.

.

09 September 2011

Tahniah : Rakyat dapat habuan terbaru dari kerajaan - Cukai Top Up.

Seramai 26.2 juta pelanggan talian telefon mudah alih prabayar di negara ini akan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6% berkuat kuasa 15 September ini... hampir 95% adalah warga yg berpendapatan sederhana/rendah termasuk ahli-ahli,penyokong dan pendokong UMNO...

TOPUP RM10 - Cukai 60sen!, RM50 - RM3.00!

pemimpin-pemimpin UMNO sudah pasti tidak merasai beban tambahan ini kerana mereka bukan pelanggan prabayar tetapi pelanggan segala-galanya dibayar...

MASIH LAGI NAK SOKONG UMNO?.. TEPUK DADA TANYA IMAN.. CUIT MINDA TANYA AKAL YANG NYAMAN

Sanah Helwah ya!



Nukilan : Rakan FB saya .........

Sorotan lama : Jangan lupakan pengundi luar bandar, teruskan bagi umpan

Ucapan Perwakilan Wanita Umno pada Persidangan Agong Umno 2010 yang meminta pemimpin Umno tidak melupaikan rakyat yang tinggal di kampung dan pedalaman.

Umno bekerjasama dengan KOMUNIS, adakah Umno KOMUNIS?

Umno menandatangani MoU dengan Parti Komunis China untuk mengeratkan hubungan antara kedua-dua parti ini.

Bukan semua parti-parti dipilih oleh Parti Komunis China, salah satu parti yang dipilih oleh parti komunis iani ialah Umno.

Apakah sebab Parti Komunis China berminat dengan Umno?

Antara tindakan yang akan dilaksanakan ialah pertukaran pimpinan dan ahli-ahli parti antar kedua-dua parti.

Setiausaha Umno berkata Pemuda dan Puteri Umno khususnya akan dihantar untuk mempelajari sistem pentadbiran parti komunis itu.



Cerita selanjutnya .....ikuti video klip ini.

Ramai dilucutkan kewarganegaraan, diganti dengan PATI?

Sanggah Umno, bantah bantah dan berlawan dengan Umno adalah kesalahan besar sehingga boleh dilucutkan kewarganegaraan. Inilah fenomena yang mungkin berlaku jika otak dan minda pemimpin Umno dilayan dan dituruti. Dalam kes Mohammad Sabu, beliau awal-awal lagi dicadangkan supaya dilucutkan kewarganegaraan. Kesalahannya hanyalah kerana beliau tidak sependapat dengan Umno. Beliau menyatakan bahawa Allahyarham Mat Indera adalah pejuang, tetapi Umno termasuk Menteri Besar Johor berkata Mat Indera adalah pengganas dan komunis.

Patutlah sekarang ramai Pendatang Tanpa Izin (PATI) diberikan kerakyatan dan hak untuk mengundi kerana lepas ini kemungkinan rakyat kita yang menyanggah Umno akan dilucutkan kerakyatan dan diganti dengan PATI yang akan menjadi anak emas Umno dan BN pada PRU 13 nanti.

Kalau beginilah permainan politik Umno alamat lingkup negara kita suatu hari nanti yang mungkin tidak lama masanya .....................

Ramai ahli PAS keluar parti dalam masa terdekat


Saya yakin lebih ramai ahli PAS akan keluar parti dalam masa terdekat. Terbaru semalam lebih 50 ahli PAS Padang Terap bertindak menyertai Umno kerana tidak berpuashati dengan kenyataan Mohammad Sabu yang kononnya menyanjnng komunis dan menghina Polis.



Menurut Bernama, Mereka menyerahkan borang keanggotaan Umno kepada Ketua Umno Bahagian Padang Terap Datuk Seri Mahdzir Khalid, di Kuala Nerang hari ini.

Wakil mereka, Ismail Abdullah,60, yang menjadi ahli PAS selama 35 tahun, berkata beliau bersama isteri serta tujuh anak mereka bertindak keluar parti kerana hilang kepercayaan terhadap pemimpin nombor dua PAS itu."Saya tersinggung dan marah dengan kenyataan yang dibuat oleh Mat Sabu yang mengagung-agungkan komunis yang telah menyerang Tanah Melayu dan bukan anggota polis yang mati bertempur dengan komunis," katanya kepada pemberita.Katanya beliau juga tidak teragak-agak menyertai Umno kerana yakin parti itu berada di landasan perjuangan sebenar iaitu bagi menegakkan keadilan untuk rakyat di negara ini.Ismail berkata beliau juga terkilan dengan perjuangan PAS hari ini yang jauh tersasar daripada konsep asal parti yang mahu memperjuangkan Islam selepas menguasai beberapa negeri."Saya cuba mengelak daripada terus berdosa apabila pemimpin PAS telah melakukan pembohongan demi kepentingan politik membuatkan saya tak fikir panjang saya beralih kepada Umno untuk meneruskan perjuangan berlandaskan agama, bangsa dan negara," katanya.Sementara itu, Mahdzir berkata keputusan kumpulan anggota PAS terbabit menunjukkan mereka yang di peringkat akar umbi semakin hilang kepercayaan terhadap pemimpin dan parti tersebut.

Namun tuan-puan jangan terkejut sekiranya ahli PAS ialah ahli PAS palsu yang diupah oleh Umno. Kadang-kadang mereka ini adalah ahli Umno, penyokong Umno, bekas ahli PAS yang telah lama keluar PAS, orang atas pagar dan sebagainya yang ditipu oleh Umno supaya mengaku menjadi ahli PAS dan diberi habuan untuk berlakon.

Taktik ini adalah taktik lama yang diulangtayang oleh Umno lebih-lebih menjelang pilihanraya umum. Kita tidak hairan sekiranya selepas lebih ramai lagi 'pelakon' seumpama ini akan muncul. Jika hendak benar perkara ini berlaku saya kira di Kedah hanya tinggal Ustaz Azizan Razak sahaja orang PAS sebab ribuan ahli PAS Kedah telah 'keluar parti' sejak tahun 2008.

Inilah gaya politik lama Umno yang masih mengamalkan cara berpolitik tahun 60-an, 70-an yang ketinggalan zaman.

p/s - Apakah kelima-lima ahli PAS dalam gambar di atas akan keluar parti juga.?

08 September 2011

TARIK BALIK 24 JAM : Jika tidak saya akan SAMAN - Mat Sabu

"Fitnah ini terlalu berat, sehingga ada ancaman yang terpaksa saya lalui pagi ini" kata Tuan Haji Mohammad Sabu.

Mohammad Sabu memberi masa 24 jam kepada Utusan Malaysia supaya menarik balik artikel yang disiarkan oleh akhbar itu pada 27 Ogos lalu.

Menurut Mohammad Sabu beliau menerima pelbagai ugutan dan ancaman.

Selain dari saman terhadap Utusan, Peguam beliau Hanipa Maidin juga menyatakan bahawa 2 lagi pihak yang akan disaman ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Penerangan Pemuda Umno, Reezal Marican.

Kera dihutan disusukan, anak mati kelaparan

Menghalau penjajah lebih mudah berbanding membuang pemikiran penjajah – itulah ungkapan untuk menggambarkan walaupun negara telah merdeka 54 tahun, namun pemikiran penjajah masih kukuh dan utuh dalam pemikiran sesetengah golongan sehingga ada yang masih berbangga dengan apa yang ditinggalkan penjajah. Apa yang menyayatkan hati ialah kebutaan golongan ini dalam membakulsampahkan golongan yang ikhlas berjuang menghalau penjajah kini sebagai komunis.

Manakala golongan yang sanggup bersekongkol dengan penjajah dan taat menerima segala arahan penjajah sehingga membidas, mencedera dan malah ada yang sanggup membunuh orang sendiri yang melawan penjajah pula didewa-dewakan mereka sebagai hero.

Seluruh fakta sejarah yang bersama Inggeris dikekalkan, bahkan nama-nama parti politik masih menggunakan bahasa penjajah (Umno, MIC, MCA – semua adalah singkatan bahasa Inggeris) masih bangga mendabik dada dan berulang-ulang menyebut “Kamilah pejuang bangsa, Kamilah pembela tanahair” sehingga bertukar menjadi “Kami sahajalah pejuang bangsa, Kami sahajalah pembela tanahair” sehingga mengabaikan dan menggugurkan jasa para pejuang lain yang tidak diiktiraf pihak Inggeris dalam sejarah.

Dalam bab menjaga Islam lagi menyedihkan. Selepas 54 tahun negara merdeka, nama Islam bukan sahaja tidak bertambah harum, malah kian dilihat sebagai agama yang menghalalkan rasuah dalam pentadbiran, penyalahgunaan kuasa demi kekal berkuasa, rakyat didahulukan untuk disembelihkan apabila ekonomi negara disalahtadbir dan perundangan Islam hanya berlegar soal peribadi dan kekeluargaan.Bukan itu sahaja, malah majoriti institusi-institusi agama turut dikongkong untuk mengembangkan ajaran Islam dengan pelbagai enakmen yang direka bukan sahaja menyusahkan dan pada masa yang sama menyebabkan agama Islam ditertawakan.

Banggakah kita sesudah 54 tahun merdeka, isu-isu utama seperti soal perpaduan kaum, soal agama dan dasar pendidikan nasional dan soal memartabatkan bahasa kebangsaan masih teraba-raba mencari jalan keluar? Setiap kali menjelang pilihanraya umum, isu agama dan kaum akan digunakan sebagai senjata sewenang-wenangnya oleh parti pemerintah untuk dijaja kepada kaum masing-masing bagi meraih undi.Inilah nasib bilamana negara dipimpin oleh mereka yang pemikiran masih dibelenggu oleh elemen penjajah.

Akhir-akhir ini, gesaan untuk melucutkan kerakyatan dan memperbanyakkan laporan polis dan saranan seseorang agar ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hanya kerana bercanggah pendapat dengan pihak pemerintah telah menjadi satu budaya baru dalam negara.Segalanya dibuat seolah-olahlah merekalah undang-undang, dan merekalah pendakwa dan merekalah jugalah hakim.

Terbaru, timbul pula desakan menggugurkan kerakyatan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu semata-mata kerana beliau mengangkat Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan. Tiada pula kedengaran, ada yang menyarankan mereka yang terlibat dalam konspirasi memberikan kerakyatan kepada warga asing dengan sewenang-wenangnya, yang terang-bederang khianat kepada negara selepas 54 tahun merdeka untuk dibuang kerakyatan?

Ini bukan ke satu lagi mentaliti penjajah – di mana mereka sanggup mengelirukan orang Tanah Melayu sendiri untuk melawan orang Tanah Melayu sendiri, tapi masa yang sama menjual negara ke tangan warga asing untuk mengundi mereka supaya boleh kekal berkuasa? Penjajah turut melakukan perkara yang sama, orang Tanah Melayu diambil sebagai pegawai, polis dan juga askar untuk melawan orang Tanah Melayu yang menentang penjajahan mereka supaya mereka boleh kekal berkuasa.

Sekiranya perlu Mat sabu digugurkan kerakyatan kerana menganggap Mat Indera sebagai seorang hero, bagaimana pula dengan penulis dan pakar sejarah yang menerbitkan buku Pengukir Nama Johor, yang dikatakan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman sebagai “penulisan dan catatan tersebut menjadi bahan kajian di atas prinsip kebenaran akademik untuk memperkayakan khazanah maklumat dan rakaman peristiwa sejarah kemerdekaan untuk tatapan dan pengetahuan generasi sebagai iktibar, panduan dan peringatan” yang mengangkat Mat Indera juga sebagai hero.

Bagaimana pula dengan kerakyatan Abdul Ghani apabila kenyataan beliau bercanggah dengan buku yang dinaungkannya sebagai “bahan kajian di atas prinsip kebenaran akademik” pada 2004 dengan menggelar Mat Indera sebagai pengganas untuk meneruskan hujah Umno yang semakin menikam Umno sendiri? Desakan ini juga sebenarnya menggambarkan betapa rakusnya kerajaan pemerintah dalam mengekalkan kuasa sehinggakan soal perundangan boleh diabaikan.

Kalau diikutkan kehendak Umno, rakyat langsung tak boleh bersuara menentang apa yang dilakukan oleh kerajaan – asalkan bercanggah dan menyebabkan kerajaan pemerintah tidak gembira, anda boleh disaran untuk dibuang kerakyatan. Sedangkan pada waktu yang sama, kerajaan pula beri warga asing kerakyatan walaupun mereka langsung tidak mempunyai apa-apa jasa kepada negara.

Inilah contoh terbaik untuk mengungkapkan kata-kata P.Ramlee “fening, fening.”
 
Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

Ketua Penerangan PAS Pusat
8 September 2011

SPR tidak cerdik ditipu oleh Penolong Pendaftar

Kali ini SPR memberikan alasan dengan menyatakan Penolong Pendaftarnya pula yang salah. Tak cerdik sungguh SPR ini sehingga Penolong Pendaftar pun boleh tipu mereka.


Media semalam menyiarkan jawapan SPR tentang dakwaan DAP bahawa ada pengundi yang didaftarkan berdasarkan kad pengenalan pasangan mereka yang berkhidmat sebagai tentera, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menasihatkan penolong pendaftar supaya berhati-hati sewaktu menjalankan tugas.

Timbalan pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar (bawah) berkata kesilapan tersebut kemungkinan kerana kesilapan pegawai tentera yang dilantik sebagai penolong pendaftar.

NONEBeliau mengulas dakwaan ketua Pemuda DAP Anthony Loke semalam bahawa sekurang-kurangnya 21 pengundi pos dikesan didaftarkan berdasarkan kad pengenalan pasangan mereka yang berkhidmat sebagai tentera.

Berita Harian
 hari ini melaporkan Wan Ahmad mengingatkan penolong pendaftar supaya "lebih serius dan berhati-hati" menyemak maklumat peribadi pemilih khususnya nama dan nombor kad pengenalan sebelum dikemukakan kepada SPR.

Katanya, kesilapan merekodkan maklumat peribadi pemilih akan memberi kesan tidak baik kepada suruhanjaya tersebut, yang sering menjadi sasaran kritikan pembangkang.



Jelas sekali SPR tidak mahu bertanggungjawan di atas juga keceliruan dan manipulasi dalam daftar pemilih. Sekali lagi saya ingin tegaskan supaya Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatan kerana betimbun-timbun kecelaruan dan penyelewengan dalam daftar pemilih.

Mat Indera Pengganas dan Pejuang Bangsa, mana satu yang betul

Mat Indera pengganas atau pejuang bangsa. Kalau mengikut 'kamus' British sudah tentu Mat Indera adalah pengganas. Tetapi kalau dilihat dari kacamata lain, Mat Indera adalah pejuang yang menentang penjajahan British.

Malangnya oleh kerana sejarah ditulis oleh British dan diteruskan oleh pemimpin yang berminda British maka Mat Indera terus dilabelkan sebagai pengganas walaupun ada pakar-pakar sejarah yang setuju bahawa beliau seorang pejuang.

Semuanya bermula dengan keberanian Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu mengutarakan isu ini. Semuanya terbongkar sekarang, di mana rakyat mula membuka mata tentang sejarah sebenar yang digelapkan oleh British dan Umno.

Bagi menutup segala kebenaran ini Umno menyerang dan memfitnah Mat Sabu. Seperti kata Hishamuddin Rais, Mohamad diserang kerana penipuan fakta kemerdekaan oleh Umno selama ini ibarat sudah pecah tembelang.

Kontroversi kenyataan Mohamad berhubung isu Mat Indera katanya telah menyebabkan masyarakat mula sedar sejarah sebenar kemerdekaan.

"Untuk Umno, (Bukit Kepong) inilah kiblat perjuangan mereka. Setiap tahun tunjuk Bukit Kepong.

"Sekarang Umno dan Utusan takut sebab tembelang pembohongan sudah pecah, kiblat mereka sudah runtuh," katanya sambil memuji keberanian Mohamad.

Umno juga jelasnya cuba memperbodohkan rakyat dengan tulisan sejarah versi mereka.

Sehubungan itu, isu Mat Indera ini perlu dijadikan momentum untuk rakyat melihat kembali sejarah negara.

Aziz Bari pula turut sependapat bahawa Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan bukan pengkhianat bangsa seperti didakwa Umno.

Katanya ianya turut dibuktikan dengan beberapa fakta sejarah dan testimoni ahli keluarganya.

"Sehingga kini belum ada kenyataan konkrit bagi menafikan hujah ini," katanya.

Dalam forum tersebut, kesemua mereka juga turut bersetuju agar sejarah perjuangan kemerdekaan negara ini perlu juga mengiktiraf jasa golongan agamawan nasionalis dan golongan kiri yang mengangkat senjata menentang penjajah, dan bukannya dari tokoh Umno semata-mata.

07 September 2011

Minggu Haluan Siswa UM tidak TITIKBERATKAN SOLAT?


Seorang pembaca Harakahdaily yang menamakan dirinya Fauzi Hashim mendedahkan bahawa Minggu Haluan Siswa (MHS) Universiti Malaya (UM) tidak menitikberatkan solat sehingga ada mahasiswa baru yang tidak dapat menunaikan solat dalam waktunya.
Jika benar perkara ini berlaku saya menggesa pihak UM menyiasat dan mengambil tindakan ke atas pencabulan hak asasi mahasiswa untuk menunaikan kewajipan bersolat. Ini merupakan suatu perkara yang sangat serius dan mesti benteras segera. Saya menggesa jika benar ada Pembantuan Mahasiswa yang menghalang atau tidak membenarkan mahasiswa baru menunaikan solat, mereka hendaklah diambil tindakan serta merta.
Coretan beliau dibawah ini : 
Ada satu lagi berita yang kurang baik diceritakan oleh anak saudara saya iaitu berkenaan dengan solat yang tidak dititiberatkan ketika MHS.
Semalam, katanya rakannya di Kolej Kediaman Ketiga tidak sempat solat Asar kerana tergesa-gesa berkejar ingin ke Dewan Tunku Canselor UM untuk aktiviti pada jam 5 dan berakhir jam 7.15 petang.
Dan bukan itu sahaja, malah Pembantu Mahasiswa (kami dulu panggil PP) seolah-olah tersenyum jer mendengar luahan pelajar baru untuk meminta kebenaran solat.
Minta semua yang baca ni ambik cakna.
Inikah yang digelar universiti terbaik negara? Apa sebenarnya yang ingin ditekankan dalam minggu orientasi UM nie? Dan siapa yang ingin bertanggungjawab atas semua ini?
Gambar di atas hanya sekadar hiasan.

Sudah setahun aku TAK BAYAR BIL AIR

Seorang rakan FB saya yang menamakan dirinya IAR memuatkan gambar dan 'caption' di bawah di FB nya.


"Dah setahun Lebih aku tak bayor bil ayor ...kerajaan Negeri Selangor 
yg tolong bayorkan ..terima kasih le bebanyak kerajaan negeri 
membantu mengurangkan beban kewangan rakyat yang 
berpendapatan rendah mcm aye ni hehehehe....ingatkan sape le 
ketuk pintu umah aku jap tadi...rupa2 nya anak tuan rumah dtg bagi bil ayor huhuhu" tulis beliau.


Nikmat ini tiada di negeri lain khasnya di negeri yang diperintah BN yang tarif airnya semakin meningkat.

Wang Zakat : Majlis Agama N.Sembilan contohi Melaka bina bangunan, APA MANFAAT pada si MISKIN?

Kalau sebelum ini Majlis Agama Islam Melaka (Maim) membina bangunan tinggi kini Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains) pula mencontohinya dengan merancang untuk membina bangunan MAINS 15 tingkat.

SPRM dalam jawapannya kepada Pesuruhjaya Melaka menyatakan bangunan Maim yang telah lama siap itu dibina dengan wang lebihan zakat. Jika benar dakwaan SPRM maka sahlah bahawa Maim menyelewengkan wang zakat kerana membina bangunan tidak termasuk dalam asnaf yang layak menerima zakat.

Kini Mains pula menuruti jejak langkah Maim untuk membina bangunan. 

Harakahdaily hari ini melaporkan bahawa PAS Negeri Sembilan akan menggerakkan jenteranya untuk membantah tindakan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains) yang bercadang untuk membina menara 15 tingkat kerana ia bukan keperluan umat Islam sekarang.

"Umat Islam di negeri ini sekarang memerlukan bantuan Mains untuk membebaskan golongan asnaf penerima zakat dan bukannya menara yang tinggi," kata Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Taufek Abdul Ghani.

Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS), Kamal Amran Kamarudin mengumumkan Mains akan membina sebuah menara 15 tingkat yang akan dikenali sebagai sebagai Kompleks Mains bertujuan akan memusatkan pengurusan berkaitan hal ehwal agama Islam di Negeri Sembilan di bawah satu bumbung.

Bagi Taufek, golongan asnaf (orang yang layak menerima zakat) sangat memerlukan bantuan dari Mains untuk menerukan kehidupan mereka.Menurut Taufek, beliau pernah membawa isu ini di DUN Negeri Sembilan namun Menteri Besar menjelaskan, wang yang akan digunakan bukan wanag zakat tetapi wang keuntungan dari projek yang dibuat oleh Mains.

Otak pemimpin Umno ini tidak kira Melaka atau Negeri Sembilan sama sahaja, yang penting projek. Wang Majlis Agama Islam yang sepatutnya digunakan untuk membantu umat Islam yang memerlukan sanggup digunakan untuk tujuan yang tidak memberikan manfaat kepada umat Islam yang amat memerlukannya.

Kalau Mat Sabu KURANG AJAR, apa pula gelaran sesuai dengan Umno?


Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Wilayah Persekutuan melabelkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu sebagai kurang ajar kerana cuba menjadikan pengganas komunis sebagai pejuang.

Pengerusinya, Datuk Roslan Dahaman sehubungan itu mahu Mohamad Sabu atau Mat Sabu meminta maaf secara terbuka sebelum pihak lain turut bertindak kurang ajar terhadap pemimpin tersebut.

Kenyataan Roslan disiarkan di media pencacai Umno hari ini.

Kalau Mat Sabu difitnah cuba menjulang komunis dan kurang ajar, agaknya apa gelaran yang sesuai untuk Umno yang secara terang-terang membuat perjanjian dengan Parti Komunis Cina .........................

Cerita reformasi pilihanraya dan kedurjanaan pemberian warganegara DIGELAPKAN??

Cerita reformasi pilihanraya (tuntutan Bersih 2.0) dan kedurjanaan pemberian kewarganegaraan serta hak mengundi kepada PATI hilang begitu sahaja setelah Tukang Spin Umno/BN mencanangkan isu komunis dan Mat Indera.
Ternyata perancangan mereka untuk mengalihkn isu berjaya di mana rakyat, media, parti-parti politik dan sebagainya membincangkan isu ini sudah berbelas-belas hari.

Kita yakin isu ini akan terus dimainkan selagi mereka melihat ianya relevan dan tidak basi. Oleh kerana saya mencadangkan pimpinan pusat jangan leka dengan isu ini sahaja sebaliknya isu penyelewengan daftar pemilih dan pemberian kewarganegaraan mesti terus disuburkan bagi memberikan penerangan kepada rakyat terbanyak. 

Namun begitu cetusan Timbalan Presiden, Haji Mohammad Sabu tentang isu pejuang kemerdekaan ini benar-benar membuka mata seluruh rakyat Malaysia yang melihat bahawa sejarah negara kita ini penuh dengan pembohongan dan mesti ditulis semula dengan adil dan telus.

Sejarah yang ada sekarang jelas mendewa-dewakan British dan sesiapa yang pernah bekerja British sahaja yang dikatakan pejuang kemerdekaan. Nama-nama pahlawan Melayu, tokoh agama dan sebagainya dipinggirkan terus dari 'list' para pejuang yang berjasa.

Daftar Pemilih : Rakyat mahu pendaftaran automatik bukan setakat muat turun borang


Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) semalam mengambil langkah membenarkan sistem di mana sesiapa sahaja boleh memuat turun borang pendaftaran pemilih melalui laman webnya. Sistem ini membolehkan sesiapa sahaja mendapatkan borang tersebut. Walaubagaimanapun borang tersebut tetap perlu diisi dan dihantar secara manual kepada SPR atau mana-mana pusat pendaftaran.


Tindakan SPR ini sebenarnya tidak banyak membantu rakyat membuat pendaftaran kerana masalah utama yang berlaku ialah mereka tetap terpaksa pergi untuk membuat pendaftaran di pejabat SPR atau mana-mana tempat pendaftaran seperti Pejabat Pos. 

Apa yang didesak oleh rakyat selama ini ialah pendaftaran secara automatik berdasarkan maklumat dan pangkalan data warganegara di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Kita tidak faham mengapa SPR begitu liat untuk memperkenalkan sistem pendaftaran secara automatik sedangkan kerja mereka akan lebih mudah dan cepat dengan 'link' yang diperolehi dari JPN. Dengan sistem ini 100% rakyat yang layak akan didaftarkan dan tidak banyak wang rakyat dihabiskan untuk elaun Penolong Pendaftar, kos borang, kos operasi dan sebagainya.

Mengapa SPR begitu degil dan tidak mahu membuat perubahan secara menyeluruh terhadap sistem pilihanraya negara kita khasnya dalam isu pendaftaran pemilih secara automatik. Ini yang menimbulkan syak wasangka dan tandatanya.

06 September 2011

Sejarah negara perlu ditulis semula

Pimpinan PAS membuat kenyataan bahawa sejarah negara yang ada sekarang ditulis secara tidak jujur dan mempunyai tujuan dan niat tidak adil serta tidak baik.

Pemimpin-pemimpin agama, melayu dan lain-lain dimusuhi, ditangkap dan dibunuh oleh British. Antara mereka ialah Dato Bahaman, Mat Kilau, Dol Said, Tok Janggut, Hj Abdul Rahman Limbong, Abu Bakar Al Baqir, Burhanuddin Helmi, Ibrahim Yaakub dan lain-lain.

PAS tidak menafikan sumbangan Dato Onn, Tengku Abdul Rahman dan sebagainya yang mengambil keputusan untuk berjuang secara 'peaceful cooperation' dengan British.

PAS mengharapkan sumbangan pejuang-pejuang yang terdiri dari pahlawan Melayu, Tokoh Agamawan dan lain-lain tidak menafikan dalam memperjuangkan kemerdekaan. Jangan hanya menganggap Dato Onn dan Tengku Abdul Rahman sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan.

Ada RM50,000 boleh jadi Datuk


Tergila-gila hendak menjadi Datuk menyebabkan ramai yang tertipu. Inilah bahananya orang gila pangkat akhirnya sendiri rugi.
Media hari ini melaporkan bahawa seorang ahli perniagaan mendakwa khuatir ditipu pihak tidak bertanggungjawab apabila diminta membayar sejumlah RM50,000 bagi tujuan pengurniaan darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk oleh Datuk Undang Wilayah Naning, Melaka tidak lama lagi.
Lelaki yang hanya mahu dikenali sebagai Amin, 50-an, itu mendakwa dia didatangi oleh individu berkenaan ketika dia dan beberapa rakannya mempunyai urusan perniagaan di Alor Gajah, Melaka tengah hari kelmarin.
Katanya, dalam pertemuan tersebut, individu tersebut memberi jaminan bahawa mereka boleh mendapatkan gelaran Datuk menjelang istiadat yang akan diadakan di negeri itu pada 20 Oktober depan.
Menurutnya, lelaki tersebut memberitahu lokasi istiadat pengurniaan darjah gelaran Datuk itu masih belum ditentukan sama ada akan diadakan di hotel atau resort.
Bagi tujuan itu dakwanya lagi, kesemua mereka dikehendaki membayar 10 peratus daripada RM50,000 seorang manakala bakinya perlu diselesaikan segera dalam tempoh berperingkat sebelum istiadat berkenaan diadakan.
"Pada mulanya, hati saya berbelah-bahagi namun apabila kesemua rakan bersetuju, mahu tidak mahu saya pun membayar RM5,000 kepada individu tersebut," ceritanya ketika ditemui sebuah media semalam.
Kepada semua tetamu blog ini janganlah kita tergila-gila dengan pangkat Dato sebab suatu hari nanti kalau panjang umur semua orang akan jadi Dato.......sabar je la.

Berpolitik secara jujur dan telus, semuanya akan dihisab oleh Allah

Perkara yang sudah berlaku dan berlalu pun mereka hendak manipulasi dan tipu. Bukannya perkara yang baru berlaku atau sedang berlaku. Itulah bahananya apabila berpolitik dengan tidak mengikut ajaran Islam. Mereka boleh melakukan apa sahaja tanpa menghiraukan dosa dan pahala. Bagi mereka politik hanya atas dunia tidak sampai ke Akhirat sebab itu mereka berani melakukan apa sahaja.

Berpolitik dengan prinsip Matlamat Menghalalkan Cara (MMC); Pecah dan Perintah (2P) sudah menjadi darah daging mereka yang berpolitik untuk habuan dunia seperti harta, takhta, dan wanita (3 TA). Malang sungguh bagi manusia yang tidak faham atau buat-buat tidak faham bahawa segala yang dilakukan di atas dunia ini akan dikira dan dihisab oleh Allah di Hari Pembalasan. Dalam Islam dari sekecil-kecil perkara seperti membuang duri ditengah jalan, masuk tandas untuk qadha hajat hinggalah memerintah negara semuanya dikira dan dihitung oleh Allah. Tidak akan ada satu perkara pun atau satu saat pun yang tidak dikira dan dihitung oleh Allah.

Saya menyeru kepada diri saya dan semua manusia khususnya umat Islam supaya kembali merenung akan kekuasaan Allah yang tidak akan lalai merekodkan perbuatan manusia melalui malaikat roqib dan a'tiq. Jangan kita buat-buat lupa dan buat-buat tidak faham dengan perkara ini.

Mat Indera : Umno gali kubur sendiri

Timbalan Presiden PAS, Haji Muhammad Sabu mengingatkan Umno supaya tidak menggali kuburnya sendiri dalam isu Mat Indera yang diputarbelit mereka.

"Saya ingatkan Umno jangan gali kubur sendiri, (kepada Ahli Sejarah) jangan jadi pengampu cuba gelapkan sejarah" tegas Mat Sabu.

Beliau berkata demikian yang saya petik dari media hari ini.

Timbalan Presiden PAS itu merujuk kepada buku Pengukir Nama Johor, terbitan Yayasan Warisan Johor yang mengiktiraf Mat Indera sebagai tokoh pejuang bukannya pengkhianat.

Malah buku yang diterbitkan pada 2004 tersebut dinaungi oleh Menteri Besar Johor yang turut memberiikan kata-kata aluan pada buku itu.

Sejak isu ini tercetus Umno bagai hendak gila menuduh Mat Sabu menyokong komunis kerana menganggap Mat Indera sebagai pejuang. Mereka juga menuduh dengan pelbagai tuduhan terhadap Mat Indera.

Selain itu tokoh-tokoh sejarah yang mengampu Umno ada yang secara terang-terang menggelapkan sejarah sebenar manakala ada pula yang mengambil jalan selamat dengan meminta pembaca buku tersebut menilai sendiri siapa sebenarnya Mat Indera. Ternyata mereka lebih mengutamakan 'fulus' dan periuk nasi dari bercakap benar. Mereka khianat terhadap ilmu yang dianugerahkan Allah kepada mereka.

05 September 2011

Mat Indera : Pemimpin Umno dan Media pencacai Umno mesti MOHON MAAF

Pemimpin Umno dan Media pencacai Umno mesti memohon maaf kepada kerajaan negeri Johor dan keluarga Mat Indera kerana mencerca dan menghina Mat Indera dengan pelbagai gelaran yang tidak sepatutnya.

Ternyata pemimpin Umno dan Media Pencacainya buta sejarah dan tidak cermat dalam mengeluarkan kenyataan. Mereka langsung tidak membuat penyelidikan rapi, tanpa usul periksa mereka membabi buta menghaburkan tuduhan dan tohmahan kepada Mat Indera dan Mat Sabu yang menyanjung Mat Indera.

Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat berkata Umno telah mengguris hati rakyat Johor kerana mendakwa Mat Indera (gambar) adalah pengkhianat bangsa.
:Umno tidak cermat mengulas isu serangan Rumah Pasung Bukit Kepong yang membabitkan Mat Indera."
"Mereka (Umno) telah mengguris hati rakyat Johor kerana mendakwa Mat Indera pengkhianat bangsa. Sedangkan dalam buku Pengukir Nama Johor mengiktiraf Mat Indera sebagai pejuang bangsa,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Menurutnya, buku Pengukir Nama Johor yang diterbitkan Yayasan Warisan Johor itu dinaungi oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman sendiri.
"Saya sebagai Ketua Pemuda PAS Johor sangat kecewa dengan tindakan Umno yang tidak mengiktiraf jasa Mat Indera.
"Saya yakin seluruh rakyat negeri Johor terguris dan kecewa dengan tindakan Umno,” ujarnya.
Saya menggesa kerajaan negeri Johor dan keluarga Mat Indera supaya tampil menggesa pemimpin Umno dan Media Pencacai Umno MEMOHON MAAF terhadap sikap kurang ajar mereka menuduh Mat Indera dengan pelbagai tuduhan.
Jika mereka enggan memohon maaf saya mencadangkan kerajaan Johor dan keluarga Mat Indera mengambil tindakan mahkamah bagi membersihkan nama Mat Indera, keluarganya dan kerajaan negeri Johor.
Saya yakin Peguam PR boleh membantu mereka mengambil tindakan mahkamah kepada pemimpin kurang ajar dan media tidak beradab tersebut.
Sementara itu Harakahdaily melaporkan bahawa keluarga Mat Indera mengucapkan terima kasih kepada PAS kerana bersusah payah membersihkan nama allahyarham.
Adiknya, Johan Shah menyatakan demikian di dalam sistem mesej singkat (SMS) kepada Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang bertemunya dan keluarga terdekat Mat Indera di Muar, pagi tadi.
Ini adalah mesej adik Mat Indera kepada Mohamad Sabu yang dihantar pula Timbalan Presiden PAS itu kepada media.
"Assalamualikum... kami bagi pehak keluarga allahyarham Mat Indra mengucapkan berbanyak T Kaseh kpd semua ajk pusat Pas kerana bersusah payah utk membersehkan nama abang saya yang selama ini amat saya tuggu2kan. semoga Allah memberikan segakla kemudahan amin.. Hidup Pas"
Menurut laman web Wikipedia, Johan Shah mendedahkan bahawa abangnya mengaku bahawa beliau (Mat Indera) bertanggungjawab mengarahkan serangan ke atas Rumah Pasung Bukit Kepong tetapi tidaklah sehingga ke tahap membunuh dan membakar balai polis.
Mat Indera memang bertanggungjawab mengarahkan serangan tetapi arahan yang diberikan ialah untuk menangkap beberapa orang anggota polis yang berjudi dan mabuk pada malam Tahun Baru Cina.
Mat Indera menempa nama sebagai pejuang gerila yang paling dikehendaki apabila dikaitkan dengan peristiwa serangan Rumah Pasung Bukit Kepong.
Gambar atas : Allahyarham Muhammad Indera atau Mat Indera
Gambar bawah : SUhaizan dan adik Mat Indera iaitu Johan Shah.

Umno Johor ayuh bela Mat Indera jangan biarkan Allahyarham di hina


Media menuduh Mat Indera dengan macam-macam tuduhan. Namun Kerajaan Negeri Johor mengiktiraf Mat Indera sebagai seorang Pejuang dan banyak berjasa kepada negeri tersebut.

Gambar sebelah menunjukkan Ketua Dewan Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat dan adik Allahyarham Mat Indera.

Usaha Suhaizan harus dipuji bagi mendapatkan maklumat sebenar siapa Mat Indera sebenarnya.

Kita sedang menunggu reaksi dari kerajaan negeri, Umno dan Pemuda Umno negeri Johor. Apakah mereka akan membela Allahyarham Mat Indera atau turut sama bersekongkol dengan media dan Umno menghentam dan menghina Mat Indera.

Media bukan main hebatnya mencari waris anggota Polis British untuk memainkan isu pejuang kemerdekaan dan sebagainya. Namun Ketua Pemuda PAS Johor bertemu dengan adik Mat Indera bertanyakan tentang Mat Indera.

Ayuh kerajaan Johor, Umno dan Pemuda Umno Johor zahirkan reaksi anda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Beranikah Najib dan jemaah menteri isytiharkan harta seperti PM India dan kabinetnya?

NONEMalaysiakini melaporkan bahawa Perdana Menteri India Manmohan Singh dan kira-kira 30 menteri Kabinetnya semalam telah mengisytiharkan harta peribadi masing-masing. 

Menurut laman web Pejabat Perdana Menteri, harta peribadi Manmohan (kiri, berserban) berjumlah 2.63 bilion Rupee (RM3.9 juta) termasuk wang tunai di bank, tanah dan harta (dua buah rumah dan sebuah kereta jenis Maruti 800cc).

Berdasarkan maklumat dalam laman web berkenaan, menteri Kabinet yang paling kaya ialah Menteri Pembangunan Bandar Kamal Nath, dengan nilai harta (termasuk milik keluarganya) berjumlah 263 juta Rupee (RM165 juta).

Yang paling miskin pula dalam kalangan mereka ialah Menteri Pertahanan AK Antony, yang berasal dari Kerala, dengan nilai harta 10 juta Rupee (RM666,000).



Agak-agaknya bila pula Perdana Menteri dan anggota kabinetnya hendak isytiharkan harta masing-masing seperti yang dilakukan oleh Manmohan Singh dan kabinet dia. Beranikah Najib dan gerombolan kabinetnya mengisytiharkan harta masing-masing.


Rumah, tanah, kereta, wang simpanan, saham, cincin, rantai leher, syarikat dan segala 'mak nenek' harta 'meredak' mereka rasanya jauh lebih banyak dan menimbun jika dibandingkan dengan Menteri-menteri India.

Bayangkan seorang bekas Menteri Besar pun boleh bina rumah mahligai puluhan juta, wakil rakyat biasa di Selangor suatu ketikan dahulu boleh bina rumah jutaan ringgit ...........




Pada pandangan anda siapa menteri paling kaya dan paling miskin dalam kabinet Najib .....Najib nombor berapa?


Sebagai rakyat kita memang menggesa Najib dan jemaah menteri isytiharkan harta masing-masing ...... rakan facebook saya mencoretkan dalam FB bahawa jangankan isytihar harta ISYTIHAR BINI PUN TAKUT ...........

Tulisan ini sudah cukup MENCERITAKAN SIAPA MAT INDERA SEBENARNYA, UMNO TERSEPIT.

Tulisan Mohamed Hadi al-Majwi yang dimuatkan di Harakahdaily hari ini sudah cukup untuk menceritakan siapa Mat Indera sebenarnya. Ianya juga membuktikan apa yang dilontarkan oleh Timbalan Presiden PAS, Haji Mohammad Sabu bukannya suatu rekaan atau ilusi dirinya sendiri. Malah Mat Indera sendiri diiktiraf oleh kerajaan negeri Johor.

Umno sekali lagi tersepit kerana tidak cermat dalam mencari isu untuk menghentam PAS dan PR. Ikuti tulisan yang sangat bernilai sejarah di bawah ini.

Kerajaan Johor iktiraf ketokohan Mat Indera
Sebelum kita disesatkan lebih jauh lagi oleh media-media parti pemerintah, eloklah kita semua kembali ke pangkal jalan, mengkaji dan memahami semula sejarah. Sebetulnya tatkala kali pertama saya menonton klip video ceramah Mohamad Sabu (Mat Sabu) mengenai tragedi Bukit Kepong itu, hati saya telah terdetik "Apa sajalah yang UMNO akan merapu lepas ni". Dan memang saya mahu saksikan, label apakah yang hendak dicop kepada Mat Sabu rentetan daripada ceramah beliau. Sememangnya ucapan Mat Sabu telah diputarbelitkan oleh Utusan Malaysia dan kalau salah bacaan, kita juga akan terperangkap dengan permainan Utusan Malaysia. Mat Sabu tidak pernah menyebut komunis, tetapi hanya menyebut nama Mat Indera, pejuang yang telah mengetuai serangan ke atas Rumah Pasong Bukit Kepong pada 23 Februari 1950. Inti ucapan Mat Sabu ialah ketokohan Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan yang peranannya digelapkan oleh parti pemerintah, tetapi di tangan Utusan Malaysia, tiba-tiba Mat Sabu pula yang sokong komunis!
Yayasan Warisan Johor iktiraf Mat Indera
Saya tidak perlu membuat rujukan daripada pelbagai sumber untuk membuat pendirian bahawa Mat Indera ialah seorang pejuang kemerdekaan, seperti yang disebutkan oleh Mat Sabu. Saya hanya merujuk kepada buku biografi Pengukir Nama Johor yang diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor pada tahun 2004. Di dalam buku ini terdapat 22 biografi ringkas tokoh-tokoh ternama Johor dan salah seorang daripadanya ialah Mat Indera sendiri. Jangan tak percaya, Yayasan Warisan Johor meletakkan nama Mat Indera sebaris dengan Almarhum Sultan Ismail dan Tun Sulaiman Ninam Shah, bekas pengerusi tetap UMNO. Malah foto Mat Indera juga menjadi sebahagian daripada kulit hadapan buku ini. Buku ini adalah hasil karya pelbagai penulis, tetapi biografi Mat Indera ditulis oleh Ismail Adnan, bekas guru kanan yang pernah menjadi Timbalan Pengarah, Institut Kepimpinan dan Latihan Semangat Dato' Onn. Buku ini juga telah disunting oleh Profesor Datuk Abu Bakar A. Hamid, bekas Profesor di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dan Md Ismail Zamzam, Tokoh Guru Berjasa Johor 2002. Prakata buku ini pula ialah daripada Menteri Besar Johor sendiri, Dato' Abdul Ghani Othman. Pendek kata, penerbitan buku ini mendapat restu kerajaan Johor. Nah, saya tak pasti adakah selepas ini nama-nama ini pula akan dilabelkan sebagai pengkhianat tetapi merekalah yang bertanggungjawab mengangkat ketokohan Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan.
Siapa Mat Indera
Mat Indera, atau Ahmad bin Indera lahir di Kampung Gombak, Peserai, Batu Pahat, Johor pada tahun 1920. Beliau pernah bertugas sebagai guru agama di Parit Setongkat, Muar pada tahun 1937. Diceritakan juga Mat Indera pernah berguru dengan Haji Yassin, ayah kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menggesa Mat Sabu supaya bertaqwa baru-baru ini. Di dalam peperiksaan Darjah Khas untuk guru-guru agama, Mat Indera pernah menerima anugerah butang perak daripada kerajaan Johor di atas kecemerlangannya di dalam peperiksaan tersebut. Selepas lulus peperiksaan Darjah Khas, beliau bertugas di Sekolah Agama Bandar Pontian sebagai guru agama.
Sewaktu pendudukan Jepun, Mat Indera bekerja sebagai peniaga beras. Setelah British kembali, Mat Indera bertugas pula sebagai ketua pengangkut beras di Pelabuhan Muar. Di waktu inilah Mat Indera membabitkan diri di dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. Pada awalnya, Mat Indera dilantik menjadi Setiausaha Angkatan Pemuda Insaf (API) daerah Muar sewaktu API dipimpin oleh Ahmad Boestamam. Ketika British menguatkuasakan undang-undang darurat pada tahun 1948, semua parti politik berhaluan kiri diharamkan, termasuklah API (UMNO masih halal ketika ini dan hanya pernah haram sekali sahaja pada tahun 1988). Secara tidak langsung, Mat Indera menjadi buruan penjajah British. Oleh kerana hanya komunis sahaja yang berjuang menentang British di dalam hutan, tidak dapat tidak Mat Indera terpaksa menjalinkan hubungan dengan komunis. Tindakan Mat Indera bersatu tenaga dengan komunis mencetuskan kemarahan British yang menawarkan hadiah sebanyak $25,000.00 kepada sesiapa yang berjaya menangkap Mat Indera. Ibu bapa Mat Indera, adiknya Johan Shah serta datuk dan nenek Mat Indera terpaksa keluar masuk penjara selama beberapa bulan kerana disoal siasat oleh pihak British, namun Mat Indera masih gagal diberkas oleh penjajah.
Mat Indera dan Bukit Kepong
Peranan Mat Indera di dalam tragedi Bukit Kepong juga hangat diperdebatkan. Banyak teori yang dikemukakan, ada yang mengiyakan, tapi tak kurang juga yang menafikan. Namun hampir kesemuanya bersetuju Mat Indera terbabit secara langsung menyerang Rumah Pasung Bukit Kepong. Misalnya, anggota polis marin yang terselamat di dalam tragedi itu, Abu Bakar Daud menafikan bahawa Mat Indera turut menyerang anggota polis, sebaliknya Mat Indera melindungi dan menyelamatkan keluarga anggota polis daripada menjadi mangsa pihak komunis. Seorang komunis Melayu, Shahran Abdul Ghani yang pernah aktif di kawasan Yong Peng mengesahkan bahawa serangan ke atas Rumah Pasong Bukit Kepong diarahkan oleh Mat Indera. Adik Mat Indera, Johan Shah pula mendedahkan bahawa abangnya mengaku bahawa beliau (Mat Indera) bertanggungjawab mengarahkan serangan ke atas Rumah Pasung Bukit Kepong tetapi tidaklah sehingga ke tahap membunuh dan membakar balai polis. Apa yang berlaku ialah orang-orang bawahannya yang berbangsa Cina telah melanggar arahan Mat Indera dan membuat pakatan rahsia tanpa pengetahuan Mat Indera.
Apa pun peranan sebenar Mat Indera dalam tragedi Bukit Kepong itu, pihak British telah melabelkan Mat Indera sebagai pengganas dan tawaran dinaikkan kepada $75,000.00 untuk sesiapa yang berjaya menangkap Mat Indera. Rancangan demi rancangan diatur, akhirnya pada 1952, Mat Indera tertangkap setelah diperdayakan oleh rakan yang dipercayai olehnya. Beberapa pemimpin Melayu, antaranya Kadi Haji Ahmad Shah Haji Abdul Jabar cuba memujuk Mat Indera supaya bertolak ansur dengan penjajah sewaktu perbicaraan di mahkamah untuk melepaskan diri daripada hukuman mati, tetapi semua ini ditolak oleh Mat Indera. Akhirnya, Mat Indera didapati bersalah dan dihukum gantung sampai mati pada 30 Januari 1953.
Tafsiran sejarah bukannya pengkhianatan
Buku ini turut memuatkan biografi tokoh yang terlibat secara langsung menangkap Mat Indera iaitu Bajuri Haji Siraj atau Sarjan Bajuri. Beliau merupakan pegawai yang terlibat untuk memberkas Mat Indera dan menerima habuan $75,000.00 seperti yang ditawarkan oleh pihak British. Beliau pernah memegang jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO Pontian dan pernah bertanding sebagai calon bebas setelah tidak terpilih sebagai calon Perikatan di dalam pilihanraya kecil Dun Pontian Kecil pada tahun 1961.
Di bahagian Pendahuluan buku ini, Profesor Datuk Abu Bakar A. Hamid menyifatkan bahawa kedua-dua versi cerita (Mat Indera dan Sarjan Bajuri) merupakan subjek yang amat menarik untuk terus diperbincangkan dan dibuat kajian lebih lanjut. Ada yang menganggap Mat Indera sebagai wira dan ada pula yang menganggap Sarjan Bajuri sebagai wira. Menurut beliau, sejarah ialah apa yang ditafsirkan dan dikemukakan oleh para sejarawan berdasarkan bukti yang mereka dapati. Katanya lagi, "proses pembuktian dan pentafsiran ini berjalan terus menerus tanpa henti selagi manusia mampu menggali dan berfikir untuk mencari 'kebenaran'".
Kebenaran inilah yang dicari oleh setiap pengkaji sejarah. Apa yang dipohon oleh Mat Sabu ialah pihak parti pemerintah memberikan gambaran yang seadil-adilnya kepada para pejuang kemerdekaan dan tidak hanya memberi fokus kepada UMNO sahaja. Golongan kiri, golongan alim ulama' dan golongan yang "bukan UMNO" turut terbabit memperjuangkan kemerdekaan, hatta Dato' Onn Jaafar yang pernah dicop oleh UMNO sebagai boneka British juga turut berhasrat memperjuangkan kemerdekaan. Berikanlah kepada mereka penghormatan yang sewajarnya berdasarkan neraca intelek, bukan bidasan jelik. Tidak dapat difahami mengapa tafsiran sejarah yang berbeza berasaskan hujah-hujah akademik boleh dilabel sebagai pengkhianatan, petualang dan entah apa-apa lagi.
Rasional bukan emosi
Apabila seorang tokoh politik seperti Mat Sabu memberi tafsiran sejarahnya (yang bukannya tiada asas), mengapa reaksi-reaksi yang timbul langsung tidak ilmiah malah disulami kecaman demi kecaman yang penuh emosi? Berfikirlah secara rasional dan selak kembali lembaran-lembaran sejarah yang mungkin kita terlepas pandang.
Bacalah biografi Mat Indera di dalam buku ini, betapa keperibadian Mat Indera disanjung. Latar belakangnya juga mengagumkan. Secara jelas Ismail Adnan menukilkan bahawa "Pihak Inggeris telah berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat Tanah Melayu bahawa seorang manusia Melayu beragama Islam yang kuat pegangan agamanya bernama Mat Indera itu adalah seorang penderhaka kepada negara, membelakangkan ajaran agama Islam serta menjadi pengganas komunis yang kejam dan tidak berperikemanusiaan". Di akhir biografi ringkas Mat Indera, penulis ada menyebut "Adakah Mat Indera seorang petualang atau pejuang? ...Dia tidak mempunyai kepentingan peribadi. Dia juga tidak mempunyai niat jahat terhadap bangsa dan negaranya. Dia rela mempertaruhkan nyawanya demi memperjuangkan hak kedaulatan sebuah negara yang terbelenggu oleh rantai penjajahan. Justeru Mat Indera sewajarnya diabadikan namanya sebagai seorang pejuang, bukan seorang petualang". Kenyataan ini saja sudah membuatkan saya tertanya-tanya, adakah Yayasan Warisan Johor juga mahu menjadi pengkhianat seperti Mat Sabu? Bilakah pula agaknya Utusan Malaysia ingin mengisytiharkan Yayasan Warisan Johor sebagai pengkhianat?
Sumber : Harakahdaily.

Ada spesies manusia di Melaka TAKUT 'banner' Raya

Banner Hari Raya Pesuruhjaya PAS Melaka dan PAS Cawangan Bukit Beruang dibuang oleh hamba Allah yang takut kepada bayang-bayang sendiri. Banner yang dipasang di Simpang Tiga lampu isyarat  berdekatan rumah Haji Ali Meran Kg Bukit Beruang hilang tanpa nisan semalam.

Ketika saya melalui kawasan itu kira-kira jam10.00 pagi semalam ianya masih ada. Tetapi pagi ini bayangnya pun tidak nampak. Saya lantas menghubungi Ketua PAS Cawangan Bukit Beruang, Hj Ramli Dalip bertanyakan ke mana perginya banner tersebut.

Menurut beliau semalam beberapa orang ahli Umno Bukit Beruang memasang banner menutup kedua-dua banner PAS tersebut sehingga menyebabkan berlakunya suasana tidak selesa di kalangan orang PAS. Akhirnya tidak lama selepas itu tanpa disedari kedua-dua banner tersebut hilang entah ke mana.

Nampaknya ada juga manusia yang TAKUT kepada Banner sehingga membuangnya dengan tidak berakhlak. Saya hairan dengan sikap manusia seperti ini kerana spesies mereka di Pahang saya lihat lebih matang dan professional. Semua banner yang dipasang oleh ahli PAS di Pahang tidak diusik hatta di pasang di tempat awam seperti persimpangan jalan, di tepi pagar masjid dan sebagainya. Namun di Melaka ini banner di tepi rumah sendiri pun dibuang......

PAS MASUK PERANGKAP UMNO?

PAS sudah masuk perangkap Umno, apabila pemimpin PAS sibuk melayan serangan dan fitnah Umno dalam isu  siapa pejuang kemerdekaan dan isu Mat Sabu sokong komunis.

Sejak seminggu ini pemimpin PAS pusat sibuk menjawab isu tersebut malah portal-portal alternatif seperti Harakahdaily, Malaysiakini dan sebagainya memuatkan berita-berita tersebut di laman utamanya. Hari ini Ketua Penerangan PAS Pusat, Tuan Ibrahim Tuan Man pula mengajak Umno berdebat dengan PAS dalam isu tersebut.

Nampaknya isu kewarganegaraan, isu daftar pemilih, undi pos dan manipulasi SPR dipinggirkan. Sungguh berjaya pakar-pakar SPIN Umno mengalihkan isu. Semuanya gara putarbelit Tukang Spin Umno terhadap ucapan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Saya sudah banyak kali menegaskan supaya pemimpin PAS berhati-hati mengeluarkan kenyataan tentang isu sensitif seperti isu komunis, isu agama, isu kemerdekaan dan apa juga isu yang boleh dispin oleh Tukang SPIN Umno. Memang susah untuk kita mengenalpasti isu mana yang akan diSPIN. Tetapi kita harus berhati-hati .......tengok sahaja isu ini sudah berminggu-minggu dimainkan. Malah Karpal Singh juga terikut sama ........Memang kita tahu kita juga mendapat advantage dari isu ini tetapi tidak sedikit yang berjaya ditipu oleh Tukang SPIN Umno yang ada TV3 1/4, RTM, Utusan dan sebagainya.....

Gambar : Sekadar Hiasan

04 September 2011

Tahukah anda parti mana yang buat MoU dengan Parti Komunis Cina

AJK PAS Pusat Ustaz Idris Ahmad mendedahkan bahawa Umnolah satu-satunya parti di Malaysia yang mengadakan perjanjian persefahaman dengan parti Komunis Cina. Kerajaan pimpinan Umno jugalah yang memberikan perlindungan kepada bekas-bekas pimpinan Parti Komunis Malaya di Selatan Thailand.

Tiba-tiba Umno menuduh PAS pula menyokong Komunis? Pelik ......

Ikuti laporan Harakahdaily di bawah :

AJK PAS Pusat, Idris Ahmad berkata, Umno telah mengadakan perjanjian persefahaman (MoU) dengan Parti Komunis China pada 5 Ogos 2011.
Malahan, katanya ada usaha untuk menghantar Pergerakan Pemuda dan Puteri Umno untuk mempelajari daripada Parti Komunis China.
“Sekiranya MoU ini dibuat oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS) atau DAP atau PKR, maka sudah tentu sebelum turun daripada kapalterbang akan disumbat ke Kamunting.
“Apakah Komunis China, berbeza dengan komunis Malaya? Bukankah Parti Komunis Malaya bernaung di bawah Parti Komunis China?” soalnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Komunis, jelas beliau ideologinya tetap sama tidak kira di mana tempat.
“Kenapa Umno hipokrit?” soalnya lagi. 
Menurutnya, jika benar anti komunis kenapa menghantar pulang 11 pejuang Uighurs ke China, walaupun dibantah oleh Suruhjaya Tinggi PBB bagi Orang Pelarian d Kuala Lumpur sedangkan mereka menentang kerajaan komunis China kerana menceroboh wilayah mereka di Xinjiang Julai 2009.
“Inilah sikap hipokrit Umno dalam apa jua isu.
“Isu Palestin Umno tunjuk hero, tetapi dalam masa yang sama, Apco Yahudi dibayar RM77 juta setahun,” katanya.
Beliau berkata, Umno melalui bantuan media mereka yang tidak ada etika kewartawanan dan tidak takut dosa dan pahala dengan sewenang-wenangnya menuduh PAS menyokong komunis.
Katanya, orang pekak dan buta pun tersenyum apabila Umno menuduh PAS menyokong komunis.
Tambahnya, tidak ada rekod PAS berbaik dengan komunis sedangkan Umno menjemput Parti Komunis China menghadiri Persidangan Agung Umno dan yang terbaru mengadakan MoU dengan Parti Komunis China.
Pemimpin Umno juga, ujarnya pernah ditangkap menjadi agen komunis di negara ini walaupun pemimpin Umno pernah menuduh PAS lebih merbahaya daripada komunis.
Namun, katanya kerja-kerja untuk berasmara dana dengan komunis tidak pernah dilakukan oleh PAS.
Jsuteru, kata beliau ucapan Mohamad Sabu hanya untuk menutup tahap kepuasan hati terhadap Najib merudum kepada 59 peratus, daftar pemilih SPR yang kotor dan kenaikan harga barang keperluan harian.
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter