.

.

20 September 2008

PAKAR UNDANG-UNDANG TOLAK KEZALIMAN ISA, HANYA UMNO YANG SUKA KEZALIMAN ~ Ref Malaysiakini

Pakar undang-undang seluruh negara menolak ISA yang zalim dan tidak bertamadun. Cuma pemimpin Umno sahaja yang suka dan cinta kepada ISA kerana ISA sering menjadi penolong kepada mereka untuk mengukuhkan Umno dan mempertahankan mereka dari musuh politik mereka.

Umno sedikitpun tidak merasa bersalah memenjarakan tahanan tanpa bicara.

Kalau pakar-pakar undang-undang pun menolak ISA sudah tentu disana terdapat sebab yang konkrit dan nyata mengapa kita yang bukan 'lawyer' (kita hanya loyar buruk) ini mati-mati ingin mempertahankan ISA yang zalim dan tidak berperikemanusiaan ini.

Hari ini Badan Peguam Malaysia meminta kerajaan segera membebaskan dengan tanpa syarat semua tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Badan itu, dalam mesyuarat agung luar biasanya, yang dihadiri oleh 739 anggota, menerima resolusi yang menggesa pembebasan lebih 60 tahanan ISA serta lebih 2,000 tahanan yang ditahan mengikut pelbagai undang-undang pencegahan, sama ada dibebaskan atau didakwa di mahkamah.

Kini semua lapisan masyarakat tidak kira orang awam, penjawat awam, menteri, wakil rakyat, buruh, petani dan sebagai menentang ISA. Mengapa kerajaan BN masih sayangkan ISA yang lapuk dan tidak bertamadun itu.

HARAPAN KINI [PADA TUANKU, SETELAH PAK LAH JADI TUNGKU ~ Ref Malaysiakini

Kini harapan hamba sekelian rakyat terletak pada Tuanku, Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung setelah memanda Perdana Menteri seolah-olah menjadi batu TUNGKU (batu digunakan untuk memanaskan badan) tidak faham apa itu demokrasi dan perundangan negara.

Pak Lah menolak mentah-mentah permintaan kami hamba sahya, tanpa alasan yang munasabah dan logik. Mengapa begitu mudah beliau menolak tanpa usul periksa.

Tetapi kami tidak berputus asa akan terus berusaha.

Jika Seri Paduka memberi perkenan, sepertimana yang diharapkan oleh pemimpinan Pakatan, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyerahkan senarai nama ahli Parlimen yang menyokongnya untuk meyakinkan Seri Paduka bahawa peralihan kuasa di Putrajaya tidak dapat dielakkan.

Keutamaan Pakatan yang mewakili kami hamba sahya ialah untuk menggunakan semua cara yang diperuntukkan dalam perlembagaan untuk memastikan peralihan kuasa berjalan dengan lancar.

Pakatan Rakyat yang menjadi harapan untuk menyelamatkan negara dan rakyat, tidak akan menggunakan cara yang tidak mengikut perlembagaan dan tidak demokratik tetapi akan terus menggunakan cara yang diperuntukan dalam perlembagaan untuk memastikan peralihan kuasa secara lancar.

Sebab kami tetap berdiri teguh di belakang Pakatan Rakyat.

Daulat Tuanku.

ISA : MANUSIIA DILAYAN SEPERTI BINATANG ~ Ref Malaysiakini

Dalam posting saya sebelum ini saya menyatakan di sisi ISA, manusia ditahan macam anak ayam ditangkap dan dilepaskan sesuka hati.

Posting saya nampaknya disokong oleh Teresa Kok apabila beliau membuat kenyataan akhbar semalam bahawa makanan yang dihidangkan kepada beliau sama seperti makanan anjing. Nah...tepat sekali telahan dan pandangan saya.

Malah bukannya sahaja diberi makan seperti binatang, ditangkap seperti anak ayam malah tahanan ISA dilayan seperti penyamun, penyangak, pembunuh dan sebagainya. Di mana diantara mereka yang disiksa secara fizikal dan mental. Semua ini pernah ditulis oleh bekas-bekas 'pelajar universiti ISA' ini samada yang veteran atau yang baru.

Apakah ini yang dikatakan hukuman adil dan saksama.

Saya merayu kepada kerajaan BN supaya menghapuskan ISA ini secepat mungkin demi maruah dan keadilan kepada rakyat.

Andaikata kerajaan tidak mahu menghapuskan akta Zalim ini saya mencadangkan rakyat menghukum kerajaan BN ini selewat-lewatnya pada Pilihanraya Umum akan datang. Namun jika PR dapat memerintah dalam jangka masa terdekat ini saya merayu semua tahanan ISA dibebas atau dibicarakan serta akta ini dihapuskan.

PAK LAH TERPAKSA UNDUR UNTUK SELAMATKAN KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Akhbar The Star hari ini melaporkan bahawa beberapa Ahli MT secara terang-terang mencadangkan kepada Pak Lah supaya meletakkan jawatan sebelum 9 Oktober iaitu tarikh bermulanya Mesyuarat Agung Bahagian-bahagian Umno. Mereka mencadangkan perkara itu untuk mengelakkan Pak Lah dimalukan oleh ahli-ahli akar umbi kerana mungkin gagal untuk melepasi kouta 58 pencalonan untuk jawatan Presiden.

MT yang bercakap sedemikian dalam meeting itu semalam antaranya ialah Hishamuddin Hussein, Rafidah, Shafei Afdal dan Muhyiddin Hussin.

Rafidah dengan tegas berkata bahawa beliau mendapat maklumat bahawa Wanita Umno Bahagian memberitahunya bahawa Pak Lah kemungkinan besar tidak mampu untuk melepasi kouta 58 pencalonan untuk bertanding jawatan Presiden.

Seorang sahaja yang bercakap membodek Pak Lah supaya jangan undur iaitu Pangliman Kelantan yang sudah hilang taringnya iaitu Annuar Musa.

Saya menjangkakan inilah saat yang begitu sukar bagi Pak Lah kerana beliau ditekan dari dalam dan luar partinya sendiri. Besar kemungkinan Pak Lah akan 'cabut lari' kali ini dari kerusi Presiden Umno dan Perdana Menteri. Mungkin lari ikut pintu belakang kerana malu dengan penolakan orang yang pernah membodek beliau sebelum ini.

Hanya satu sahaja sebab mengapa beliau tidak cabut lari iaitu terpaksa memikirkan masa depan politik menantunya iaitu Khairy Jamaluddin. Malah saya yakin Khairy tidak akan membenarkan Pak Lah berhenti kerana andainya Pak Lah cabut lari bermakna tercabut lah kekuatan Khairy dan besar kemungkinan Khairy akan hilang 'deposit' pada pemilihan jawatan Ketua Pergerakan Pemuda Umno nanti.

Mahu tidak mahu Khairy akan tetap mempertahankan supaya Pak Lah kekal. Sudah tentu Khairy akan mencari jalan untuk memastikan Pak Lah kekal.

Selain itu tekanan dari Pakatan Rakyat juga menjadi satu sebab lagi mengapa Pak Lah dipaksa cabut lari oleh orang bawahannya. Sudah tentu mereka memberikan alasan yang hanya satu cara sahaja untuk menyelamatkan kerajaan BN iaitu Pak Lah mesti letak jawatan. Jika Pak Lah letak jawatan mungkin ahli parlimen BN tidak jadi berhijrah kepada Pakatan Rakyat. Mungkin itu salah satu senjata yang digunakan oleh mereka untuk memaksa Pak Lah undur.

Malah inilah juga senjata yang digunakan oleh Pak Lah untuk memaksa Dr Mahathir turun 'takhta' dulu, iaitu jika Mahathir tak turun BN akan tewas pada pilihanraya umum 2004 dulu.

Nampaknya senjata ini akan mengena lagi kali ini iaitu Pak Lah pula yang terkena 'sumpahan' ini. Lain kali orang lain pula yang kena.

TOLONG JANGAN CUT & PASTE ARTIKEL SAYA

Tolong jangan CUT & PASTE artikel saya dari blog saya mutaligat.blogspot.com dan postkan di Blog Tuan.

Kalau tuan nak CUT & PASTE juga pastikan perkataan RER MALAYSIAKINI DIPADAMKAN.


Segala Kerjasama pihak tuan amat saya harapkan.

WE NEED AT LEAST RM20K FOR 40 ISA FAMILIES ~ Ref Malaysiakini

Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) has a family support group named Pusat Sokongan Keluarga (PSK-GMI) which solely set up to look into the needs of the families(ISA victims) that separated from their husbands by the present government.

I join this group as a voluntary worker since 2004 and well understood that PSK has no financial institution expected to back up the financial problems of the families. Actually the money comes from the rakyat. Normally, to get a sum of money to be distributed to the families, especially during festive season like Hari Raya, my friend Nashita and I will have to drive donations from the public.

The needs of the families are different. A mother with 8 of course needs more compared to a "single parent' with only a child ,like me.And the occupation of the mother also put into consideration in the way we distributed the donations.We only cater basic needs of the families for like food and clothing, therefore, not much we can give each of them.

As we are getting nearer to the festive season, we, in PSK, put our biggest hope to you Malaysians to help us get th amount that can be distributed to these families to cover their basic expenses for the coming Hari Raya.We hope to give each families at least RM 300 - 800 each.Thats why we set at least RM20k in our account before the end of next week.

You may bank in your donations to MayBank 162209939776, under name of Nashita Mohd Noor, GMI's treasurer.

InsyaAllah, I'l try to update the amount we received, daily.

Note: Puan Dayang with her 5 children.This pic was taken last year.The detention of her husband was renewed in June this year after the first 2 years to the second of another 2 years.

Note/Pic: Puan Dayang with her 5 children.This pic was taken last year.The detention of her husband was renewed in June this year after the first 2 years to the second of another 2 years.

Written by : Norlaila Othman@Merah Hitam, http://lailagmi.blogspot.com/

MEREKA BERBOHONG LAGI? ~ Ref Malaysiakini

Ramai pemerhati politik beranggapan Najib berbohong lagi semalam. Najib dalam satu kenyataan kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyampaian zakat bagi Parlimen Pekan menyatakan bahawa beliau menangguhkan lawatannya ke Arab Saudi yang sepatutnya bermula semalam sehingga Ahad ini disebabkan beliau perlu menyusun semula jadualnya bagi membolehkannya memulakan tugas sebagai menteri kewangan Isnin ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata penangguhan itu tidak ada kena mengena dengan senario politik dalam negara.

Saya pun hairan mengapa susah benar pemimpin negara hendak bercakap benar sedangkan kalau menipu pun lambat laun akan diketahui juga oleh rakyat. Malah lebih mengaibkan dan menjatuhkan imej mereka kalau selepas itu terbukti mereka berbohong. Apa salahnya bercakap benar malah saya yakin kalau mereka bercakap benar tidak banyak kesannya kepada kestabilan politik negara dan Umno sendiri. Apa yang hendak ditakutkan?

Inilah yang terjadi kepada Imam Besar Hadhari apabila bercakap bohong dalam kes pembubaran parlimen Februari lalu di mana sehari sebelum pembubaran beliau BERBOHONG kepada rakyat kononnya tiada pembubaran parlimen dalam masa terdekat sedangkan esoknya beliau tanpa segan silu membubarkan parlimen.

Kes kedua beliau BERBOHONG lagi dengan menyatakan minyak tidak akan dinaikkan dalam masa terdekat tina-tiba tak lama selepas itu minyak dinaikkan sehingga 78 sen seliter.

APAKAH ITU BUKAN BERBOHONG NAMANYA?.

Semalam ramai pemerhati politk yakin Najib cuba BERBOHONG lagi. Mungkin juga dalam Islam Hadhari BERBOHONG dapat pahala besar. Saya pun tidak tahu sebab saya bukan penganut Islam Hadhari.

Maka benarlah ungkapan dan simpulan bahawa SIAKAP SENOHONG GELAMA IKAN DURI, BERCAKAP BOHOHG LAMA-LAMA MENJADI PERDANA MENTERI.

FIKIRKAN........

TAHANAN ISA DILAYAN SEPERTI ANAK AYAM ~ Ref Malaysiakini

Di Malaysia ini manusia dilayan bagaikan anak ayam. Bila-bila masa boleh ditangkap dan dilepaskan. Tidak perlu dibicara atau dihadapkan ke mahkamah tidak seperti zaman kita kecil-kecil dahulu bermain dengan anak ayam. Tangkap dan masukkan di bawah 'tekala' (panggilan orang kampung saya kepada sejenis serkup yang digunakan untuk 'memenjarakan' ayam yang ditangkap) ikut suka aku (ISA).

Saya pun pelik juga antara alasan penangkapan seseorang yang diberikan oleh pihak berkuasa adalah untuk mendapat keterangan mamat atau minah yang ditangkap. Persoalaannya tidak bolehkah minah atau mamat itu dipanggil ke balai polis dan disoalsiasat seperti biasa. Saya yakin mamat dan minah ini akan memberikan kerjasama yang baik kalau dipanggil ke balai, tidak perlulah ditangkap dan dilokap dalam keadaan lokap yang memual dan menjijikkan itu. Malah saya juga yakin selama seminggu mereka disoalsiasat dan dipanggil ke balai mereka akan hadir demi keselamatan negara kononnya.

Atau pihak berkuasa boleh sahaja pergi bertemu dengan mereka kalau setakat untuk mendapat keterangan dan siasatan.

Masalahnya rakyat tertanya wajarkah mereka ini ditangkap dengan keadaan umpama perompak dan penculik datang kerumah mengambil mereka kadang-kadang ditangkap ditengah jalan tanpa memberitahu keluarga mereka dengan kadar segera.

Fikirkanlah .........

KELAB PENGHASUT MAYA UMNO - AFLAH ~ Ref Malaysiakini

Rakan seblogger saya Nuraflah semakin pedas kritikannya kepada Umno dan BN sejak akhir-akhir ini. Mungkin beliau semakin meluat dengan kemungkaran dan kejahatan parti yang sekarang ini sudah berada dalam keadaan tenat dan nazak itu.

Dalam posting semalam beliau menukarkan nama Kelab Penyokong Maya Umno (KPMU) kepada KELAB PENGHASUT MAYA UMNO.

Aflah berperi dalam postingnya seperti dibawah :-

“Orang KPMU marah ke dengan tajuk tu? Kalau marah, pegi makan rumput!”

Itulah ayat yang terkeluar dari mulut ahli UMNO yang semeja dengan saya sewaktu majlis berbuka puasa tadi. Berbulu betul dia dengan artikel-artikel yang dipaparkan di KPMU.net.

Apa tidaknya, jenuh dia nak menjawab dengan kengkawannya yang bukan ahli UMNO kerana dia bukan jenis manusia yang suka hentam peribadi orang ikut suka mak bapak dia. Kengkawannya ada yang dari MCA dan MIC dan juga bukan MCA dan MIC.

Pada saya, bahasanya memang kasar tapi hatinya baik. Saya lebih suka berkawan dengan orang macam dia daripada berkawan dengan orang yang bahasanya lembut tapi hatinya busuk macam bangkai tikus.

Mulanya gini. Dia bercerita tentang isu peralihan kuasa. Dia fikir, apa yang Muhyiddin cadangkan itu sangat baik demi survival UMNO. Najib sendiri pun macam setuju dengan cadangan tu bila Najib kata terserah pada bahagian yang akan bermesyuarat nanti. Respon Najib pada cadangan Muhyiddin tu dah buat Pak Lah tak senang duduk.

“Lepas tu, budak-budak KPMU pergi hentam Muhyiddin ‘kaw-kaw’. Sampai nama Singapura pun jadi modal nak busukkan nama Muhyiddin. Kalau setakat dia hentam Muhyiddin je, aku tak kisah sangat. Tapi kalau Mahathir pun dia hentam macam orang tua tu tak ada jasa langsung kat UMNO, ini sudah lebih!” katanya bersemangat sambil menjeling pada saya yang pernah siarkan artikel tentang Muhyiddin dulu.

“Kalau nak bodek pun, agak-agak lah. Kalau aku sendiri dah meluat dengan KPMU tu, apa lagi orang lain yang bukan ahli UMNO. Aku rasa, tukar je maksud KPMU tu jadi Kelab Pembodek Maya UMNO atau Kelab Penghasut Maya UMNO. Kau pergi tulis apa yang aku cakap ni. Kalau dia orang marah, suruh dia orang makan rumput. Haha..”

Saya tersenyum je bila dia cakap macam tu. Banyak lagi yang dia cakapkan sebenarnya. Tapi cukuplah itu sahaja buat tatapan kita semua. Sekurang-kurangnya kita tahu, tak semua ahli UMNO yang suka dengan KPMU padahal itu adalah media popular UMNO.

“Lepas ni aku nak baca komen dia orang kat blog kau pasal apa yang aku cakapkan ni.”

UTUSAN MELOYA BAIK TUKAR NAMA KEPADA UTUSAN UMNO ~ Ref Malaysiakini

Saya mencadangkan Utusan Malaysia atau lebih mesra dipanggil Utusan Meloya ditukar namanya kepada Utusan Umno kerana fungsinya bukan lagi memberikan laporan yang benar, telus, cepat dan tepat tetapi lebih kepada memberikan laporan dan berita untuk mengubah minda rakyat supaya menyokong Umno.

Utusan Meloya bukan lagi merupakan akhbar yang meningkatkan minda pembaca dan melaporkan berita yang benar dan sahih tetapi lebih suka memutarbelitkan fakta, menabur fitnah dan memanipulasikan kenyataan pembangkang guna supaya rakyat membenci pembangkang.

Pada masa yang sama memuji dan memuji apa juga tindakan dan langkah kerajaan BN dan parti-parti BN supaya semuanya kelihatan cantik dan comel walaupun hakikatnya ia buruk dan busuk.

Bagi Utusan Meloya etika kewartawanan, halal haram, dosa pahala tiada dalam kamus dunia persuratkhabaran mereka. Malah sejak kebelakangan ini mereka seolah-olah tidak menghiraukan untung rugi lagi kerana walaupun diboikot oleh negeri Pakatan Rakyat akibat kejahatan mereka memfitnah Pakatan Rakyat, mereka tetap juga melakukan perkara yang sama. Sedangkan akibat dari pemboikotan itu jualan mereka dilaporkan jatuh. Tetapi oleh kerana sudah sebati dengan kerja-kerja jahat ini mereka terus juga bergelumang dengan kerja-kerja mungkar ini kerana tuan mereka pun memang suka dengan kerja-kerja mungkar dan jahat ini.

Tidak syak lagi cadangan rakan saya Aflah supaya Utusan Meloya ditukarnama menjadi Utusan Meloya memang kena pada tempat dan masanya. Agar selepas Utusan Umno akan menjadi kitab rujukan pemimpin dan ahli Umno lebih dari kitab-kitab lain.

Nukilan : Nuraflah

SIAPA BUDAK SURUHAN AMERIKA SEBENARNYA?, PEMBOHONGAN YANG DIULANG-ULANG ~ Ref Malaysiakini

Akhbar pembodek BN Utusan Meloya dipergunakan oleh kerajaan BN untuk terus memfitnah dan menuduh Anwar sebagai budak suruhan Amerika. Hari ini sekali lagi akhbar yang tidak pernah serik itu memuatkan tajuk berita berbunyi Amerika Perguna Anwar. Tujuan mereka memnainkan isu ini tidak lain tidak bukan untuk menimbulkan keraguan di kalangan rakyat dan ahli-ahli parlimen supaya tidak menyokong Anwar.

Dalam laporan Utusan Meloya itu, Wisma Putra dikatakan memperoleh maklumat bahawa ada pihak tertentu dari Amerika Syarikat (AS) mempergunakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memperkotak-katikkan dan menghuru-harakan Malaysia.

Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pihaknya dimaklumkan ada rancangan daripada pihak tertentu di AS untuk memastikan Anwar menjadi pemimpin hadapan bagi memudahkan kepentingan negara itu ‘masuk’ ke Malaysia.

Tuduhan Anwar agen Amerika dan Agen Yahudi sudah dimainkan sejak dahulu, kini dan selamanya. Taktik dan strategi tradisional ini walaupun terbukti tidak berkesan namun masih juga digunakan oleh mereka kerana mereka tahu inilah sahaja antara senjata yang agak berkesan jika dibandingkan senjata lain. Mereka ini sebenarnya tidak sedar bahawa rakyat tidak termakan dengan hasutan dan pembohongan ini kerana itulah Pakatan Rakyat menang besar pada pilihanraya umum lalu dan pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Siapa sebenarnya Budak Suruhan Amerika?

Budak suruhan dan agen Amerika bukannya Anwar tetapi kerajaan BN sekaranglah sebenarnya Agen Amerika.

Saya berkata demikian kerana beberapa sebab dan dalil :-

1) Tunduk dan patuh dengan kehendak Amerika dengan menangkap puluhan rakyat sendiri atas tuduhan menjadi ahli JI dan KMM. Sehingga sekarang ada dikalangan mereka masih ditahan di Kamunting. Mereka tidak pernah dibicarakan.

2) Tunduk kepada mereka dalam program FTA (Saya kurang pasti apa status FTA sekarang).

3) Takut untuk bertindak dengan lebih berkesan terhadap Israel walaupun suatu ketika dahulu menjadi Pengerusi OIC. Ini kerana Israel adalah Anak Emas Amerika.

4) Tidak pernah sekalipun menghantar bantahan kepada Amerika dalam isu-isu berkaitan nuklear Iran, isu Palestine, penaklukan di Iraq dan Afghanistan sedangkan sepatutnya Malaysia membantah sekeras-kerasnya peranan Amerika dalam isu-isu tersebut.

Jadi tidak syak lagi bahawa tuduhan terhadap Anwar tidak mempunya bukti kukuh sedangkan kerajaan BN lah sebenarnya yang merupakan Budak Suruhan Amerika sejak dari dahulu lagi.

KEZALIMAN BN TIDAK BOLEH DILUPAKAN ~ Ref Malaysiakini

Akta ISA yang dikanunkan oleh kerajaan perikatan sejak awal merdeka telah menzalimi ratusan mungkin ribuan mangsa. Namun kezalimannya masih terus dipertahankan oleh kerajaan yang menganut Islam Hadhari sehingga saat ini. Sudah bergunung dosa kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan kepada insan yang tidak pernah dibuktikan kesalahannya di mahkamah terbuka.

Semuanya gara-gara untuk memastikan kuasa BN tidak terlepas ke tangan orang lain. Hanya segelintir sahaja mereka yang ditahan atas sebab lain yang bukan sebab politik.

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.
Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

19 September 2008

PEMUDA PAS SURUH TURUN HARGA MINYAK, PEMUDA UMNO NAIK MINYAK ~ Ref Malaysiakini

Dewan Pemuda PAS memang sentiasa peka dengan masalah dan penderitaan rakyat. Umpamanya dalam isu harga minyak hari ini sekali lagi Pemuda PAS melalui Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan menggesa keraajaan BN (Barang Naik) menurunkan harga minyak serta merta.

Malangnya di saat Pemuda PAS menggesa kerajaan turunkan harga minyak, Pemuda Umno pula naik minyak asyik berperang sesama sendiri akibat berebut kuasa pada kempen pemilihan yang sedang rancak sekarang. Mereka sudah tidak kisah akan penderitaaan dan kesengsaraan rakyat.

Hari ini Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mendesak kerajaan menurunkan serta merta harga minyak petrol dan diesel di pasaran ekoran penurunan besar harganya sejak minggu keempat bulan Julai lalu.

Ketuanya, Kamaruzaman Mohamad berkata, perkara itu dinyatakan dalam laporan Pentadbiran Maklumat Tenaga, yang merupakan agensi tenaga dari Amerika.

Menurutnya, pada 5 Julai lalu, kerajaan telah menaikkan harga petrol sebanyak 78 sen menjadi RM2.70 seliter) dan diesel sebanyak RM1 menjadi RM2.58 seliter.

"Pada ketika itu harga minyak dunia adalah sekitar AS$126.06 setong dan pada 6 Jun ia jatuh kepada AS$121.36 setong.

"Dari tempoh itu hinggalah ke hari ini, harga minyak dunia yang tertinggi direkodkan pada minggu pertama bulan Julai sebanyak AS$$137.11 dan kemudiannya menurun hingga sekarang," katanya.

Bagaimanapun, kata Kamaruzaman, kerajaan hanya menurunkan harga minyak petrol sebanyak 15 sen kepada RM2.55 seliter pada 23 Ogos lalu.

Manakala harga diesel pula, katanya, diturunkan sebanyak 8 sen kepada RM2.50 pada 23 Ogos 2008.

"Walaubagaimana pun penurunan itu belum cukup buat rakyat," kata Kamaruzaman dalam satu kenyataan.

Desak turun harga

Menurutnya, berdasarkan statistik semasa, harga minyak pada minggu pertama bulan September adalah AS$$106.41 setong dan pada minggu kedua bulan September AS$98.53 setong.

"Harga terkini yang dilaporkan sejak awal bulan Ogos 2008 sebenarnya adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan harga semasa kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak yang berkuatkuasa pada 5 Jun 2008.

"Jika mengikut harga minyak dunia sekarang, kerajaan Malaysia sewajarnya menurunkan harga minyak sekurang-kurangnya kepada RM1.92 seliter, iaitu harga asal sebelum dinaikkan pada 5 Jun," tambahnya.

Kamaruzaman berkata, Pemuda PAS Wilayah juga akan menghantar memorandum kepada menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna (KPDHED) pada minggu depan sekiranya kerajaan tidak menurunkan harga minyak.

"Seharusnya kerajaan mengambil langkah segera dan menteri menteri KPDHEP tidak seharusnya mempermainkan rakyat dengan mewar-warkan akan menurunkan harga minyak tanpa adanya sebarang perlaksanaan segera.

"Pemuda PAS Wilayah mengecam tindakan itu kerana dilihat cuba mengambil kesempatan politik walhal ketika menaikkan harga minyak Jun lalu Kerajaan bertindak secara mengejut tanpa memberikan gambaran awal pada rakyat," katanya.

Oleh itu, tegas Kamaruzaman, Pemuda PAS Wilayah mendesak kerajaan menurunkan harga minyak serta merta bagi meringankan beban rakyat.

ALAHAI PAK LAH, SAYA DAH PESAN SURUH UNDUR KAMU DEGIL ~ Ref Malaysiakini

Pak Lah terus dimalukan dan didesak supaya 'resigned' dari jawatan yang sangat disayanginya iaitu Perdana Menteri dan Presiden Umno. Semalam pada mesyuarat MT Umno sekali lagi Imam Besar Hadhari ini dimalukan di hadapan sekelian anak buahnya. Beberapa orang anak buahnya tanpa takut dan segan mendesak Bapa Mertua Khairy Jamaluddin dan saudara Patrick Badawi itu meletakkan jawatan.

Menurut sumber-sumber yang layak dipercayai, desakan tersebut dibuat oleh sekurang-kurang tiga ahli MT ketika bercakap mengenai pergolakan dalam Umno sekarang.

Manakala dua lagi ahli MT difahamkan telah meminta Abdullah meletak jawatan selewat-lewatnya semasa perhimpunan agung tersebut.

Namun pemimpin dari Kepala Batas ini memang keras kepala mungkin kerana dia berasal dari KEPALA Batas maka ia merasakan kepalanya keras susah untuk ditumbangkan.

Difahamkan ahli-ahli MT yang lain juga mahu menyuara pandangan mereka tetapi Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak mencelah dan membodek dengan berkata beliau akan membincangkan perkara tersebut dengan 'Boss' yang dibencinya itu.

Pak Lah kemudiannya berkata, beliau juga akan membincangkan perkara yang sama dengan Najib selepas ini.

Antara yang membangkitkan perkara tersebut termasuk ahli MT yang terdiri daripada menteri kabinet.

Jadi sudah jelas lagi bersuluh sekarang bahawa Pak Lah hampir pasti akan dimalukan kali ini jika masih berdegil tidak mahu berundur. Kemungkinan besar sistem kouta yang dipertahankan oleh Pak Lah akan memakan dirinya di mana beliau kemungkinan besar tidak dapat kouta yang cukup untuk bertanding jawatan Presiden.

UndurLAH UndurLAH UndurLAH UndurLAH UndurLAH UndurLAH

TERESA KOK DIBEBASKAN DARI KEZALIMAN ISA ~ Ref Malaysiakini

Kerajaan BN membebaskan Exco Kanan Kerajaan Negeri Selangor, Teresa jam 1.00 petang tadi. Beliau dibebaskan setelah ditahan selama seminggu di bahwah akta zalim ISA.

Beliau berada di balai polis berkenaan selama 40 minit untuk proses urusan pembebasan sebelum keluar bersama ibu bapanya, peguamnya Sankara Nair dan pembantunya Mandy Ooi.

Penahanan yang ditentang habis-habisan oleh rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik. Turut menyatakan bantahan selain dari Pakatan Rakyat ialah anggota kabinet Pak Lah sendiri iaitu Zaid Ibraim yang kemudiannya meletakkan jawatan membantah penggunaan ISA keatas Teresa, Raja Petra dan Wartawan Sin Chiew Daily, Tan Hoon Cheng.

Tersa ditahan bawah ISA menjelang tengah malam Jumaat lepas.

Tan dibebaskan Sabtu lepas, sementara Raja Petra masih ditahan.

Teresa, yang juga ahli Parlimen Seputeh, ditangkap kira-kira jam 11.18 malam Jumaat lalu ketika pulang daripada menghadiri satu majlis di Kuala Lumpur.

Teresa yang setiausaha organisasi kebangsaan DAP, ditahan selepas kenderaan yang dinaikinya dihalang oleh tiga kereta peronda polis.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengesahkan penahanan Teresa mengikut Seksyen 73 (1) ISA.

Menurut pemimpin utama DAP Lim Kit Siang, tiga kereta polis bersama 10 anggota menahan Teresa di pintu masuk kondominiumnya.

Katanya, Teresa baru pulang daripada menghadiri satu majlis festival kuih bulan di pejabatnya di kawasan pilihanrayanya.

Teresa ditahan untuk siasatan berhubung tuduhan melarang laungan azan di dua masjid, penggunaan tulisan jawi pada papan tanda dan laporan polis terhadapnya oleh beberapa pertubuhan Islam, termasuk Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Apa menariknya Khir Toyo yang membangkitkan isu ini di Utusan Meloya dan suratkhabar tersebut langsung tidak diusik oleh Polis. Inilah sikap 'double' standard yang diamalkan oleh kerajaan BN yang sedang berada di hujung nyawa.

Pembebasan Teresa Kok hari ini disifatkan sebagai tindakan luar biasa kerana kebiasaannya kerajaan BN yang zalim ini susah benar hendak membebaskan tahanan ISA sebelum ini. Sehingga ada tahanan yang hendak menziarahi keluarga terdekat meninggalkan pun dilengah-lengahkan.

PAK LAH BESIKAP DIKTATOR, SALAHGUNA KUASA EKSEKUTIF DAN SABOTAJ PROSES DEMOKRASI - ANWAR ~ Ref Malaysiakini

Saya menyokong kenyataan akhbar Anwar hari ini yang menyatakan bahawa keengganan Pak Lah memanggil Sidang Khas Parlimen Malaysia dilihat sebagai satu usaha untuk mensabotaj proses demokrasi dan dianggap sebagai satu penyalahgunaan Kuasa Eksekutif.

Pak Lah, kata Anwar ternyata mengabaikan kedaulatan undang-undang dan sanggup untuk melanggar batas-batas Kuasa Eksekutif yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini sangat menampakkan sikap seorang diktator yang degil untuk terus berkuasa dan menghampakan harapan rakyat.

Begitulah antara isi kenyataan akhbar Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang disiarkan oleh Harakahdaily hari ini.

Kenyataan Anwar ini ada kebenarannya kerana Pak Lah langsung tidak menunjukkan minat untuk berunding malah menolak mentah-mentah dua surat yang dihantar kepadanya oleh Anwar. Hanya pemimpin yang bersifat diktator sahaja yang tidak mahu mendengar pandangan dan permintaan orang lain lebih-lebih lagi dalam isu yang sangat besar berkaitan halatuju masadepan pentadbiran negara.

Lebih teruk dari itu Pak Lah pula mendakwa Anwar membohongi beliau dan rakyat dengan mendakwa Anwar tidak meletakkan agenda perbincangan untuk peralihan kuasa dalam surat pertama Anwar kepadanya. Sedangkan Anwar menyatakan beliau menggunakan bahasa yang berhemah iaitu berbincang tentang masa depan politik negara di dalam surat tersebut.

Pak Lah jelas mengambil ringan suatu perkara yang sangat serius iaitu krisis keyakinan Ahli-ahli Parlimen kepada pemerintahannya. Anwar dengan yakin menyatakan bahawa ahli-ahli parlimen BN telah menyatakan kesediaan untuk bersama Pakatan Rakyat dan jumlah mereka sudah lebih dari 31 orang. Ini bermakna BN sudah hilang majoriti di Parlimen.

Untuk menyelesaikan isu kenyataan Anwar bahawa PR sudah mendapat sokongan majoriti ahli-ahli Parlimen iaitu lebih dari 112 kerusi, Pak Lah sepatutnya berjiwa besar sanggup berbincang tentang halatuju pentadbiran negara atau memanggil sidang khas parlimen bagi membuktikan siapa yang bercakap benar siapa yang berbohong. Berikan kebebasan kepada ahli-ahli parlimen berbahas dan menyatakan sokongan masing-masing kepada pihak yang mana satu samada BN atau PR. Dengan itu keputusan akan dapat diambil samada kerajaan sekarang kekal atau kerajaan baru perlu dibentuk.

Jika benar BN masih menerima sokongan majoriti ahli parlimen Pak Lah tidak perlu takut dengan dakwaan Anwar malah Pak Lah akan mematikan terus karier politik Anwar dan PR jika benar dakwaan Anwar itu adalah bohong. Rakyat akan menghukum PR kerana membuat dakwaan palsu dengan mencanang ke sana ke mari yang PR sudah mendapat sokongan majoriti.

Andaikata Pak Lah berfikiran terbuka sanggup berbincang dan memanggil sidang khas parlimen, saya yakin Pak Lah akan dikenang sebagai negarawan ulung negara kerana sanggup mengenepikan kepentingan diri dan partinya demi masadepan negara. Manakala Anwar juga akan dikenang sebagai pemimpin yang matang, bersopan dan tidak tamak kuasa kerana sanggup mengambil jalan selamat, mengikut undang-undang dan menghormati Perdana Menteri yang ada walaupun berlainan ideologi politik.

PAK LAH PERASAN DIRINYA HEBAT ~ Ref Malaysiakini

Pak Lah masih sayangkan jawatannya sebagai Perdana Menteri mengapa? Saya pasti beliau perasan yang dirinya hebat dan gagah untuk mengatasi semua kemelut dalaman dan luaran parti juga perasan yang dia mampu menyelesaikan semua masalah dalam negara sekarang?

Oleh sebab itu acapkali bila ditanya mengapa pelan peralihan kuasa tersebut begitu panjang iaitu sehingga 2010, Pak Lah seingkali mengangkat dirinya menyatakan masih banyak kerja beliau kena selesaikan (mungkin beliau bermaksud bahawa hanya dia seorang boleh selesaikan).

Inilah masalah apabila seseorang ketua atau 'boss' perasan dia hebat dan tiada orang lain boleh selesaikan masalah. Maka kerana itu dia nak turun 'takhta' sedangkan semua rakyat dan pemimpin politik meluat dan muak dengan kelemahan dan kelembapan beliau memerintah.

Sampai bilalah agaknya beliau akan sedar tentang kegagalan dan kelemahan beliau. Walaupun dinasihat, dikritik, dihentam bertubi-tubi Pak Lah masih tidak mahu berundur malah seolah-olah tidak dengar dan tidak tahu akan adanya teguran dari segenap pemimpin politik kawan, lawan, bekas bossnya dan lain-lain.

Malang sungguh rakyat Malaysia mempunyai pemimpin yang berjiwa kecil seperti ini yang hatinya kering tidak mahu faham kehendak rakyat dan orang ramai.

Apa lagi yang boleh dilakukan untuk menyedarkan beliau. Dr Mahathir, Ku Li, Najib dan Muhyiddin cuba untuk meminta beliau berhenti serta merta namun semuanya 'tak jalan'.

Jadi saya yakin inilah masanya bagi Pakatan Rakyat dan majoriti rakyat membuat perancangan dan gerakan untuk menyedarkan beliau. Apa yang penting cara dan 'move' yang hendak dibuat mestilah mengikut peraturan dan undang-undang negara.

MAHATHIR MEMBEDIL PAK LAH LAGI ~ Ref Malaysiakini

Pak Lah terus 'dibedil' Dr Mahathir (Dr M) umpama umat Palestine di bedil Yahudi tiada berkesudahan. 'Bedilan-bedilan' dengan 'meriam katak' atau 'meriam tercanggih' Dr M ini gagal dibalas oleh Pak Lah.

Semalam Dr M 'membedil' Pak Lah lagi dengan mendakwa bahawa pertukaran jawatan Pak Lah kepada Najib menunjukkan satu pengakuan yang Pak Lah tidak boleh menguruskan Kementerian Kewangan. Malah Dr M 'membedil' Pak Lah dengan 'meriam lebih besar' dengan meng'kondem'kan Pak Lah dengan menyatakan selama ini pun ia (kementerian kewangan) diuruskan oleh (Menteri Kewangan kedua), Nor Mohamed Yakcop.

Dr M seterusnya membedil lagi dengan berkata bahawa Najib akan disalahkan jika beliau tidak menguruskan ekonomi dengan baik.

'Bedilan' Dr M ini dibuat dari pengkalannya di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya malam tadi. (siang malam Dr M membedil Pak Lah).

Mengapa Dr M tak kesiankan Pak Lah? Di saat Pak Lah diserang dari segenap penjuru Dr M terus membedil tak sudah-sudah. Pucat lesi muka Pak Lah dibedil 'darah' pun sudah kering........bilalah agaknya 'peluru' Meriam Dr M ini akan habis.

Meriam Dr M ini tidak hanya dihalakan kepada Anwar tetapi sebenarnya lebih banyak dihalakan kepada Pak Lah.

Bila saya renungkan 'bedilan-bedilan' Pak Lah ini terasa logik dan benar juga'point-point' yang dikemukakan oleh Dr M. Memang ekonomi Malaysia menjunam teruk sejak Pak Lah mengemudikan kementerian kewangan, indeks BSKL menjunam tak sudah-sudah, pelaburan asing makin menguncup, pelabur lari lari pukang dari negara kita.

Betullah saranan Dr M supaya Pak Lah berundur dengan serta merta. Namun penggantinya mestilah orang yang tidak sekapal dan sefikrah dengan Pak Lah kerana jika demikian saya yakin negara tidak akan berubah. Seperti pendapat Mufti Perlis yang menyatakan jangan nanti pengganti Pak Lah lebih teruk darinya....apa yang saya kalau Najib menggantikan Pak Lah negara akan lebih punah dan hancur.

Habis tu siapa pengganti paling sesuai......saudara tanya saya? Saudara sudah pasti tahu jawapan saya ........

PAK LAH TIADA PILIHAN? ~ Ref Malaysiakini

Hari ini Pakatan Rakyat melangkah setapak lagi. Setelah Pak Lah menolak proses pertemuan peralihan kuasa melalui perbincangan, maka PR mengemukakan cadangan agar diadakan sidang parlimen tergempar. Tujuannya satu, membincangkan undi tidak percaya kepada PM.

Parlimen adalah medan terbaik memperbetulkan kekusutan politik. BN boleh membuktikan mereka masih punya Majoriti atau PR juga boleh membuktikan mereka telah berjaya memperoleh majoriti.

Walaupun ditolak Pak Lah, namun yang pasti Pakatan Rakyat tetap telah menunjukkan jalan demokrasi dan kepatuhan kepada perlembagaan. Proses peralihan kuasa mesti dibuat berlandaskan undang-undang negara.

Langkah yang ditunjukkan Pakatan cukup menarik, dari satu episod kepada satu episod. 13 Oktober parlimen akan bersidang semula. Apakah peralihan kuasa mencecah tarikh tersebut, atau Pak Lah terpaksa tunduk kepada kehendak Rakyat sebelum tarikh tersebut.

Ramadhan kali ini benar-benar menguji kesabaran kita. Kalau 50 tahun kita boleh bersabar, inikan pula seminggu, sebulan ataupun setahun. Kesabaran akan jadi penentu samada kita berjaya ataupun gagal.

Pak Lah sudah tidak punya banyak pilihan. PR menuntut peralihan kuasa, UMNO dan BN juga menuntut peralihan kuasa. Terpulang kepada Pak Lah untuk memilih diantara kuasa, keluarga atau kepentingan Rakyat.

Blog : Adly Zahari

AKHBAR PENCACAI BN TIDAK PERNAH INSAF ~ Ref Malaysiakini

Akhbar arus perdana nampaknya tidak pernah insaf dengan keadaan semasa dan situasi terkini. Akhbar ini terus menerus mengelirukan rakyat dengan berita-berita berat sebelah dan kadang-kadang memanipulasikan berita untuk menggambarkan kejelikan Pakatan Rakyat.

Tugas mereka tidak lain hanya untuk menjadi Pak Sanggup dan Kuda Tua Tunggangan BN. Dari dahulu kini dan selamanya perangai akhbar-akhbar ini tidak pernah berubah.

Apakah mereka menyangka bahawa mereka terlepas dari perhitungan Allah dengan menyiarkan berita-berita palsu, fitnah, mengelirukan serta adu domba sebegitu?

Saya masih ingat isi ceramah Tuan Guru Presiden PAS puluhan tahun lalu memberi amaran kepada akhbar-akhbar angkuh ini. Antara lain Tuan Guru berkata, akhbar akan menanggung dosa fitnah, tohmah dan sebagainya selagi perkara terlekat di dalam kepala pembacanya. Akibat berita, artikel dan rencana yang berunsur fitnah, tohmah, mengelirukan, manipulasi tersebut, rakyat memusuhi PAS malah bukan PAS sahaja mereka juga memusuhi Islam dengan beriktikad Islam tidak mampu memerintah, Islam suka memfitnah, mengadu domba dan seribu satu macam perkara buruk yang dilemparkan kepada musuh politik BN. Akibatnya pemikiran rakyat menjadi bercelaru dan pening, siapa yang bertanggungjawab kalau bukan media ini.

Selagi pemikiran pembaca dipesongkan disebabkan laporan, berita dan artikel selagi itulah akhbar ini bertanggungjawab di hadapan Allah.

Saya hairan mengapa Tok Dalang-Tok Dalang akhbar ini tidak mahu belajar dari keadaan dan situasi terkini. Fakta dan bukti terbentang di hadapan kita bahawa walaupun macamana hebat fitnah, penipuan, manipulasi, tohmah dan sebagainya dilemparkan kepada Pakatan Rakyat, rakyat masih memilih dan mengundi PR pada Pilihanraya Umum lalu dan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh. Ini jelas membuktikan bahawa perana pencacai BN yang dimainkan oleh akhbar ini sudah gagal mempengaruhi pemikiran rakyat.

Setiap kali kempen pilihanraya akhbar-akhbar pembodek ini saban hari malah mungkin saban jam (melalui versi internet) mencemuh, mencaci, melaporkan keburukan PR dan calon PR tetapi PR masih mampu mendapat sokongan rakyat.

Dalam situasi politik hari ini, akhbar pencacai ini terus memainkan peranan untuk menggagalkan rancangan PR bertapak di Putra Jaya. Bermacam berita negatif dihamburkan kepada rakyat tentang Anwar dan Pakatan Rakyat. Tidak perlu saya nyatakan di sini orang kampung semua sudah tahu.

Apa yang saya ingin kongsikan dengan akhbar pencacai ini ialah hati-hati melaporkan berita dan laporan kamu kerana Insya Allah PR akan perintah dan akhbar pencacai yang suka berbohong dan jahat seperti diharapkan tidak mempunyai tempat dalam negara kita. Akhbar ini mesti diajar, diasuh dan ditarbiyah supaya lebih bertanggungjawab sebaik sahaja PR memerintah.

5rertdetd

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.
Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.
Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.
Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.
Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.
Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.
Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.
Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.
Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.
Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.
Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

PEMBEBASAN TERESA KOK BELUM TEBUS DOSA KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.
Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.
Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.
Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.
Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.
Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.
Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.
Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.
Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.
Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.
Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

PEMBEBASAN TERESA KOK BELUM TEBUS DOSA KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.
Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.
Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.
Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.
Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.
Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.
Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.
Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.
Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.
Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.
Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.
Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.
Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.
Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

PEMBEBASAN TERESA KOK BELUM TEBUS DOSA KEZALIMAN KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

PEMBEBASAN TERESA KOK BELUM TEBUS DOSA KEZALIMAN KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

PEMBEBASAN TERESA KOK BELUM DAPAT TEBUS KEZALIMAN KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

PEMBEBASAN TERESA KOK BELUM DAPAT TEBUS KEZALIMAN KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Pembebasan Teresa Kok siang tadi tidak dapat menebus dosa kezaliman kerajaan BN mengurung tahanan ISA tanpa dibicarakan.

Kini masih ada puluhan tahanan ISA yang dizalimi bertahun-tahun lamanya. Kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mana-mana mahkamah. Hanya mahkamah kezaliman kerajaan BN sahaja yang 'membicarakan' mereka secara 'ghaib' membolehkan tahanan ISA ini merengkok di dalam penjara ISA yang mempunyai seribu satu macam penyiksan.

Corak siksaan ini berbeza-beza dari seorang tahanan dan tahanan lain. Mengikut bekas-bekas 'pelajar' ISA ini antaranya Shaari Sungip, Malik Hussin, Dr Badrul Amin, Mohamad Sabu dan lain-lain penyiksaan ini berbagai ragam ada penyiksaan mental, spiritual dan fizikal. Ada yang di'torture' dengan berita-berita bohong, fitnah dan sebagainya. Bacalah buku-buku mengenai tahanan ISA yang banyak dikarang oleh 'Professor' ISA ini.

Sehingga ini ada tahanan yang ditahan lebih 6 tahun ada yang baru sahaja ditahan iaitu Raja Petra Kamaruddin. Ada ditahan kononnya ahli Jemaah Islamiah, KMM, Agen Asing dan sebagainya. Tetapi semuanya sama sahaja iaitu tidak pernah dibicarakan.

Ramai juga tahanan ISA yang sehingga ke hari ini masih tertanya-tanya mengapa mereka ditahan sedangkan mereka sendiri tidak pernah mendengar nama Jemaah Islamiah dan KMM. Ini termasuk salah seorang 'graduan' ISA iaitu Nik Adli Nik Abdul Aziz yang tidak pernah mendengar nama KMM tetapi tiba-tiba beliau dituduh sebagai Ketua KMM dan dizalimi selama bertahun-tahun di Kamunting.

Sesungguhnya kezaliman ini bukan sahaja keatas tahanan ISA tetapi juga kepada dihadapi oleh ayah, ibu, isteri dan anak-anak tahanan ISA. Mereka dipisahkan selama-lama bertahun-tahun dengan keluarga mereka. Saya ingin bertanya sanggupkan Dolloh, AlnAjib dan sesiapa sahaja berpisah dengan ayah,ibu, anak dan isteri bertahun-tahun lamanya.

Lebih menyayat hati ada ayah yang dinafikan hak untuk bersama anaknya yang sedang nazak. Sehingga anaknya menghembuskan nafas terakhir kerajaan zalim ini terus menekan tahanan ISA dengan melengah-lengahkan kepulangan bapaknya menziarahi jenazah anak yang tersayang. Siapakan yang lebih zalim dari kerajaan yang ada sekarang? Cuba jawap pertanyaan saya.

Isteri dan anak-anak kehilangan tempat berpaut, tidak ada sumber rezeki untuk hidup, anak membesar tanpa ayah, isteri dahagakan kasih sayang suami dan seribu satu macam masalah yang semuanya mesti dipertanggungjawabkan kepada kerajaan BN. Dosa ini siapa yang menanggungnya selain dari mereka yang berkuasa sekarang.

Malangnya bulan Ramadhan ini sekali lagi menyaksikan puak-puak kejam bagaikan perangai lanun ini masih bongkak dan angkuh terus menahan tahanan ISA ini.

Dari itu janganlah mendabik dada menyatakan kerajaan BN amat bertimbangrasa dan adil sehingga membebaskan Teresa Kok sedangkan di sana begitu ramai lagi anak, isteri, ayang dan ibu tahanan ISA terus menanti kepulangan insan tersayang yang masih dikurung di dalam bilik 6 X 8 di Kamunting.

Ayuh rakyat Malaysia khasnya orang Islam, mari kita bermunajat dalam bulan Ramadhan ini berdoa kepada Allah agar kerajaan Pakatan Rakyat dapat ditubuhkan agar kita tidak terus dizalimi dan ditekan oleh kerajaan yang ada sekarang.

SIAPA TERDESAK? ~ Ref Malaysiakini

YAB PM berkata, 'Anwar sudah menjadi ancaman ekonomi dan mungkin keselamatan negara'.

Siapa yang sebenarnya 'terancam' dan 'diancam'?

Saya melihat kenyataan ini adalah ucapan pemimpin yang berada dalam keadaan terdesak akibat kemelut politik. Allah sahaja yang mengetahui apa yang tersirat di dalam lubuk hatimu, wahai PM. Semoga kenyataan itu tidak dipengaruhi oleh nafsu amarah pada bulan yang mulia ini.

Pelik. Tiba-tiba saja ekonomi dan keselamatan negara terancam hanya selepas DSAI menghantar surat mengandungi beberapa harapan untuk bertemu membincangkan beberapa isu. Beliau mengumumkan lebih 30 MP yang telah bersedia secara hitam putih menyeberang kepada Pakatan Rakyat seterusnya membentuk kerajaan baru. Cuma, nama tidak diumumkan atas pelbagai sebab.

Siapakah sebenarnya yang terancam?

Adakah orang yang terpaksa bertukar kementerian untuk melepaskan jawatan demi 'peralihan kuasa' atau orang yang mendakwa telah mendapat sokongan untuk mengambil alih kerajaan?

DAN;

Orang yang menerima tekanan dan desakan daripada daripada Naib Presiden dan menteri/MP parti sendiri, parti sekutu keluar gabungan, hatta wakil rakyat pencen hingga ahli biasa atau orang yang menerima sokongan padu daripada parti sekutu dan rakyat agar penubuhan kerajaan baru berjaya?

Jawablah! Masakan soalan ini pun tidak boleh dijawab?

Sewaktu menaikkan harga minyak dulu, alasan yang diberi kepada rakyat ialah harga minyak dunia naik. Kerajaan tak mampu menanggung kos dan subsidi. Tapi, hari ini harga minyak sudah turun kepada USD92. Kami mahu tahu, apa pula alasan harga minyak tidak diturunkan? Nanti Petronas rugi?

Berilah apa pun alasan. Sekarang, rakyat bukan sahaja mahu harga minyak turun, bahkan kerajaan sekarang pun mahu diturunkan! Setiap langkahmu sekarang pincang! Tidak sedarkah lagi?

Cikgu Azrin

RAKYAT TIDAK PERCAYA APA PAK LAH CAKAP? ~ Ref Malaysiakini

Semenjak rakyat dibohongi oleh Pak Lah 2 kali dengan peristiwa besar tidak lama dulu iaitu pertama tarikh pembubaran parlimen dan kedua tarikh kenaikan harga minyak rakyat Malaysia seolah-olah begitu susah untuk menerima apa yang Pak Lah cakapkan.

Dua hari lepas dan hari ini Pak Lah membuat beberapa kenyataan atau ulasan tentang tindakan Anwar iaitu berkaitan peralihan kuasa.

Di bawah ini saya nyatakan beberapa kenyataan Pak Lah :-

1) Pak Lah berkata Anwar bohong surat yang dihantar oleh Anwar pada 15 Sept untuk berjumpa Pak Lah tidak dinyatakan bertujuan untuk membincangkan tentang peralihan kuasa.

2) Pak Lah berkata surat yang dihantar oleh Anwar kepadanya semalam (18 Sept) bukan dalam bentuk surat tetapi kenyataan akhbar

3) Pak Lah berkata beliau tidak mempunyai rancangan untuk menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) "terhadap Anwar atau sesiapapun".

Apakah Pak Lah berkata benar atau berbohong lagi tentang 3 perkara di atas, saya pun tidak tahu jawapannya tetapi tuan-tuan boleh membuat penilaian sendiri dengan melihat kepada keadaan dan juga rekod lama Pak Lah. Yang pasti benar atau bohong cakapnya akan terserlah suatu masa nanti.

18 September 2008

TOLONGLAH PAK LAH JANGAN BERTINDAK ZALIM KEPADA ANWAR

'Warning' oleh Pak Lah semalam seolah-olah membayangkan suatu tindakan tradisional akan diambil oleh kerajaan BN untuk menyekat kemaraan PR. Seperti posting saya sebelum ini bahawa kenyataan Pak Lah ini seolah-olah meng'justify'kan bahawa tindakan akan diambil ke atas Anwar Ibrahim.

Malah kemungkinan besar tindakan 'tradisional' terhadap musuh politik BN akan sekali lagi digunakan untuk menyelamatkan BN dari hilang kuasa dalam jangkamasa terdekat. Apakah tindakan tersebut? ......eeeeem tidak perlu saya nyatakan tuan-puan dan orang kampung semua sudah tahuuuuuu.....

Saya merayu kepada Pak Lah supaya bertindak secara waras demi masa depan agama, bangsa dan negara. Jangan ikutkan nafsu dan kepentingan diri. Sekarang ini tindakan tradisional tersebut bukan sahaja ditentang oleh rakyat tetapi juga anggota kabinet hang juga.

Ada beberapa SEBAB dan ALASAN yang saya ingin utarakan bahawa akta drakonian dan rimba ini tidak wajar dan tidak patut dikenakan kepada Ketua Pembangkang :-

1) Anwar bukannya mewakili dirinya tetapi mewakili Pakatan Rakyat dan majoriti rakyat.Maka misi dan visi beliau adalah misi Pakatan Rakyat dan rakyat.

2) Masalah ekonomi negara kita sekarang bukannya disebabkan tindakan Anwar tetapi kelemahan dan kelembapan kerajaan BN serta juga masalah ekonomi global.

3) Ancaman kepada keselamatan negara memang tidak masuk akal kerana tidak satu pun rusuhan, demonstrasi, jenayah dan sebagainya yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat dan Anwar sendiri sejak sebulan dua ini.

4) Pakatan Rakyat sering mengadakan program maupun perhimpunan dengan mengikut saluran undang-undang contohnya majlis sambutan Hari Malaysia 15 September lalu dibuat dengan kebenaran Polis.

5) Tindakan keatas Ketua Pembangkang akan memburukkan lagi imej Malaysia di mata dunia dan dengan sendirinya akan menyebabkan pelabur lari dan pelabur baru tidak mahu melabur di Malaysia.

6) Peralihan kuasa adalah perkara biasa di mana di negara-negara lain umpamanya Thailand dan Jepun Perdana Menteri dan Kabinet sering bertukar dalam masa setahun. Namun negara-negara tersebut mempunyai kekuatan ekonomi yang jauh lebih hebat dari Malaysia.

7) Rakyat sudah cerdik dan celik dengan sepak terajang politik sebagaimana yang diterjemahkan pada 8 Mac 2008 dan 26 Ogos 2006 pada pilihanraya Umum dan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh. Saya yakin jika tindakan di ambil ke atas Anwar sudah tentu BN akan dimalukan dengan lebih teruk pada Pilihanraya Umum ke 13 nanti.

8) Peralian kuasa sepatutnya tidak dikaitkan dengan masalah keselamatan dan ekonomi kerana ianya dibenarkan oleh perlembagaan dan Pakatan Rakyat sendiri berulang kali berjanji ianya akan dilaksanakan mengikut perlembagaan dan lunas-lunas perundangan serta demokrasi.

9) Akta drakonian ini bercanggah dengan Hak Asasi Manusia dan Islam itu sendiri. Tak tahukah pula saya kalau Islam Hadhari menggalakkan penggunaan akta ini.

10) Akta ini sudah lapuk dan tujuan ianya diujudkan adalah untuk menangani masalah komunis dan subversif bukannya untuk menahan dan memenjarakan musuh politik kerajaan.

Andaikata Anwar benar-benar bersalah hadapkan beliau di mahkamah dengan akta-akta yang ada seperti akta hasutan dan sebagainya supaya beliau boleh membela diri sebagaimana yang dibenarkan di dalam Islam. Iaitu seseorang yang dituduh TIDAK BERSALAH selagi si tertuduh TIDAK DIBUKTIKAN BERSALAH di Mahkamah.

Saya merayu pada bulan baik dan hari baik ini supaya janganlah kita angkuh dengan kekuasaan kita kerana di sana ada Yang Lebih BERKUASA iaitu ALLAH S.W.T. .

Hukumlah sekuasa kamu dapat menghukum, tetapi ianya hanyalah di atas dunia kerana hukuman Allah di akhirat lebih adil dan telus lagi saksama. Tidak takutkah kita kepada hukuman Allah.????

PAK LAH TAKKAN TUNDUK KEPADA DESAKAN PR ~ Ref Malaysiakini

Walau apa pun alasan Anwar dan Pakatan Rakyat, Perdana Menteri, Abdullah Badawi sudah pasti tidak akan tunduk kepada sebarang gesaan dan permintaan tersebut.

Sehingga sudah dua pemintaan dikemukakan oleh PR iaitu mengadakan pertemuan dengan Anwar dan yang keduanya memanggil sidang tergempar Parlimen. Bagi saya PR tidak perlu membuang masa untuk merayu dan menggesa Pak Lah kerana sampai bila pun Pak Lah tidak akan bangun dari 'tidur'nya yang dibuat-buat itu.

PR mesti menggunakan 'step' seterusnya seperti dirancang. Kini rakyat masih tertanya-tanya langkah seterusnya yang mungkin hanya diketahui selepas 'tarikh tutup' surat Anwar kepada Pak Lah iaitu pada 23 September.

Seperti yang saya postingkan sebelum ini penantian suatu penyiksaan, kepastian suatu penawar dalam suka dan duka yang meniti hidup rakyat yang amat mengharapkan perubahan.

Kini saya mengharapkan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong memahami hasrat dan doa hamba rakyat yang sebenarnya amat tertekan di bawah pemerintahan BN. Hanya baginda yang menjadi harapan kami rakyat jelata yang 'sahya' ini.

Harapan agar Tuanku dapat menjadikan Ramadhan dan Syawal sebagai yang paling manis dalam hidup kami sepanjang hayat. Rakyat yakin kerajaan PR yang akan dibentuk nanti juga akan menyemarakkan lagi institusi kesultanan di negara kita yang telah diragut keistimewaannya semasa pemerintahan BN di bawah Dr Mahathir dulu.

Daulat Tuanku.

ORANG TUA GANYUT DAN NYANYUK PUN TAK MAHU PAK LAH ~ Ref Malaysiakini

Semenjak dua menjak ini bukan sahaja pemuda tampan, anak dara manis yang muak dan mual dengan Pak Lah, malah orang tua ganyut dan nyanyuk pun tidak sudi berketuakan Pak Lah. Pada hal ramai di kalanga mereka adalah sahabat baik dan pembodek Pak Lah suatu ketika dahulu.

Itulah hakikatnya bukan sahaja Pemuda Umno, Puteri Umno malah veteran Umno yakni Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) pun tidak mahu Pak Lah meneruskan khidmatnya selepas Disember ini.

Malangnya Pak Lah masih 'buat dek' dan buat 'tak reti' lagi. Spesis mana asalnya pemimpin 'kesayangan' kita ini kita pun tidak tahu

Kalau orang tua ganyut dan nyanyuk pun dah tidak sudi itu dikira sudah cukup berat dan parah. Biasanya orang tua seperti Mubarak ini sudah tidak hirau keliling kelalang lagi. Tetapi mungkin oleh kerana yakin pentingnya kepimpinan negara ditukar mereka terlupa yang mereka sudah ganyut dan nyanyuk. Syabas Mubarak.

Semalam (Rabu) Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) berpendapat proses peralihan kuasa perlu diadakan secepat mungkin, selewat-lewatnya sebelum perhimpunan agung Umno pada 16 Disember ini bagi mengelakkan pergolakan dalam parti.

Presidennya Abu Zahar Ujang berkata keputusan tersebut dicapai sebulat selepas mendengar pandangan dan rumusan 34 daripada 36 anggota Majlis Tertingginya dalam mesyuarat yang diadakan hari ini. Dua lagi anggotanya tidak dapat hadir.

Keputusan itu berbeza dengan Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya Najib Tun Razak mengenai peralihan kuasa yang dipersetujui kedua-dua mereka diadakan pada Jun 2010.

Menurut Bernama, Abdullah dan Najib hari ini mengulangi komitmen mereka dengan tempoh peralihan kuasa seperti yang ditetapkan sebelum ini.

Kedua-dua mereka juga akan mempertahankan jawatan masing-masing sebagai presiden dan timbalan presiden Umno Disember ini.

Sampai bila agaknya Pak Lah ingin memperbodohkan ahli akar umbi Umno.? Kita harap ahli akar Umbi Umno sedar bahawa Pak Lah ingin mempermainkan mereka sekali lagi dengan memaksa mereka mencalonkan beliau untuk jawatan Presiden Umno pada persidangan mesyuarat bahagian nanti.

Saya mencadangkan kepada semua perwakilan ke mesyuarat agong bahagian-bahagian Umno supaya berfikir secara waras untuk mencalonkan calon Presiden dan Timbalan Presiden. Pak Lah sudah 'expired' Najib pula Yes Man tidak berani menyanggah Pak Lah. Jadi kedua-duaya kena dipencenkan ........carilah calon lain yang lebih baik dan berani!!!!

TUN MAHATHIR TERUS BEDIL PAK LAH ~ Ref Malaysiakini

Kemasukannya semula ke dalam Umno belum diterima lagi tetapi Tun Mahathir terus membedil Pak Lah dengan 'peluru berpandu' bertalu-talu.

Kesihan Pak Lah langsung tidak boleh bernafas. Kiri kanan atas bawah bedilan meriam katak, peluru berpandu hatta mercun dihalakan oleh Anwar, Najib, Muhyiddin, Dr Mahathir dan ahli akar umbi Umno serta parti-parti komponen BN.

Nasib baik masih dapat bertahan walaupun wajahnya jelas langsung tidak ceria, senyum pun tawar sahaja nampaknya. Semalam (Rabu) nampaknya Pak Lah semakin tercabar dengan 'bedilan' Dr Mahathir menambahkan kekusutan beliau yang sudah sedia kusut. Sebab itu agaknya semalam (Rabu) Pak Lah mula mengeluarkan kata-kata seolah mengancam Anwar apabila menuduh Anwar mengancam ekonomi dan keselamatan negara. Satu tuduhan yang maha hebat yang boleh menyebabkan seseorang itu ditahan di bawah ISA di bawah pemerintahan cara rimba BN sekarang ini. Sebab itu bila saya mendengar kenyataan Pak Lah tadi tergambar oleh saya bahawa Anwar kemungkinan akan merengkok sekali lagi (buat kali ketiga) di "Madrasah Tarbiah" ISA.

Tuduhan Pak Lah itu cukup serius dan menggerunkan. Inikah sikap seorang Perdana Menteri bila kedudukan kuasanya terancam beliau mula mengeluarkan kenyataan yang amat merbahaya.

Saya hairan apa yang buat sehingga membahayakan ekonomi negara dan keselamatan negara.

Adakah Anwar menjaja ke sana ke mari jangan melabur di Malaysia, jangan datang ke Malaysia dan sebagainya.?

Adakah Anwar menganjur tunjuk perasaan ganas dengan merosakkan harta benda awam, mogok, pergaduhan kaum atau berarak ke Putra Jaya untuk 'menakluk' pejabat Pak Lah?

Berbalik kepada 'bedilan' Dr Mahathir semalam di mana beliau mencadangkan supaya Umno, MCA dan Gerakan bersatu untuk memaksa Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi melepaskan jawatan.

Menurutnya beliau hanya dengan cara ini kita dapat pulihkan BN dan mungkin juga menyusunnya semula. Jika tidak hubungan kaum akan terus merosot dan negara akan jadi mangsa," tambahnya.

Dr Mahathir berkata, Umno, MCA dan Gerakan mesti berusaha untuk memperbaiki keadaan ini dan memulihkan semula BN.

Tetapi beliau akui ianya adalah sukar jika Abdullah masih lagi memimpin BN dan kerajaan.

Nampaknya tak habis-habis lagi 'peluru' bedil Dr Mahathir ini di'tembak' kepada Pak Lah. Agaknya sampai bilakah 'tembakan' dan 'bedilan' ini akan diberhentikan. Mungkin sehingga Pakatan Rakyat memerintah baru Dr Mahathir berhenti menghemtam Pak Lah kerana pada masa itu beliau pun sudah tinggal dalam 'buangan' di luar negeri atas pilihannya sendiri.

Tidak cukup dengan menggesa Umno me'nerajang' Pak Lah kini Dr Mahathir menggesa MIC, MCA dan Gerakan pula turut serta 'mengangkat' Pak Lah turun dari kerusi panas Perdana Menteri.

Mungkin Dr Mahathir lupa bahawa bukannya Pak Lah akan dijatuhkan oleh Gerakan dan MCA malah Umno dan BN juga akan turut sama terhumban dek tindakan MCA dan Gerakan yang sedang memikirkan untuk keluar dari BN. Mungkin hanya Samy yang kekal bersama BN.

PAK LAH RASUAH NAJIB? ~ Ref Malaysiakini

Hari ini perkembangan politik Malaysia setapak kebelakang. Pak Lah tukar suka sama tak suka kementerian dengan Datuk Najib. Kementerian kewangan walaupun dilihat lebih kanan berbanding kementerian pertahanan, namun dalam masa yang sukar ini, Pak Lah dilihat meletakkan beban ini pada pencabar terdekat beliau.

Kementerian kewangan akan berdepan dengan suasana lembab ekonomi negara. Alasan kelembapan ini adalah ekonomi dunia juga lembab " biasalah alasan malaysia". Dengan penurunan harga minyak US91 hari ini, maka ia turut memberi kesan kurangnya pendapatan dari hasil minyak.

Sudahlah Pak Lah mengemukakan bajet yang defisit, belanja lebih tinggi dari pendapatan. Pendapatan akan berkurangan, jangkaan paras terendah indeks komposit mengikut penganalisa mungkin mencecah 900 mata, maka ianya merupakan cabaran besar bagi Tok Najib.

Kalau disebut ahli politik, semua orang tahu, hanya Najib yang Mampu menewaskan Pak Lah dalam pemilihan UMNO Disember ini. Najib baru nak buka gelanggang untuk menyerahkan pada bahagian untuk buat pencalonan. Apakah Pak Lah telah merasuah Najib dengan satu kementerian ?

Hari ini Pak Lah kembali dengan Formula 2010, ditambah ayat kalau Najib perform mungkin lebih awal. Ada ahli UMNO tanya ? Macammana kalau Najib tak perform...
Persoalannya kenapa Pak Lah menyerahkan tugas kewangan kepada Najib. Pak Lah sudah 4 tahun pengalaman. Biasanya bila ekonomi negara teruk, Perdana Menteri akan ambil tanggungjawab kewangan.

Dalam sesebuah negara Perdana Menteri adalah orang yang paling berpengaruh, sehingga demam Perdana Menteri boleh menyebabkan ekonomi negara demam. Tapi apa yang diperlihatkan Pak Lah bahawa Perdana Menteri tak beri kesan pada Ekonomi, Perdana Menteri sekarang boleh ada dan boleh tiada.

Serahkah jawatan Menteri Kewangan pada TPM adalah perkara biasa, DSAI masa duduk kerusi TPM dulu juga diberikan mandat yang sama, ini bukan perkara luar biasa. Namun kalau TPM memegang jawatan Menteri Kewangan kesudahannya seperti boleh dijangka.
Malaysia bukan seperti Jepun, Menteri Kewangan dan Perdana Menteri sama laju. Masa Dr Mahathir PM, Menteri Kewangan DSAI, sama-sama laju. Bila tiba zaman Paklah, PM dan TPM sama-sama tak laju. Kalau Tok Najib lebih laju dari Pak Lah, dia sudah dikira terlajak atau lawan tauke, hasilnya rakyat juga yang susah.

Tapi yang paling pelik, Jawatan Presiden UMNO pun terkial-kial Pak Lah nak pertahankan, ada hati nak Pertahankan Negara dengan jadi Menteri Pertahanan.
Atau Pak Lah tahu kementerian pertahananlah kementerian yang paling kuat kerana disana adalah lubuk kelemahan Najib Tun Razak.

Blog : Adlyzahari

17 September 2008

BN HILANG 2 KERUSI PARLIMEN, PAKATAN TAMBAH 2 ~ Ref Malaysiakini

Tindakan Parti Maju Sabah (SAPP) keluar dari BN petang ini secara automatiknya BN kehilangan 2 kerusi parlimen. Ini kerana SAPP mempunyai 2 ahli parlimen yang menang pada Pilihanraya Umum lalu.

Presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee membuat pengumuman tersebut dalam satu sidang akhbar pada jam 4.30 petang ini selepas mesyuarat MT parti tersebut.

2 Ahli Parlimen SAPP ialah Dr Chua Soon Bui (Tawau) dan Eric Echin Majimbun (Sepanggar). SAPP juga mempunyai 4 orang ADUN dalam DUN Sabah iaitu Timbalan Ketua Menteri Sabah Raymond Tan (Tanjong Papat), timbalan menteri kewangan negeri, Melanie Chia (Luyang), Au Kam Wah (Elopura) dan Liew Teck Chan (Likas).

Keputusan SAPP itu memang dijangkakan kerana sejak beberapa bulan lalu, SAPP secara terbuka mengkritik kepimpinan Pak Lah dalam BN. Malah SAPP pernah mengancam untuk mengemukakan usul undi tidak percaya di parlimen melalui kedua-dua ahli parlimennya. Malah sejak akhir-akhir ini SAPP seringkali tidak dijemput untuk menghadiri mesyuarat tertinggi BN.

Keputusan SAPP ini dilihat sebagai satu 'signal' kepada kebenaran dakwaan Anwar bahawa PR sudah mendapat bilangan ahli-ahli parlimen yang mencukupi untuk membentuk kerajaan pusat yang baru. Ramai pemerhati menjangkakan bahawa 2 orang ahli parlimen SAPP ini termasuk di dalam kelompok ahli parlimen BN yang berhijrah ke kem Pakatan Rakyat.

Walaupun SAPP tidak mengumumkan samada akan menyokong PR atau tidak namun ianya sudah agak jelas bahawa SAPP akan berbuat demikian bila tiba masanya nanti.

Sesungguhnya keputusan SAPP ini merupakan satu lagi tamparan hebat kepada kerajaan zalim pimpinan Pak Lah. Adalah dijangkakan selepas ini ada lagi parti komponen BN yang akan membuat tindakan yang sama seperti SAPP iaitu keluar dari BN.

TUKAR JAWATAN DENGAN NAJIB, PAK LAH SUDAH TERLAMBAT ~ Ref Malaysiakini

Tindakan Pak Lah bertukar jawatan dengan Timbalannya Najib Tun Razak dilihat sudah terlambat.

Saya berpendapat Pak Lah cuba meredakan kemarahan ahli Umno akar umbi yang mahukan peruabahan dilakukan secepat mungkin sedangkan kemarahan mereka sudah tidak dapat dibendung lagi. Tidak apa bezanya Pak Lah mem'faraid'kan kementerian Kewangan kepada Najib sedangkan Pak Lah masih menjadi Perdana Menteri dan Presiden Umno. Pak Lah masih berkuasa penuh dalam kerajaan. Sedangkan ahli mahukan teraju pemerintahan tersebut diserahkan kepada orang lain.

Pak Lah dilihat masih tamakkan kuasa dan masih tidak mahu faham kehendak akar umbi. Tindakan Pak Lah ini dilihat seolah-olah memperbodohkan ahli Umno dan rakyat yang sedar bahawa ia hanyalah taktik Pak Lah untuk menghalalkan tampuk pemerintahan terus dipegang oleh beliau.

Mengapa begitu susah Pak Lah untuk memahami hasrat dan kehendak ahli Umno dan rakyat. Saya yakin kelemahan dan kedegilan memahami hasrat rakyat ini akan dihukum oleh ahli Umno akar umbi pada Persidangan Mesyuarat Umno Bahagian atau pada persidangan Umno peringkat Pusat Disember ini.

Adalah tidak mengejutkan jika Pak Lah gagal mendapat pencalonan yang banyak pada persidangan Umno bahagian yang akan bermula tidak lagi.

Ini kerana Najib sudah tentu masih tidak berpuashati dengan langkah bertukar jawatan hari ini selagi beliau tidak diberikan jawatan Perdana Menteri. Begitu juga Pak Lah kena sedar di sana bukan sahaja Najib yang menjadi duri dalam dagingnya tetapi Muhyiddin, Ku Li dan Mahathir sentiasa mencari peluang untuk memalukan beliau.

BLOGGER TERUS JADI MANGSA KEKEJAMAN KERAJAAN BN ~ Ref Malaysiakini

Seorang lagi Blogger menjadi kekejaman BN apabila, Syed Azidi Syed Abdul Aziz bekas rakan sekampus saya itu ditahan di Kota Baharu petang ini. Beliau ditahan dirumahnya menjadikan semakin ramai Blogger menjadi buruan Polis. Blognya kickdefella.blogspot.com adalah antara blog paling diminati di negara ini.

Syed Azidi pernah menjadi 'musuh' politik saya di ketika dikampus dulu, di mana beliau menjadi Calon Parti Pro-Kerajaan dan saya menjadi Campaign Manager untuk Parti Pro-Pembangkang pada Pilihanraya Kampus di sebuah IPTA di utara Semenangjung di era 90-an dulu.

Beliau tewas ditangan calon kami pada konstituensi Umum pada ketika itu.

Menurut isterinya Bariah Ishak, suaminya ditahan di bawah Akta Hasutan.

Syed Azidi, menurut polis, akan dibawa ke Kuala Lumpur kerana laporan terhadapnya dibuat di sana.

Pada 23 Ogos lalu, Syed Azidi (di bawah tajuk Siasat Kickdefella Dibawah Akta Hasutan) telah menulis bahawa laman web pro-Umno telah mendesak supaya beliau disiasat di bawah Akta Hasutan.

Blogger tersebut mencetuskan kontroversi baru-baru ini selepas melancarkan kempen di talian supaya bendera Malaysia dikibarkan terbalik.

Kempen tersebut telah menarik perhatian perdana menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang menyifatkan tindakan itu sebagai 'kurang ajar'.

Perdana menteri berkata, perbuatan sedemikian bukan lagi boleh disifatkan sebagai satu perbuatan nakal tetapi amat jahat.

Abdullah berkata, penulis blog itu cuba mencetuskan satu idea tanpa memikirkan kesan selanjutnya.

Beliau berharap polis akan menyiasat perkara itu dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

Penahanan Syed Azidi membuktikan bahawa blogger terus menjadi musuh kepada kerajaan BN sedangkan blogger hanyalah menyampai pandangan individu mereka terpulang kepada para pembaca untuk menerima atau menolaknya.

APAKAH ANWAR AKAN LAKUKAN 'HATRIK' DITAHAN KALI KE 3 DI BAWAH ISA? ~ Ref Malaysiakini

Kebiasaannya pemain bola yang hebat sering menjaringkan gol secara hatrik pada setiap perlawanan.

Kali ini sekiranya Anwar ditahan lagi bermakna beliau sudah 3 kali disumbat di bawah akta zalim ini. 'Jaringan' hatrik ini sudah tentu suatu tindakan yang paling ganas dan paling dahsyat dalam sejarah politik negara. Ini kerana jika beliau ditahan kali ini bermakna kerajaan Malaysia menahan KETUA PEMBANGKANG yang sah. Sudah tentu imej negara kita semakin teruk di mata dunia dan sudah tentu pelabur, negara asing akan memandang serong kepada Malaysia. Malah sudah tentu Malaysia dan Pak Lah akan dimasukkan di dalam senarai atau 'list' diktator dunia.

Sekiranya Anwar ditahan, ini akan memberikan kesan besar kepada ekonomi dan hubungan luar kita. Negara luar sudah tentu melabelkan Malaysia sebagai negeri yang mundur dan kolot dari segi Hak Asasi Manusia.

Label ini sudah tentu akan memberikan imej yang teruk dan buruk kepada negara sehingga menjejaskan ekonomi negara.

Apakah negara kita sanggup menerima cemuhan dari dunia sekali lagi setelah episod malang 1998 berlalu tanpa noktah sehingga bekasnya dan bahangnya masih dirasakan sekarang. Andai Anwar ditahan sekali lagi maka bahangnya dijangka akan bertambah panas. Negara luar semuanya menuding jari Malaysia adalah negara mundur dan kejam.

SAYA TIDAK AKAN NYATAKAN APA RANCANGAN SAYA - PAK LAH ~ Ref Malaysiakini

"Saya tidak akan nyatakan apa rancangan saya" kata Pak Lah ketika ditanya sama ada beliau akan mengambil tindakan terhadap Anwar.

Kenyataan Pak Lah membawa seribu makna yang tersurat dan tersirat.

Sebelum itu Pak Lah seolah-olah memberikan justifikasi kepada sesuatu tindakan kepada Anwar apabila berkata "Anwar adalah satu ancaman kepada ekonomi serta keselamatan (negara)".

Malaysiakini dalam laporannya menyatakan ini sudah cukup untuk memberi alasan kepada pihak pihak kuasa untuk menggunakan ISA terhadap Anwar dan membolehkan beliau ditahan tanpa bicara

Persoalan sekarang apakah rancangan Pak Lah untuk menyekat kemaraan Anwar?
Banyak sekali tindakan yang beliau boleh ambil kerana atas dunia ini khasnya di Malaysia beliau berkuasa sepenuhnya. Hanya Allah sahaja boleh mengatasinya. Begitulah kehebatan Pak Lah yang punya apa sahaja untuk menentang Anwar. Pak Lah ada surat khabar, TV, Polis, Tentera, jentera kerajaan dan seribu satu kuasa yang tidak ada pada orang lain. Beliau berhak untuk menunjukkan keangkuhannya kepada manusia tetapi beliau jangan lupa di sana Allah sedang menanti sesiapa yang zalim dan mabuk kuasa kerana manusia amat lemah dan kerdil di sisiNya.

Kini setiap detik amat mendebarkan semua kita sebagai pencinta keadilan dan kejujuran serta pembenci kezaliman, ketamakkan, kedurjaaan, kebongkakan dan keangkuhan.

Sejarah mengajar kita bahawa manusia walau dimana sekalipun kerapkali hilang kewarasan apabila sesuatu yang disayangi bakal terlepas dari tangan. Umpama kekasih sanggup terjun bangunan kerana putus kasih.

Namun kita menaruh harapan moga-moga bulan Ramadhan menjadi bulan keinsafan buat kita semua. Jangan kita bertindak mengikut nafsu walaupun kita berkuasa dan berpangkat besar. Kita tahu bahawa doa orang yang kena zalim TIDAK ADA HIJAB DISISI ALLAH.
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter