Mat Indera : Umno gali kubur sendiri

Timbalan Presiden PAS, Haji Muhammad Sabu mengingatkan Umno supaya tidak menggali kuburnya sendiri dalam isu Mat Indera yang diputarbelit mereka.

"Saya ingatkan Umno jangan gali kubur sendiri, (kepada Ahli Sejarah) jangan jadi pengampu cuba gelapkan sejarah" tegas Mat Sabu.

Beliau berkata demikian yang saya petik dari media hari ini.

Timbalan Presiden PAS itu merujuk kepada buku Pengukir Nama Johor, terbitan Yayasan Warisan Johor yang mengiktiraf Mat Indera sebagai tokoh pejuang bukannya pengkhianat.

Malah buku yang diterbitkan pada 2004 tersebut dinaungi oleh Menteri Besar Johor yang turut memberiikan kata-kata aluan pada buku itu.

Sejak isu ini tercetus Umno bagai hendak gila menuduh Mat Sabu menyokong komunis kerana menganggap Mat Indera sebagai pejuang. Mereka juga menuduh dengan pelbagai tuduhan terhadap Mat Indera.

Selain itu tokoh-tokoh sejarah yang mengampu Umno ada yang secara terang-terang menggelapkan sejarah sebenar manakala ada pula yang mengambil jalan selamat dengan meminta pembaca buku tersebut menilai sendiri siapa sebenarnya Mat Indera. Ternyata mereka lebih mengutamakan 'fulus' dan periuk nasi dari bercakap benar. Mereka khianat terhadap ilmu yang dianugerahkan Allah kepada mereka.

Comments