.

.

30 April 2010

ANAK GHAFAR BABA, TAMRIN MASUK PKR?

Anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Ghafar Baba, Tamrin Ghafar dilihat semakin akrab dengan PR. Kesediaan beliau untuk duduk di pentas PR semasa kempen PRK Hulu Selanngor menjadi buah mulut pemerhati politik. Bukan mudah untuk orang kuat Umno seperti Tamrin untuk memberanikan diri duduk di pentas PR dalam majlis terbuka seperti itu.

Syabas Tamrin kerana berani menongkah arus. Pintu PR sentiasa terbuka untuk sesiapa sahaja bersama PR tanpa sebarang janji dan habuan.

Diharapkan lebih ramai pimpinan Umno atau bekas Pimpinan Umno untuk tampil ke hadapan bersama PR demi menyelamatkan negara dan rakyat yang semakin ditekan dan tertindas akibat kezaliman BN.

NAJIB DAN ROSMAH MELAWAT SIBU, BERUNTUNGLAH ORANG SIBU

Walaupun kempen pilihan raya kecil parlimen Sibu hanya boleh dimulakan selepas hari penamaan calon pada 8 Mei ini, namun ia tidak menghalang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak daripada melakukan kunjungan dua hari ke Sibu mulai Sabtu ini.

Perdana Menteri akan diiringi isterinya Datin Seri Rosmah Mansor, kata Residen Bahagian Sibu, Sim Kok Kee, kepada pemberita di Sibu hari ini.

Saya menjangkakan banyak benda yang orang Sibu akan dapat hasil dari lawatan Najib ini. Kalau tidak diumumkan pada lawatan kali ini, Najib akan umumkan pada lawatan akan datang jangan takut orang Sibu 'tak lari gunung dikejar'.

SIBU BAKAL DILONGGOKKAN DENGAN PEMBANGUNAN DAN WANG

Sibu bakal menjadi menerima habuan dan durian runtuh tidak lama lagi. Antara perkara yang mungkin diperolehi oleh orang Sibu ialah :-

1) Beberapa biji sekolah baru atau tambahan
2) Masjid baru
3) Jalanraya baru dan yang dibaiki
4) Bantuan untuk orang miskin
5) Rumah untuk rakyat miskin
6) Beras, gula, milo, kain pelikat dan lain-lain
7) Tanah bergeran
8) Jambatan baru
9) Hadiah untuk pelajar cemerlang
10)Tokong baru dan yang sedia ada dibesarkan
11)Universiti, kolej, kolej universiti, politeknik, MRSM dan lain-lain
12)Projek pertanian, perikanan dan lain-lain

Serta banyak lagi .............Tahniah untuk orang Sibu. Saya yakin tuan-tuan semua tahu siapa yang mungkin mengurniakan perkara-perkara di atas kepada penduduk Sibu. Semuanya kerana adanya Pilihanraya Kecil di Sibu. Kalau tiada pilihanraya kecil jangan harap ................

29 April 2010

MAHATHIR SOKONG SEMAKIN PERKAUMAN?

Tun Mahathir beriya-iya benar mempertahankan Perkasa sedangkan MCA dan masyarakat Cina amat jelak dengan sikap Perkasa yang dilihat mereka sebagai bersifat perkauman.

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, hari ini memuji Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang didakwanya berjaya meningkatkan sokongan masyarakat Melayu kepada Barisan Nasional pada pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor, Ahad lalu.

Apakah Tun Mahathir benar-benar sudah menjadi 'Mursyidul Am' Perkasam sehingga beliau dilihat begitu bersungguh-sungguh mempertahankan Berahim Al Lompati.?

KISAH SEBENAR REMAJA DI TEMBAK POLIS OLEH YB KHALID SAMAD

Oleh Khalid Samad

Pada hari Isnin 26 April, jam 4 petang, saya telah menerima panggilan dari Ustadz Nasaruddin, Pemangku Ketua Pemuda PAS kawasan Shah Alam. Dia memberitahu saya bahawa seorang remaja yang berumur 15 tahun telah ditembak mati oleh Polis di Seksyen 11 Shah Alam awal pagi tadi. Penduduk sedang berkumpul di Surau Seksyen 11 untuk menunggu jenazahnya dan semua menyuarakan ketidak puasan hati atas tindakan Polis. Remaja berkenaan anak salah seorang ahli Qariah yang dikenali masyarakat tempatan.

Mendengar berita tersebut saya pun telah bergegas ke Surau berkenaan dan mendapati sudah ramai berkumpul di situ. Saya melihat ramai di antara mereka terdiri daripada remaja belasan tahun. Sebahagian dari mereka menunggu di luar kawasan Surau sambil sebahagian yang lain berada di dalam kawasan Surau tersebut. Setiba sahaja saya, qamat Salat Asr telahpun didengari dan Salat hendak dimulakan. Saya mengambil wudu’ dan seterusnya menyertai jemaah. Setelah selesai salat, saya mendapatkan penjelasan dari Ustadz Nasaruddin mengenai apa yang telah berlaku. Beberapa orang turut mendengar dan memberi penjelasan termasuk seorang penduduk yang telah menyaksikan sendiri peristiwa berkenaan kerana kereta yang dipandu arwah terbabas di hadapan rumah beliau.

Mengikut keterangan mereka, pada jam lebih kurang 1.30 pagi, beberapa das tembakan telah kedengaran di jalan 11/2. Apabila disiasat, didapati sebuah kenderaan sedang dikejar kenderaan polis. Akhirnya kenderaan yang dikejar terbabas dan melanggar tembuk rumah dan pemandunya, Aminulrasyid Amzah, mati terkena tembakan di kepalanya. Seorang penumpang telah keluar dan berjaya melarikan diri.

Saya kemudianya membuat panggilan telefon kepada Dato’ Khalid, Ketua Polis Negeri dan meminta penjelasan dari beliau. Dato’ Khalid menegaskan bahawa siasatan sedang dijalankan dan anggota polis yang terbabit telah dipindahkan ke kerja-kerja pejabat. Menurut beliau, siasatan dibuat oleh polis Negeri, bukan oleh polis Shah Alam, bagi menjamin ketelusan. Begitu juga tegas beliau, bahawa siasatan dibuat di bawah Kanun Keseksaan 302, iaitu tuduhan membunuh sebagai bukti seriusnya pihak polis ke atas kes ini.

Dalam keadaan asyik mendengar penjelasan tambahan dari mereka yang berada di Surau, tiba-tiba beberapa orang membawa seorang remaja ke hadapan saya sambil berkata kepada saya, “dia lah penumpang yang bersama arwah yang telah melepaskan diri”. Orang semakin ramai berkumpul dikeliling saya dan memandangkan keadaan semakin bercelaru, saya menasihati remaja tersebut untuk ke tempat lain dahulu dan ‘stay low profile’. Saya mengambil nombor telefon bimbitnya dan berjanji akan memanggilnya kemudian untuk bertemu dalam suasana dan keadaan yang lebih tenteram untuk mendapatkan penjelasan berhubung peristiwa berkenaan daripada beliau. Saya berpesan supaya dia berhati-hati supaya tidak ditahan polis kerana dikhuatiri penjelasan beliau akan dipengaruhi pihak polis untuk sealiran dengan kenyataan yang telah dikeluarkan mereka. Kenyataan yang dikeluarkan polis melalui TV dan radio, saya diberitahu, berbunyi “seorang yang disyaki penyamun ditembak polis awal pagi di Seksyen 11 Shah Alam….sebilah parang dijumpai di dalam kereta disyaki digunakan sebagai senjata untuk menyamun….suspek kedua berjaya melepaskan diri..”

Selepas Maghrib saya berhubung dengan remaja berkenaan dan kami bertemu bersama beberapa orang sahabat sebagai saksi. Remaja tersebut memberitahu bagaimana arwah telah mengambil kereta kakaknya pada lewat malam sambil semua sedang tidur dan menjemput beliau. Mereka telah ke sebuah kedai di Seksyen 11 dan seterusnya ke Seksyen 7 setelah mendapat panggilan dari seorang rakan lain yang mengalami kerosakan motorsikal di situ. Dalam perjalanan ke tempat kerosakan tersebut, berhampiran restoran Ali’s corner, mereka tergesel dengan sebuah kereta mewah yang sedang parkir di situ. Kemalangan ini menyebabkan arwah ketakutan dan beliau terus membawa kereta untuk melarikan diri. Pada masa yang sama mereka dapati ada motorsikal yang mengejar mereka. Apabila sampai di Seksyen 12, di jalan dari bulatan Istana Kayangan menuju SIRIM, motorsikal berkenaan terlanggar kereta yang dipandu arwah di bahagian belakang dan terus terbabas.

Arwah terus membawa keretanya dengan laju dan pada ketika itu mereka telah memintas sebuah kereta peronda polis. Kereta peronda tersebut terus membunyikan sirennya dan mengejar mereka, melalui SIRIM terus ke bulatan dan menuju ke Masjid Negeri, sampai ke Seksyen 9 dan kembali ke bulatan Istana Kayangan. Dari bulatan Istana Kayangan mereka berpatah semula ke Seksyen 11 memasuki simpang berhampiran Caltex, Esso dan terus memasuki jalan 11/2. Tiba-tiba kedengaran tembakan beberapa das. Kereta terhoyang hayang disyaki tayar telah terkena tembakan. Arwah terus memandu dalam keadaan tayar ditembak sehingga tiba-tiba beliau rebah ke atas ribanya. Kereta terus menyimpang ke kiri dan terbatas melanggar tembok sebuah rumah.

Apabila di pegang kepala arwah, didapati berlumuran darah. Terasa kepala berlubang dan darah membasahi tangan dan bajunya. Remaja ini terus keluar dari kereta, terpaksa keluar dari pintu sebelah arwah, kerana pintu sebelah dirinya telah terhimpit. Terpaksa mengalih mayat arwah supaya dapat melepasi diri dengan tujuan menyerah diri. Tak sempat apa-apa, sebaik sahaja keluar beliau diterajang seorang anggota polis dan beliau terus melarikan diri.

Sambil mendengar penjelasan beliau, tiba-tiba abangnya muncul entah dari mana. Memarahi beliau kerana tidak pulang ke rumah. Apa dah jadi ini, kata abangnya, bagaimana adik saya digelar penjenayah. Kami menenangkan abangnya sambil memberitahu niat kami adalah untuk menolong adiknya. Dia terus meminta adiknya pulang ke rumah, ayah menunggu katanya. Kami ikut sekali. Setibanya di rumah mereka, ayah dan ibunya kebinggungan. Kami menenangkan mereka dan memberitahu mereka anak mereka bukan penyamun.

Seterusnya saya membawanya bersama abangnya untuk membuat laporan polis. Jam sudah hampir pukul 10 malam. Saya ingin menentukan bahawa laporannya sama seperti ceritanya kepada saya sebelum ini. Tiada paksaan untuk mengubah ceritanya. Selepas laporan disiapkan saya bersamanya dan abangnya bertemu pegawai yang bertugas. Saya bertanya apakah SOP untuk pihak polis menggunakan senjata api menembak orang yang disyaki. Dia menjawab, hanya sekiranya nyawanya atau nyawa orang lain terancam.
Remaja saksi utama dibenarkan pulang ke rumah. Saya telah berhubung dengan YB Gobind Deo terlebih awal dan meminta dia mengambil kes ini. Dia berjanji akan berjumpa remaja berkenaan pada esok harinya, iaitu Selasa jam 10.30 pagi di mahkamah Shah Alam.

Selepas itu saya ke rumah arwah untuk bertemu keluarganya. Ibunya kesedihan. Abangnya kebinggungan. Bagaimana ini semua boleh berlaku. Mendengar percakapan ibunya berhubung arwah yang merupakan anak bongsunya, saya merasa sebak. Saya tak boleh bayangkan kesedihannya. Semakin ramai datang berkumpul. Saya berundur pada jam 12 tengah malam.

Esok pagi jam 9.30 pagi saya mengadakan sidang akhbar di pejabat saya. Dalam sidang akhbar tersebut saya menyatakan 3 perkara seperti berikut :-

1. Arwah bukan penyamun dan penjenayah. Warga Seksyen 11 mengenali beliau dan tidak akan menerima alasan sedemikian rupa dari mana pihak sekalipun.
2. Arwah tidak cuba melanggar anggota polis seperti yang didakwa. Arwah telah ditembak semasa memandu melarikan diri dan bukan semasa mengundur kereta untuk melanggar anggota polis. Itu satu pembohongan sepertimana juga kisah kononnya ada sebilah parang di dalam kereta.
3. Saksi yang merupakan rakan sepanjang peristiwa malang tersebut perlu diberi perlindungan dan tidak ada usaha dilakukan supaya ceritanya diubah untuk bersesuaian dengan kisah yang dilaporkan pihak polis. Saya meminta Polis bertindak secara profesional dalam kes ini dan jangan berusaha untuk melindungi anggotanya.

Shah Alam menjadi medan berlakunya pembunuhan Teoh Beng Hock sebelum ini. Malaysia juga menyaksikan sebelum ini kes Kugan yang telah mati di dalam tahanan. Norizan Salleh yang ditembak secara rambang sebanyak 5 kali tetapi masih hidup untuk menceritakan pengalaman ngerinya. Harap jangan dilupa juga kisah Altantuya bersama bom C4. Ini semua kes-kes yang tergantung yang menjadi tanda tanya masyarakat. Entah banyak mana lagi kes yang tergantung sebegini yang tidak diketahui umum.

Apa yang pasti, kita tidak boleh membenarkan kes Aminulrasyid berkesudahan sebegitu rupa. Kita doakan semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama orang-orang yang soleh yang beroleh rahmat.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

PRK SIIBU : 'SANTA KLAUS' BERPINDAH KE SIBU PULA

Setelah puas membahagikan dan menjanjikan bermacam-macam benda kepada pengundi di Hulu Selangor ini tumpuan 'Santa Klaus' terarah ke Sibu pula. Entah apa pula yang akan difaraidkan oleh gerombolan 'Santa Klaus' kepada rakyat Sibu.

Mintalah apa sahaja kecuali emak dan ayah sudah tentu BN akan cuba sedaya upaya untuk tunaikan, yang penting BN menang. Kalau mereka tidak dapat menunaikannya 'on the spot' sudah pasti mereka akan menabur janji. Itu dah jadi standar operating procedure (SOP) kempen BN. Tidak kira cara itu HALAL atau HARAM di sisi ISlam, undang-undang mereka langgar sahaja sebab undang-undang yang ada hanyalah untuk PR dan rakyat, BN dan pemimpinnya 'imune' dan kebal.

Saya yakin limpahan projek, wang dan pelbagai benda akan dihamburkan kepada pengundi di Sibu tanpa mengira jumlahnya. 'By hook or by crook' BN mesti menang, kalau kalah malulah BN sebab kawasan ini adalah kubu BN.

Lantaran itu marilah semua rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan kebenaran supaya berjuang semaksimum mungkin untuk memberikan peringatan kepada BN yang bongkak dan sombong ini dengan itu sama-sama mengalahkan BN pada PRK di Sibu ini nanti.

SOI LEK TAK SEDAR DIRI

Presiden MCA memberikan pelbagai alasan mengapa MCA 'kalah' teruk pada PRK Hulu Selangor Ahad lalu.

Antara alasan yang beliau berikan ialah Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim merupakan individu terkenal memandangkan beliau ialah bekas menteri dan berpandangan liberal.

Keduanya, faktor perpecahan di kalangan anggota bahagian MCA di Hulu Selangor iaitu perbalahan pucuk pimpinan baru dan lama turut membuatkan pengunci Cina beralih arah kepada pembangkang.

Faktor ketiga katanya, adalah disebabkan kenyataan-kenyataan sensitif yang dibuat oleh pemimpin tertentu seperti soal kerakyatan dan kematian Teoh Beng Hock yang menggambarkan kononnya kerajaan adalah zalim.

Keempat ialah kerana kesedaran masyarakat Cina dalam isu-isu politik yang berlaku di sekeliling mereka semakin tinggi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang akhbar Majlis Pelantikan Jawatankuasa Perhubungan MCA negeri Johor 2010/2011 di Wisma MCA di Johor Baharu semalam.

Namun Soi Lek terlupa atau buat-buat lupa bahawa beliau juga adalah liabiliti kepada MCA dan BN kerana kes videonya dahulu.

BN AKAN KOTAKAN SEMUA JANJI DI HULU SELANGOR UNTUK BAHAN KEMPEN DI SIBU

Setelah penduduk Hulu Selangor mendapat durian runtuh kini tiba giliran penduduk di Sibu pula menerima habuan yang sama.

Malah saya yakin habuan untuk penduduk Sibu lebih besar dan banyak kerana BN takut pengundi Cina di Sibu ( berjumlah 66 %) akan bertindak sama dengan pengundi Cina di Hulu Selangor.

Jika pengundi Cina di Sibu mengundi PR dengan jumlah lebih dari 70 % maka, BN akan bungkus awal-awal lagi. Jadi mahu tidak mahu BN akan bergolok bergadai untuk memberikan apa yang pengundi Sibu mahu.

Selain itu pengundi Cina di Hulu Selangor juga sudah tentu akan mendapat habuan yang dijanjikan kerana BN mahu menjadikan ia sebagai bahan kempen di Sibu. BN boleh mendakwa bahawa semua janji mereka di Hulu Selangor telah ditunaikan.

EZAM DAH DAPAT HABUAN

Selepas beberapa lama melompat parti menyertai Umno, Ezam Mohd Nor mendapat upah dan habuannya apabila di'hadiah'kan dengan jawatan Senator oleh Najib Razak. Selepas lebih rancaklah Ezam 'berkokok' ke sana ke mari dengan jawatan barunya.

Segala prinsip dan maruah beliau habis tergadai hanya kerana habuan dunia.

Ezam Mohd Nor adalah antara empat orang yang akan dilantik sebagai Senator.

Menurut The Star Online, mereka yang lain termasuk timbalan presiden MIC Datuk G Palanivel, pengerusi eksekutif firma Rahim and Co, Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman dan ketua Wanita Umno Pagoh, Noriah Mahat.

Mereka akan mengangkat sumpah jawatan di hadapan presiden Senat, Tan Sri Abu Zahar Ujang di Dewan Negara, Isnin depan.

28 April 2010

KENALI CALON PR PARLIMEN SIBU, WONG HO LENG


Born on 21 December 1959 in a poor farm ouse in Bukit Igu, Sibu (near Sungai Bidut). He is the fifth child of 14 siblings. Both parents are 78. They are Christians.
Wong Ho Leng was married in 1990 to Irene Chang. Has 5 children (4 girls and 1 boy).

Education
• 1971: completed primary education at Ting Sing Primary School
• 1977: completed Form 5 at Tung Hua Secondary School
• 1978: completed Lower Form Six at Methodist Secondary School
• 1979: completed Year 12 at Ashfield Boys’ High School, Sydney, Australia
• 1980-1984: completed commerce/economic and law degrees from University of New South Wales and Sydney University

Employment
• 1985: declined a good employment offer in Sydney, Australia, and decided to return home to serve the country
• 1985: legal partner in Siong & Wong Advocates, Sibu

Political career
• 1986: joined DAP as a life member on 19th April, 1986
• 1986: contested in Parliamentary election in Miri against Peter Chin Fah Kui
• 1987: contested in State election against Dr. George Chan
• 1988: moved back from Miri to Sibu to practice law
• 1995: contested against Robert Lau Hoi Chew in Parliamentary election in Sibu
• 1996: contested against Deputy Chief Minister Dr Wong Soon Kai and won the state seat of

Bukit Assek
• 1999: contested against Tiong Thai King in Parliamentary election
• 2001: lost in the contest for Bukit Assek in the state election
• 2004: contested, the 2nd time, against Robert Lau Hoi Chew in Parliamentary election
• 2006: contested in Bukit Assek against Daniel Ngieng in state election, wresting back the seat with a thumping majority of 4751 votes
• 2008: Contested the 3rd time against Robert Lau
• Office held:
• 2001 till now – Chairman of DAP Sarawak State Committee
• Vice Chairman of Central Executive Committee, DAP, till 2008

Sumber : Erapakatan

INI HABUAN UNTUK PALANIVEL?

"Itu perkara biasa" itu jawapan seorang pemerhati politik bila diajukan berita bahawa Timbalan Presiden MIC yang dimalukan iaitu Palanivel kemungkinan besar akan dilantik seabagai Senator dan seterus masuk semula menjadi anggota kabinet.

"Dalam BN cara tradisional untuk memujuk pimpinannya yang merajuk ialah memberikan pangkat, kuasa, projek dan sebagainya. Tidak mustahil semua ini, mereka ada kuasa mereka boleh buat apa sahaja yang mereka mahu".

"Apa juga jawatan mereka boleh ujudkan untuk diberikan kepada kroni dan orang mereka tanpa memikirkan bahawa duit gaji, elaun dan sebagainya adalah duit rakyat" tegas pemerhati politik yang tidak mahu namanya disiarkan.

Media hari ini melaporkan bahawa Palanivel dijangka dilantik sebagai senator minggu depan sebagai menghargai pengorbanannya tidak dicalonkan pada pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor.

Menurut sumber, pengerusi BN Hulu Selangor itu juga akan diberikan jawatan sebagai timbalan menteri.

NUKILAN RASA UNTUK BERAHIM AL LOMPATI

Saya kalau jumpa Brahim Ali Alkataki ni rasa nak bg penampar biar dia sedar sikit

1) khianat amanah rakyat sendiri. tanding di Pasir Mas guna jentera dan nama PAS, bila dah menang bpaling tadah.

2) khianat PR yang bg kerpercayaan pada dia wakili rakyat Pasir Mas

3) main isu melayu2. tapi bila UM NO calon bukan melayu MIC di kawasan majoriti Melayu, diam pulak. nampak sgt hipokrit

4) main isu melayu tapi jarang sekali bangkit isu nak pertahan perlembagaan berkaitan hak melayu. Salah satu hak sy nantikan adalah hak untuk semua pelajar melayu mendapat biasiswa kerajaan scr automatik

5) kata melayu2.. tp apa dia buat bila APCO bermaharajalela. Kita anggap dia jenis tak menyerang selagi tak ada bukti. Tapi kenapa dlm kes yang sama misalnya UMNO BN lemparkan tuduhan pada Anwar kononnya agen Yahudi, dia menyerang Anwar jika betullah dia bsikap menunggu ada bukti br bertindak.

6) apa usaha PERKASAM ( PERKASA ) menolong bangsa melayu. ada tak inisiatif untuk mitak kerajaan peruntuk ruang niaga untuk melayu dia bandar2 besar, shoping mall cam KLCC. knp PERKASAM x tlg melayu yg kena halau pengurususan KLCC milik PETRONAS gara2 mementingkan jenama unggul untuk bertapak di KLCC

7) knp PERKASAM bersekongkol dengan Tun M yang byk merugikan org melayu antaranya pengenalan dasar meritrokasi, dasar P&P sains dan mate dlm bi, menghapuskan kuota melayu di IPTA, dasar pemberian tender kepada ahli melayu UMNO yang menyebabkan peluang untuk org2 melayu lain tertutup dan dasar2 lain yg byk merugikan melayu. Apakah ke 2-2 org ini Hipokrit ? Knp PERKASAM tidak menyerang Tun M sebaliknnya menjemput Tun M sbg perasmi majlis2 nya

8) Siapakah orang2 di belakang PERKASAM ? adakah betul2 non partisan atau org2 UM NO putra

9) Apakah sbg ahli parlimen, ahli dewan rakyat, antara individu yang btanggungjawab membahas,menyokong dan melulus peruntukan undang2, Ibrahim Ali tdak dpt membezakan antara wang parti dan wang kerajaan, tanggungjawab kerajaan dan tanggungjawab rakyat ? knp menafikan bantuan kepada kaum Cina jika mereka enggan menyokong. Jika paksa menyokong selepas memberi bantuan. Bukankah itu rasuah namanya.

lain2 sila tambah.. byk lg sy nak ckp tp sakit hati ngan Ibrahim Ali. ingat tok guru bg dia chance dia insaf, tp sanggup dia tikam tok guru dr belakang. DASAR TAK KENANG BUDI..

Ibrahim Ali ni bg saya hanya melayu tapi bukan melayu yang betul2 memahami apa Islam ajarkan. Dalam Islam kita kena bersikap adil kepada semua tak kira sekalipun berlainan kaum atau agama.

Oleh : Affif Nazmi

DAKWA BERAHIM PERKASAM

Pelbagai pihak terguris dengan kenyataan berbaur perkauman yang dihamburkan oleh Presiden Perkasam, Berahim Al Lompati yang menyatakan pengundi Cina tidak bersyukur kerana tidak menyokong BN pada PRK Hulu Selangor Ahad lalu.

Naib Presiden MCA Gan Ping Sieu berkata kenyataan ahli Parlimen Pasir Mas itu, yang menggesa kerajaan menangguhkan kelulusan peruntukan dan projek kepada kaum Cina - yang Ibrahim anggap sebagai "tidak berterima kasih" dan "tidak menghargai" - amat dikesali.

Gan juga berkata kenyataan itu juga berunsur hasutan

Ibrahim membuat kenyataan itu semalam berikutan keputusan pilihan raya kecil bagi parlimen Hulu Selangor Ahad lalu, yang menunjukkan sokongan kaum Cina terhadap BN semakin berkurangan.

Malangnya Umno diam seribu Bahasa dengan kelantangan Berahim Al Lompati ini. Apakah Umno mempunyai pendirian yang sama? Sebab itu mereka membiarkan sahaja Berahim bercakap ikut sedap mulut.

TEE KEAT BERSIH DAN SUCI

Memang sudah dijangka dari awal bahawa bekas Presiden MCA, Ong Tee Keat dan suci tidak ada yang kotor melain suci segala-galanya.

Itulah skrip yang semua rakyat sudah tahu.

Semalam Menteri Pengangkutan itu berkata siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap beliau kerana didakwa menerima RM10 juta daripada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kuala Dimensi Sdn. Bhd., Datuk Seri Tiong King Sing, telah ditutup dan tiada siasatan lanjut.

Tahun lepas, SPRM memanggil Tee Keat untuk disoal siasat berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) dan dakwaan kononnya beliau menerima RM10 juta daripada King Sing untuk aktiviti MCA.

Ketika itu, Tee Keat adalah Presiden MCA, manakala Kuala Dimensi adalah kontraktor utama bagi pembinaan PKFZ.

Tee Keat yang kalah kepada Soi Lek dalam pemilihan MCA membuat kenyataan di atas kepada pemberita selepas melancarkan kempen “Red Means Stop" anjuran Jabatan Keselamatan Jalan Raya bersama Sun Media Corporation Sdn. Bhd. di Putrajaya semalam.

Malaysiakini

27 April 2010

BETULKAH 'PERKASAM' BERJUANG UNTUK MELAYU

Perkasa atau nama mesra mereka saya panggil 'PERKASAM' bukan main marah kepada pengundi Cina kerana tidak mengundi calon BN Kamalanathan pada PRK Hulu Selangor Ahad lalu.

Lantas Pengerusi Perkasam, Berahim Al Lompati menggesa kerajaan menilai semula bantuan untuk kaum Cina. Malah beliau menuduh kaum Cina sebagai TIDAK BERSYUKUR. Kalau begitu pegangan dan minda Berahim ini nampaknya beliau juga mungkin menganggap semua yang tidak mengundi BN sebagai rakyat yang tidak bersyukur termasuk pengundi beliau sendiri di Pasir Mas yang mengundi PAS pada PRU 2008 yang menyebabkan beliau menang dan menjadi Wakil Rakyat sekarang. Kalau macam itu, Orang Kelantan negeri asal Al Lompati juga tidak bersyukur tidak mengundi BN pada 2008.

Cetek sungguh pemikiran Al Lompati ini sehingga perkara sedemikian pun tidak dapat difikirkan oleh beliau. Dek kerana ingin membodek dan mengipas Al Lompati tidak dapat berfikir secara waras. Orang Umno sendiri tidak setuju dengan pandagan esktrim beliau ini termasuk Khairy Jamaluddin. Kalau hendak membodek pun biarlah logik dam diterima akal. Jangan sampai orang melihat kita bingung dan bangang. Nampak Al Lompati lebih Umno dari orang Umno sendiri. Inilah yang kita katakan orang GILA TALAK semua perkara yang tidak masuk akal pun di boleh buat.


Saya harap Al Lompati dapat kembali waras dalam mengeluarkan kenyataan takut-takut nanti budak-budak tadika pun gelakkan beliau nanti.

Seperkara ini saya juga mengapa Al Lompati @ Perkasam tidak menyokong dan berkempen untuk Zaid Ibrahim kalau betul Perkasam berjuang untuk Melayu. Bukankan Zaid itu Melayu. Jadi kalau betul Al Lompati Ultra Melayu mengapa beliau terhegeh-hegeh berkempen untuk 'Kamal' Anathan. Memang muka tidak malu betul Al Lompati ini.

Timbul pertanyaan dalam diri saya Perkasam ini berjuang untuk Melayu atau untuk Berahim Al Lompati. ????Kasihan ahli Perkasam dipermainkan oleh Brahim Al Lompati.

ROMBAKAN KABINET : TEE KEAT GUGUR KAMALANATHAN DILANTIK?

Ramai pihak menjangkakan bahawa bekas Presiden MCA, Ong Tee Keat akan digugurkan jika berlaku rombakan kabinet dalam masa terdekat. Selain Tee Keat beberapa nama lain juga berada dalam keadaan panas antara Tinbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, T Murugiah yang sudah tidak berparti.

Ahli Parlimen baru Hulu Selangor, Kamalanathan juga mungkin dilantik bagi menambah kouta MIC dalam Kabinet.

Lain-lain kemungkinan yang berlaku ialah Presiden MCA yang sangat popular, Chua Soi Lek mungkin juga dilantik sebagai senator bagi membolehkan beliau memegang jawatan menteri di dalam kabinet. Tetapi itu tidak semestinya kerana Presiden MIC juga bukan anggota kabinet.

Beberapa menteri dari Umno juga disebut-sebut akan berada dalam zon bahaya kerana pelbagai masalah. Namun begitu belum ada signal yang jelas bahawa Najib akan mengumumkan rombakan kabinet dalam masa terdekat. Mungkin Najib terpaksa menumpukan satu lagi pilihanraya yang dijangka sengit iaitu Parlimen Sibu yang mana BN berada dalam keadaan agak sukar kerana jumlah pengundi Cina yang melebihi 60 % di sana. Jika trend pengundian di Hulu Selangor berlaku di Sibu kemungkinan besar BN akan 'bungkus' di Sibu.

PRK SIBU PASTI SENGIT, APAKAH PENGUNDI CINA SARAWAK SAMA DENGAN CINA SEMENANJUNG.?

Selepas Pilihanraya Kecil Hulu Selangor kini tumpuan kita terarah kepada Sibu pula. Kematian Ahli Parlimennya Mendiang Robert Lau memberikan laluan kepada satu lagi PRK di Sarawak selepas DUN Batang Ai.

Sudah pasti pemerhati politik menanti-nanti apakah Pengundi Cina di Sarawak mengikut jejak rakan-rakan mereka di Semenanjung yang secara mutlak mengundi PKR pada PRK Hulu Selangor Ahad lalu. Jumlah mereka bukannya kecil malah mencecah kira-kira 75 %. Ada kawasan yang PKR mendapat sehingga lebih dari 80 % undi Cina.

Jika perkara yang sama berlaku di Sibu tidak mustahil kerusi ini jatuh ke tangan PR yang diwakili DAP kali ini kerana majoriti BN pada PRU lalu pun hanyalah 3235 undi satu majoriti yang agak kecil.

Pada PRU lalu, Mendiang Rober Lau yang mewakili SUPP (BN) menewaskan calon DAP Wong Ho Leng dan calon PKR Lim Chin Chuang.

Beliau mendapat 19,138 undi manakala Wong mendapat 15,903 undi dan Lim hanya 812 undi.

Lau mewakili parlimen Sibu sejak tahun 1990.

Jumlah pengundi terbaru di Parlimen Sibu ialah 54,149 pemilih. Pengundi Cina berjumlah 36,359 (66.7%), Melayu/Melanau 5740 (10.5%) dan Bumiputera Sarawak 12,050 (22.1%). Jika sekiranya pengundi Cina di Sibu mempunyai pegangan politik yang sama dengan pengundi Cina di Hulu Selangor saya yakin DAP akan menang mudah kali ini. Jika diandaikan 70 % pengundi Cina keluar mengundi dan 70% darinya mengundi DAP maka DAP akan memperolehi 17,815 undi. Maka DAP hanya memerlukan 10 % sokongan dari pengundi Melayu/Melanau dan Bumiputera Sarawak untuk menang kerusi ini dengan majoriti 2,700 undi.

Secara ringkas :-

70 % Pengundi membuang undi. (70 % X 54,149 = 37,904)

70 % Pengundi Cina memilih DAP = 37,904 X 70 % X 70 % = 18,572 undi
10 % Pengundi Melayu/Melanau memilih DAP = 37,904 X 10.5 % X 10 % = 398 undi
10 % Pengundi Bumiputera memilih DAP = 37,904 X 10 % X 0.221 = 837 undi

Undi Keseluruhan DAP = 19807
Undi BN = 18097 undi
Majoriti = 1710 undi.

MALAH ANDAIKATA DAP MENDAPAT 65 % SOKONGAN PENGUNDI CINA DAN MASING-MASING 20 % SOKONGAN PENGUNDI MELAYU/MELANAU DAN BUMIPUTERA SARAWAK DAP MASIH MAMPU MENANG DENGAN MAJORITI 1,528 UNDI. INI SEMUA TIDAK MUSTAHIL.

PASCA PRK HULU SELANGOR : PENGUNDI CINA HANTAR BN KE MUZIUM NEGARA

Mengikut analisis dipihak BN sendiripun menyatakan bahawa mereka kehilangan banyak undi kaum Cina dalam pilihanraya Parlimen Hulu Selangor baru-baru ini. Bukan sahaja pemimpin Majlis Tertinggi UMNO yang bersetuju malah ia turut diulas oleh TPM, PM malah diakui sendiri oleh bekas PM sendiri iaitu Tun Dr.Mahathir. BN bimbang jika pola pengundi Cina yang lebih cenderung memilih PR maka PRU13 kelak merupakan saat-saat nazak bagi UMNO dan BN.

Apabila melihat pola undian di peti undi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Bahru yang pengundi Cina adalah majoriti (8,146 pengundi), BN tewas. Keputusan paling rendah dalam pilihan raya kecil berkenaan juga datang dari DUN tersebut iaitu bagi peti undi Rasa, apabila BN hanya mendapat 49 undi manakala Parti Keadilan Rakyat (PKR) 319 undi. Jika dilihat daripada peratusan undi kaum Cina kepada PR pula mengikut sampel yang dikeluarkan seperti berikut: Kalumpang (77.2 peratus mengundi PKR), Ulu Yam Timur (71.1), Kerling (68), Kuala Kubu Bharu (78.4), Kampung Baru Batang Kali (80.5), Ulu Yam Lama (71.1) dan Kampung Baru Rasa (82.5)

Maka tidak dinafikan pengundi kaum Cina memang cerdik sebab mereka mendengar nasihat orang cerdik dari DAP khususnya dan PR umumnya. Apa yang pasti MCA dan Gerakan masih gagal meyakinkan pengundi Cina untuk kembali kepada BN. Keadaan itu berbeza dengan DAP yang dilihat pemimpinnya mendapat sambutan hangat di DUN tersebut.

Cadangan lawak dari Presiden PERKASAM yang mencadangkan BN menarik balik janji-janji yang diraburkan untuk pengundi Cina di Hulu Selangor kerana mereka mengundi calon PKR, inilah cara berpikir sang melayu sang lompat, bertanding atas tiket PAS tetapi hidup berlagak macam UMNO yang berkarat melayunya. Bukan sahaja PERKASAM malah UMNO dan BN akan terkubur dan diawet masuk ke Muzium Negara pada PRU13 jika melakukan demikian.

Kini UMNO terjerat? Mampukah UMNO menabur duit dan melaksanakan semua janji-janji projek di Parlimen Hulu Selangor dalam tempoh dua tahun menjelang PRU 13? Mampukan UMNO membina 3 buah sekolah baru termasuk sebuah sekolah cina, menyelesaikan baki hutang penduduk Felda Kg.Sg.Buaya mencecah RM 300 juta lebih, membina persimpangan bertingkat susur masuk PLUS ke Sg.Buaya, dan pelbagai lagi janji-janji manis dalam piliharaya ini? Rakyat Cina akan menjadi pemerhati yang setia, akan menjadi hakim yang cerdik, jika semua janji itu hanya janji-janji kosong dan penipuan BN maka tidak mustahil kaum Cina seluruhnya akan mengundi PR.

Malah yang lebih akan memilukan BN jika semua pengundi Cina turun berkempen pada PRU 13 kelak di kawasan orang Melayu dan India menyatakan segala pembohongan BN dan berkempen supaya mereka mengundi PR untuk menjadi pengundi bijak seperti mereka, bagi duit ambil bagi bantuan terima tapi undi pada PR dan pada saat itu BN dan UMNO akan menjadi bahan sejarah di Muzium Negara.

Putera Melaka.

PASCA PRK HULU SELANGOR : MELAYU 'GILA-GILA' SOKONG BN, CINA 'GILA-GILA' SOKONG PR

Berikut adalah sampel enam daerah mengundi yang mempunyai majoriti pengundi Melayu: Kpg Soeharto (66.1 peratus mengundi BN), Gedangsa (60.6), Sungai Tengi (68.4), Batang Kali (61), Hulu Kali (62.7) dan Sungai Buaya (73.5).

Kawasan pengundi Cina: Kalumpang (77.2 peratus mengundi PKR), Ulu Yam Timur (71.1), Kerling (68), Kuala Kubu Bharu (78.4), Kampung Baru Batang Kali (80.5), Ulu Yam Lama (71.1) dan Kampung Baru Rasa (82.5).
Jelas sekali perbezaan yang amat ketara antara pengamatan politik orang Melayu dan Cina.

SOKONG MCA PERLU KELUAR BN?

Mengikut perkembangan terkini keputusan pola pengundian kaum Cina di Parlimen Hulu Selangor amat menakutkan BN yang diketuai oleh UMNO untuk melihatnya. Pengundi kaum Cina dikatakan dalam kumpulan yang amat membahayakan BN manakan tidak apabila lebih kurang 75% jumlah pengundi Cina masih kekal dan telah mengundi calon Pakatan rakyat. Mod 75% ini lebih baik dari PRU12 yang lalu dan jika keadaan ini berterusan dalam PRU13 akan datang tentulah keadaan BN akan menjadi tenat jika pola pengundi Cina di setiap DUN dan Parlimen seluruh Malaysia pada tahap sokongan kepada PR pada tahap 75% dan tidak mustahil Malaysia akan dikepalai oleh Pakatan Rakyat pula.

Dalam piliharaya Hulu Selangor ini BN kehilangan hampir 30% undi dikalangan pengundi Cina berbanding PRU 12 yang lalu. Ini diburukkan lagi dengan masalah dalaman MCA sendiri yang masih berpuak-puak menyebabkan kerja mendekati pengundi Cina masih ditahap yang paling minimum. Fenomena ini menyebabkan PM terseksa dalam menang kerana dalam fikiran beliau jika fenomena pola pengundi Cina di kawasan lain jugak berubah 30% kepada PR, nescaya BN akan kehilangan majoriti 2/3 dan tidak mustahil beliau sendiri akan terpelanting dari Putrajaya dan balik kampung ke Pekan Pahang jika PR benar-benar menguasai kerusi yang cukup untuk memerintah Malaysia. Maka akan hilanglah perkataan 1Malaysia dan kempunanlah Rosmah untuk meneruskan program Permatanya yang menelan belanja RM100 juta setahun itu.

Jika MIC telah menjadi barangan gadaian BN maka MCA pula menjadi taruhan hidup mati UMNO dan BN. UMNO akan terus memberi muka kepada Chua Soi Lek demi kepentingan mendapatkan undi kaum Cina tetapi dengan pergolakan dalaman yang semakin meruncing maka tidak mustahil MCA akan berpecah dan seterusnya menyertai PR untuk sama-sama menggulingkan BN yang dikepalai UMNO. Sudahlah kerusi Yang Di Pertua Dewan Negara diserahkan balik kepada UMNO maka apa lagi yang ada pada MCA, hanya ada video sensasi untuk tatapan generasi akan datang. MCA kini hanya pada nama tetapi hakikatnya majoriti pengundi Cina telah memberikan sokongan kepada PR.

Putera Melaka.

MIC MENANG TAPI JADI BARANG GADAIAN UMNO?

Tiada pun riak gembira dimuka Presiden dan Timbalan Presiden MIC sebaik sahaja diumumkan calon MIC pilihan UMNO memenangi kerusi Parlimen Hulu Selangor. Kehadiran lewat Presiden MIC semasa pengumuman kemenangan calon MIC tajaan UMNO menunjukkan beliau tidak serius menerima kemenangan Kamalanathan, apa tidaknya Presiden MIC itu terjerat dengan janji beliau sendiri iaitu akan segera mengosongkan jawatan presiden jika calon MIC menang untuk diserahkan kepada Palanivel.

Hebat yang pertama calon MIC bernama Kamalanathan tajaan UMNO ini ialah beliau mengalahkan Palanivel bakal Presiden MIC untuk menjadi calon padahal Palanivel ialah satu-satunya calon pilihan keramat MIC. Palanivel hilang membawa diri dan berkempen seorang diri membawa hati yang luka. Hebat yang kedua Kamalanathan ialah kemenangan beliau bakal menyingkirkan pula sifu segala sifu dalam MIC iaitu Presiden Samy Vellu yang berjanji akan menyerahkan tampuk kuasa kepada Palanivel secepat mungkin.

Kesemua ini adalah agenda tersirat UMNO yang akan terus membuli MIC yang semakin tenat dan lemah dikalangan kaum India. Akhirnya MIC akan melutut sehingga mati dikaki UMNO. Bayangkanlah, calon sahaja dari MIC tapi semua projek yang berjuta-juta yang ditaburkan semuanya dari kantung UMNO, UMNO boleh membelanjakan berpuloh juta untuk membeli undi dengan harga RM 65,000.00 setiap orang, UMNO juga yang membuat semua kerja pilihanraya, yang keluarkan kenyataan media ialah UMNO, yang bawa calon MIC berkempen kehulu kehilir ialah UMNO, yang buat poster calon ialah UMNO, tangan yang dicium oleh calon MIC ialah tangan TPM dari UMNO, yang buat visi calon ialah UMNO, yang memberikan makan minum kepada petugas ialah UMNO, yang bergaduh semasa berkempen ialah Pemuda UMNO,bilik gerakan pun dibuatkan UMNO, akhirnya soalan kepada Samy Vellu? Mana dia pemimpin MIC bertaraf Menteri dan sebagainya yang menaburkan projek berjuta-juta untuk pengundi? Mana dia Pemuda MIC? Mana dia Wanita MIC? Mana dia poster besar Presiden MIC disebelah calon? Mana dia bilik Gerakan MIC? Mana dia Palanivel dan Mugilan?

MIC akan berkubur sedikit masa lagi, pengundi India yang adapun hanyalah pengundi India tegar di ladang dan kampung dalaman tidak di kawasan urban bandar. Selepas ini YB Kamalanathan akan dibiarkan keseorangan, janji-janji projek BN akan dibolot oleh semua kroni UMNO. MIC perlu keluar dari BN setelah teruk dibuli oleh UMNO kerana tidak mustahil MCA juga akan meninggalkan BN kerana perahu BN semakin karam. BN kini hidup dengan menggunakan tiub pernafasan yang berlambangkan duit dan projek sahaja, gah diluar mereput di dalam. PRU 13 nanti mampukan MIC mengeluarkan duit berjuta-juta untuk menampung kos seluruh kawasan Parlimen dan DUN yang ditandingi? Jika kawasan Hulu Selangor pun sudah tidak mampu dibiayai sehingga terpaksa bergadai dengan pilihan calonnya kerana pembulian UMNO, maka masih panjangkah hayat MIC kelak? Akhirnya MIC akan menjadi barang gadaian oleh UMNO.

Putera Melaka.

PASCA PRK HULU SELANGOR : BN TAK BELI UNDI TAPI RASUAH PENGUNDI

Pengerusi BN, Najib Razak menolak dakwaan PR bahawa Barisan Nasional (BN) terbabit dengan perbuatan membeli undi menggunakan dana awam bagi memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor Ahad lalu.

Sebaliknya, kata Perdana Menteri, apa yang dilakukan dalam kempen pilihan raya kecil itu adalah kerajaan menyelesaikan masalah sebenar yang dihadapi oleh rakyat di kawasan tersebut.

Saya setuju dengan Najib memang BN tidak membeli undi tetapi MERASUAH pengundi dengan wang, projek mee segera, janji dan sebagainya. Projek berharga jutaan ringgit dijanjikan oleh BN antaranya membina sekolah Cina, perumahan kos rendah, wang RM1,000 untuk peneroka Sungai Buaya dan lain-lain.

Puluhan juta ringgit malah mungkin ratusan juta ringgit hangus ibelanjakan oleh BN untuk menang di Hulu Selangor. Anwar Ibrahim menegaskan bahawa BN membelanjakan kira-kira RM65,000 untuk seorang pengundi bagi memenangi PRK tersebit.

Pada 24 April, PM Najib menjanjikan peruntukan sebanyak RM3 juta kepada SRJK (c) Rasa, pembinaan 200 unit rumah kos rendah di Hulu Bernam dan peruntukan RM25 ribu kepada dua pertubuhan Cina di Hulu Bernam, seandainya BN menang.

Pada 23 April, Najib mengumumkan pembayaran pampasan tanah atas pembelian tanah sebanyak RM 50 ribu kepada 100 orang bekas peneroka FELDA Sungai Buaya, yang membawa kepada jumlah RM5 juta. Setiap daripada mereka memperolehi RM1000 pada peringkat awal, dan ini merupakan hasil penantian 15 tahun oleh mereka.

Selain itu, Najib mengumumkan pembinaan susur masuk dan keluar Sungai Buaya di Lebuhraya Utara-Selatan yang bernilai RM85 juta, yang bakal dimulakan pada tahun depan dan dijangka akan disiapkan dalam tempoh dua tahun.

TAK HABIS-HABIS LAGAKAN PAS DENGAN SULTAN

Media pembodek dan pengampu BN, Utusan Meloya tak habis-habis melagakan Raja-Raja Melayu dengan PAS. Sedangkan PAS dari dahulu lagi berikrar akan tetap mempertahankan kesucian sistem Raja di negara kita.

Buktinya di saat Umno menghina Raja-Raja Melayu dengan menggubal undang-undang menghadkan kuasa Raja-Raja pada era 90-an dahulu, PAS bermati-matian mempertahankan Raja-Raja Melayu. Sebaliknya Umno tetap meluluskan undang-undang tersebut.

Hari ini Utusan menyiarkan berita jahat menuduh ADUN Kubang Rotan, Mohd Nasir Mustafa cuba mempertikaikan kuasa Sultan Kedah dalam hal ehwal agama dengan mengemukakan 2 soalan berkaitan dengannya di Sidang DUN Kedah.

Saya yakin Nasir tidak berniat untuk mempertikaikan kuasa DYMM Sultan tetapi disalahanggap oleh ADUN BN Kedah. Akhirnya soalan tersebut ditarik balik oleh Speaker.

26 April 2010

SATU LAGI KERUSI PENTING MCA TERLEPAS

Kalau sebelum ini kerusi Yang Dipertua Dewan Negara dikuasai oleh MCA kini selepas penyandangnya Wong Fong Meng meletakkan jawatan baru-baru ini kerusi tersebut diserahkan balik ke Umno.

Hari ini Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak), Tan Sri Abu Zahar Ujang mengangkat sumpah sebagai Yang Dipertua Dewan Negara yang ke-16.

Beliau menggantikan Datuk Wong Foon Meng dari MCA yang meletakkan jawatannya pada 12 April lalu setelah memegangnya selama dua penggal.

Syabas Umno kerana membolot semua sekali. Calon Hulu Selangor pun Umno tentukan, perbahasan untuk hukum Anwar di Parlimen juga Umno bolot, kini jawatan Yang Dipertua Dewan Negara pun Umno bolot semula.

Syabas Umno!!!

PASCA PRK HULU SELANGOR : BN MENANG PARLIMEN PR MENANG 2 DUN

Keadaan menjadi terbalik jika kita bandingkan dengan PRU 2008 di mana PR menang Parlimen tetapi tewas semua kerusi DUN. Namun begitu jika kita tinjau keputusan semalam kita dapati sebenarnya PR telah menang 2 DUN iaitu DUN Kuala Kubu Bharu dan Batang Kali, BN cuma menang di DUN Hulu Bernam sahaja( Laporan TV Selangor). Undi tepat tidak saya perolehi, Insya Allah akan siarkan bila saya menerima maklumat lengkap nanti.

Ini bermakna BN tidak boleh mendabik dada kerana mereka sebenarnya tewas 2 DUN dan menang hanya 1 DUN. Jika ditolak dengan undi Pos saya yakin undi mereka semakin teruk.

Hakikatnya pengaruh PR semakin kuat dan mantap.

PASCA PRK HULU SELANGOR : BN BELANJA RM65,000 UNTUK SEORANG PENGUNDI

Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan bahawa BN membelanjakan kira-kira RM65,000 untuk seorang pengundi bagi memenangi PRK tersebut.

Anwar kesal kerana BN masih tidak belajar dari kesilapan PRU Mac 2008 sehingga sanggup mengulangi perbuatan salah tersebut.

Disamping merasuah pengundi, BN juga menggunakan taktik membunuh peribadi (fitnah), perkauman sempit, rasuah dan ugutan bagi mencapai kemenangan.

Malangnya SPR hanya mendiamkan diri, membutakan mata dan memekakkan telinga diatas apa yang dilakukan oleh BN.

Kenyataan Anwar di atas saya petik dari Malaysiakini.

Selain itu bagi saya faktor ketidakadilan SPR dan kecelaruan yang dilakukan SPR juga memberikan kelebihan kepada BN. Ramai pengundi dipindahkan ke kawasan lain iaitu Selanyang selain di'cacamarba'kan tempat mengundi. Ini bagi menyusahkan mereka sehingga ada yang tidak dapat membuang undi.

Terdapat juga pengundi yang datang mengundi tetapi diberitahu mereka telah nama mereka telah ditandakan sebagai sudah mengundi.

Agensi-agensi kerajaan sebagaimana biasa dieksploitasi untuk bekerja memenangkan BN. Saya dengan ini tegas menyatakan saya dan keluarga saya tidak redha satu sen pun duit rakyat digunakan untuk BN. Kita akan bertemu di Yaumuk Mahsyar untuk menentukan segalanya.

Inilah rentetan penipuan dan tipu muslihat BN dengan persengkokolan kuda-kuda tunggangan mereka. Insya Allah semua ini akan dinilai oleh Allah S.W.T di Akhirat kelak.

PASCA PRK HULU SELANGOR : PEMIMPIN BN PUCAT LESI

Kemenangan dengan hanya kira-kira 1,700 undi dengan dibantu pula oleh undi pos (majoriti kira-kira 600 undi) benar-benar menggusarkan pemimpin BN. Manakan tidak kawasan yang sememangnya kubu kuat mereka pun BN hanya menang dengan majoriti tipis bagaimana dengan kawasan bandar dan kawasan 50:50. Sudah pasti tidak tidur malam Najib dan Din dibuatnya.

Saya yakin PR sebenarnya semakin utuh dah gagah selepas PRK Hulu Selangor malah perpaduan di dalam PR dilihat semakin mantap dengan gerakerja bersama di Hulu Selangor.

PAS dan DAP jelas memberikan kerjasama 200 % peratus kepada PKR walaupun media BN memomok dan menfitnah PR dengan pelbagai fitnah.

Kepada penyokong PR jangan risau kita sebenarnya dijalan yang betul untuk menggapai kemenangan seterusnya. Kerja kuat, team work saling hormati menghormati dan sentiasa istiqamah dalam perjuangan akan menjadi kunci kejayaan di masa depan.

Kata orang Kelantan. 'OK SIKIT JAH, TOK LAMO DOH KITA NOK MENE'.

PASCA PRK HULU SELANGOR : MCA DAN GERAKAN WAJIB UCAP SELAMAT TINGGAL PADA BN

Sudah sampai masanya MCA dan Gerakan mengucapkan SELAMAT TINGGAL kepada BN kerana kaum Tionghua sudah tidak lagi memberikan sokongan kepada MCA dan Gerakan yang bergabung di dalam BN. Ini bermakna peranan MCA dan Gerakan di dalam BN sudah tidak dapat diterima oleh kaum Tionghua di Malaysia.

Tidak ada gunanya untuk terus bersekongkol dengan Umno di dalam BN kerana kaum Tionghua sudah faham dan masak dengan perangai BN yang suka menipu, menabur janji dan merasuah rakyat pada setiap kali pilihanraya. Walaupun pelbagai rasuah politik dilakukan oleh Perdana Menteri umpamanya membina sekolah di Rasa dengan kos RM3 juta dan membina 200 unit rumah kos rendah di kawasan padat kaum Tionghua di Kampung Hassan, pengundi Tionghua tetap menyokong PR kerana mereka tahu itu hanyalah umpan pilihanraya dan memang menjadi tanggungjawab kerajaan melaksanakan projek tersebut.

Pengundi Tionghua lebih peka dan terkesan dengan masalah rasuah, perkauman sempit, jenayah, penyalahgunaan kuasa, ketirisan wang negara dan lain-lain. Sebab itulah mereka berani memberi amaran kepada BN dengan menolak BN secara total. Mengikut analisis 'on the spot' saya semalam, 75 % pengundi Kaum Tionghua menolak BN, suatu angka yang amat tinggi yang menggambarkan konsep 1Malaysia Najib ditolak oleh kaum Tionghua atas alasan-alasan di atas.


Oleh itu saya cadangkan supaya MCA dan Gerakan keluar dari BN dan sama-sama berjuang di dalam PR yang jelas telus, adil, professional dan taat kepada agama dan demokrasi.

PASCA PRK HULU SELANGOR : ANALISIS RINGKAS

1) Pengundi Melayu khususnya yang tinggal di luar Bandar dan Felda masih termakan dengan rasuah, janji, fitnah dan politik wang BN

2) Pengundi Cina menolak BN seara mutlak apabila 75 % menyokong PR berbanding 25 % sahaja BN

3) Pengundi India (luar Bandar) kembali menyokong BN dengan sogokan, ugutan dan politik wang

4) SPR menggunakan sepenuhnya kuasa yang ada pada mereka untuk memindahkan tempat pengundi pemilih sesuka hati disamping isu lama seperti terdapatnya orang lain yang mengundi bagi pihak pengundi dan lain-lain

5) Jabatan kerajaan terus diperkudakan oleh BN bagi meraih sokongan pengundi antaranya Felda, JHEOA, Kemas, Jabatan Penerangan, Jabatan Pelajaran dan lain-lain.

6) Media arus perdana terus menjadi anggota penting BN untuk memfitnah dan memberikan gambaran buruk kepada PR.

7) Kempen secara ridak berhemah dan tidak professional dengan gambar-gambar superimpose dan fitnah menjadi senjata BN sudah menang.

8) Calon-calon yang hendak dipilih mestilah bersih dan dilihat bersih sepanjang perjalanan hidupnya bagi mengelakkan fitnah dari pihak lawan.

9) PR masih mendapat sokongan padu dari rakyat walaupun difitnah dengan pelbagai tuduhan yang tidak berasas dan tidak berfakta. Buktinya undi PR pada PRK ini meningkat jika dibandingkan dengan undi PRU 2008

10) BN masih gagal mendapatkan kembali sokongan rakyat sepertimana yang mereka perolehi pada PRU 2004 dan yang sebelumnya.

25 April 2010

MENANG TETAPI SENYUM SEMENTARA SAHAJA

Najib dan Muhyiddin senyum mengangkat tangan Kamalanathan, tetapi senyum itu tidak dapat menyembunyikan kebimbangan Najib dan Muhyiddin bahawa BN masih gagal mengembalikan sokongan rakyat sepenuhnya.

Yang nyata BN masih bergantung sepenuhnya kepada pengundi Melayu luar bandar dan Felda serta juga pengundi India luar bandar dan estet. BN gagal memperdaya dan menipu pengundi Cina. Malah sokongan pengundi Cina meningkat sehingga ke tahap 75 % pada PRK Hulu Selangor ini.

KEPUTUSAN RASMI BN MENANG 1,725 UNDI

BN - 24,997
PKR - 23,272
Majoriti -1,725

Dengan kemenangan ini sudah tentu mereka akan berpesta sebulan siang dan malam bercerita dalam TV dan media bahawa rakyat sudah kembali menyokong mereka. Padahal hakikat yang sebenar ialah mereka menggunakan bermacam tipu helah untuk memenangkan diri sendiri. Dengan bantuan seluruh agensi kerajaan termasuk SPR, FELDA dan lain-lain mereka sepatutnya menang dengan lebih besar.

Rakyat sebenarnya masih kekal menyokong PR. Undi PR meningkat sebanyak 95 undi manakala undi BN meningkat 2018.

Perkara penting yang mesti dikaji oleh PR ialah bagaimana untuk menyedarkan masyarakat Melayu diluar bandar dan Felda supaya faham siapa Umno dan BN ini sebenarnya. Selain itu pengundi India di luar bandar juga mesti didekati dan diberi kefahaman supaya tidak terjebak dengan rasuah dan politik wang BN.

Penyelewengan daftar pemilih dan lokasi pengundian serta kewujudan pengundi hantu juga terus menjadi persoalan. Beberapa pengundi membuat laporan Polis bahawa mereka didakwa telah membuang undi sedangkan mereka tidak mengundi lagi. Ini bermakna terdapat 'hantu' yang menggunakan nama mereka untuk mengundi dengan berbekalkan kad pengenalan palsu. Semua ini boleh dilakukan sebab mereka punya jentera lengkap.

KASIHAN PENGUNDI MELAYU KENA TIPU LAGI

Pengundi Melayu khasnya masyarakat Felda sekali lagi ditipu oleh pemimpin BN. Dengan wang pendahuluan RM1,000 dan pelbagai projek mee segera, peneroka felda terus menyokong BN tanpa berfikir panjang.

Mereka ini tidak serik telah ditipu untuk kesekian kalinya. Tapi masih belum belajar dari kesilapan lalu.

Syabas pengundi Melayu!!!!!!

JANGKAAN SAYA TEPAT BN MENANG DI HULU SELANGOR

Semalam saya membuat ramalan dari pengamatan saya bahawa BN akan menang pada pengundian hari ini. Jangkaan saya tepat walaupun majoritinya tidak sama. Saya menjangkakan BN akan menang dengan majoriti 700 undi sahaja. Sedangkan majoriti yang diperolehi BN hari ini lebih dari 1,600 undi.

Ramalan saya semalam.

Jangkaan saya : Undi Melayu (BN 62%, PKR 38%), Undi Cina (PR 75%, BN 25%) dan India (BN 55%, PKR 45%). Jika peratusan pengundian adalah 77 % maka BN mendapat
25,063 undi mankala PKR mendapat 24363 undi. Dengan itu BN menang dengan majoriti 700 undi.

KEPUTUSAN TIDAK RASMI BN MENANG

BN - 24,669
PKR - 22,986
Majoriti BN - 1,683 undi

Pengundi Melayu terus menyokong BN malah jumlah undi Melayu semakin meningkat. Pengundi India juga kembali menyokong BN. Kemenangan BN juga dibantu oleh undi Pos dengan BN mendapat 767 manakala PKR hanya 120.

Selain itu terdapat juga pengundi yang dipindahkan tempat mengundi. Semua ini menyumbangkan kepada kekalahan PKR.

Namun begitu PR terus mendapat sokongan padu dari pengundi Cina apabila 75 % dari mereka mengundi PKR.

NAJIB DAN MUHYIDDIN DALAM PERJALANAN KE PUSAT PENJUMLAHAN UNDI, ITU TANDA BN MENANG

ANALISA RINGKAS : MELAYU TERUS KENA TIPU, PENGUNDI CINA TERUS SOKONG PR, INDIA KEMBALI SOKONG BN

Kemenangan besar PR di kawasan majoriti Cina belum cukup untuk mengatasi kemenangan besar BN di kawasan Felda dan kampung Melayu ditambah pula dengan undi pos yang sudah pasti memihak kepada BN

BN MENDAKWA MEREKA MENANG

7.49pm: Keputusan Tidak Rasmi

Kem BN mendakwa, P Kamalanathan (MIC) mendahului Zaid Ibrahim (PKR) dengan majoriti kira-kira 2,000 undi

BN - 21,354
PKR - 19,917
Majority - 1,437

SUMBER DALAMAN BN MENDAKWA MEREKA MENDAHULUI

Sumber dalaman BN

BN - 19,067
PKR - 17,554
Majority - 1,513

MUNGKIN MEREKA HANYA MENGIRA UNDI DI KAWASAN MAJORITI MELAYU SAHAJA

UNDI BN DIRAMAL MENINGKAT MENDADAK BILA DICAMPUR KEPUTUSAN PETI UNDI MELAYU

MAAF BERHENTI SOLAT MAGHRIB SEBENTAR

MAJORITI PKR MAKIN BESAR TAKBIR!!!!

7.12pm: Unofficial results

PKR - 9,133
BN - 7,261
Majority - 1,872

About 33 percent of the votes have been tallied so far.

PKR 8755 BN 7116

7.05pm: Unofficial results

PKR - 8,755
BN - 7,116
Majority - 1,639

ANALISA AWAL MENUNJUKKAN PKR PEROLEHI LEBIH 70 % UNDI DARI KAUM TIONGHUA

PKR MASIH DI DEPAN

6.59pm: Unofficial results

PKR - 7,770
BN - 6,504
Majority - 1,226

Keputusan di kawasan majoriti Cina menunjukkan PKR menang besar namun begitu dijangka tewas dengan agak besar di kawasan Melayu

SIAPA LEMAH JANTUNG JANGAN IKUTI PERKEMBANGAN KEPUTUSAN INI ....BAHAYA

PRK TERUS MELUNCUR DI HADAPAN

6.57pm: Unofficial results

PKR - 7,410
BN - 6,339
Majority - 1,071

SILA 'CHECK' KALAU MUHYIDDIN DAN NAJIB DAN BALIK KL ITU TANDA PR MENANG

PKR TERUS DIDEPAN

6.54pm: Unofficial results

PKR -7,053
BN - 6,010

Majority - 1,034

PKR MENANG LAGI

6.45pm: Unofficial results

PKR - 6,389
BN - 5,385
Majority - 1,004

Sehingga kini 11,674 atau kira-kira 25% undi telah dikira dan dilaporkan secara tidak rasmi


6.43pm: Unofficial results

PKR - 5,596
BN - 5,041
Majority - 555

PKR 4204 BN 3592

6.41pm: Unofficial results

PKR - 4,204
BN - 3,592

Majority -612

PKR 3804 BN 3232

6.34pm: Unofficial results

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 2 - PKR 203, BN 77
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 4 - PKR 256, BN 73
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 1 - PKR 207, BN 56

Unofficial - PKR 666, BN 206

PKR 3804 BN 3232

6.34pm: Unofficial results

Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 2 - PKR 203, BN 77
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 4 - PKR 256, BN 73
Kg Baru Cina KKB (Chinese area), saluran 1 - PKR 207, BN 56

Unofficial - PKR 666, BN 206

KEDUDUKAN SEMASA PKR 3I38 BN 3026

KEPUTUSAN BARU

6.29pm: Unofficial results (PKR 2,972, BN 2,259)

Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 1 - PKR 135, BN 82
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 2 - PKR 272, BN 212
Bandar Kuala Kubu Bahru (mixed area), saluran 3 - PKR 490, BN 205

Unofficial - PKR 897, BN 499

BN MASIH DIDEPAN : PKR 2336 BN 2639

Sekarang ini BN mendahului dengan 2639 undi PKR 2336 termasuk undi POS.

KEPUTUSAN KEDUA

6.23pm: Unofficial results

Kg Baru Batang Kali (Chinese area), saluran 1- PKR 220, BN 58
Hulu Yam Barat (mixed area), saluran 1 - PKR 205, BN 184
Ampang Pecah (Malay area), saluran 5 - PKR 148, BN 216
Hulu Yam Barat (mixed area), saluran 1 - PKR 224, BN 168
Kg Gumut (Malay area), saluran 1 - PKR 104, BN 172

6.18pm:

Kg Sungai Tengi Selatan (Malay Felda), saluran 1 - PKR 62, BN 176
Kuala Kalumpang (mixed area), saluran 1 - PKR 98, BN 128
Kg Baru Rasa (Chinese area), saluran 1 - PKR 301, BN 75
Kg Bahru Kerling (Chinese area), saluran 1 - PKR 268, BN 122

PKR 1630 BN 1299

KEPUTUSAN TIDAK RASMI PERTAMA : PKR 586 BN 573

Kuala Kalumpang, saluran 1 - PKR 98, BN 128
Ulu Yam Barat, saluran 1 - PKR 171, BN 94
Kg Bharu Kerling, saluran 1 - PKR 172, BN 83
Pertak Bukit Fraser - PKR 22, BN 15
Pertak, saluran 2 - PKR 18, BN 98
Ampang Pecah, saluran 1 - PKR 105, BN 155

PKR 586 BN 573

PENGIRAAN SEDANG RANCAK

Pengiraan undi sedang rancak dilakukan di semua peti undi yang berjumlah 48 buah. Ada di antara saluran di beberapa peti undi sudah selesai pengiraannya. Kita sedang menanti keputusan tidak rasmi dari pejabat PKR PRK Hulu Selangor.

UNDI POS : BN 767 PKR 120

Seperti dijangka BN menang besar undi Pos apabila mendapat 767 undi berbanding PKR hanya 120 undi. Majoriti BN 647 undi

BERITA SEMASA : PENGUNDI HANTU BENAR-BENAR DATANG

PENGUNDI HANTU UJUD DI HULU SELANGOR - Lapor Harakahdaily

76% KELUAR MENGUNDI

Kira-kira 76 % pengundi keluar membuang undi pada PRK Hulu Selangor hari ini

56.82 % (36,650) telah menunaikan tanggungjawab

Seramai 56.82 % atau kira-kira 36,650 pengundi telah menbuang undi sehingga jam 1.40 tengahari tadi.

PENYOKONG PR DAN BN 'BERTEMPUR'

Kedua-dua penyokong parti 'bertempur' secara lisan di kesemua pusat pengundian. Penyokong PR melaungkan Umno APCO, APCO Israel, rasuah dan lain-lain. Manakala Penyokong BN membalas melaungkan liwat, pengkihianant dan lain-lain.

Pengundi-pengundi pula terus datang membuang undi masing-masing walaupun bilangannya sedikit berkurangan dibandingkan dengan pagi tadi.

Adalah dijangkakan peratus pengundian mencecah 80 %.

16932 PENGUNDI ATAU 26.25 % SUDAH MENGUNDI

SPR mengumumkan bahawa kira-kira 16932 atau 26.25 % pengundi sudah membuang undi masing-masing sehingga jam 10.00 pagi.

BN DIJANGKA MEMPEROLEHI SEKURANG-KURANGNYA 900 UNDI POS

Pemerhati politik meramalkan BN sudah pasti memperolehi sekurang-kurangnya 900 undi pos dari jumlah keseluruhan undi pos sebanyak 1016 undi. 799 undi terdiri dari anggota Tentera dan Polis manakala 217 lagi terdiri dari para petugas sementara SPR.

Dijangkakan dari 799 undi tentera dan Polis, BN akan memperolehi 790 undi dan PKR dijangka hanya mendapat 9 undi sahaja. Ini bermakna dari 217 undi pos dari kalangan petugas SPR, PKR dijangka hanya mendapat 100 undi sahaja.


Semua orang tahu bahawa undi pos memang dipertikai ketelusan dan kerahsiaannya.

7891 ATAU 12.23 % SUDAH KELUAR MENGUNDI

SPR mengumumkan bahawa kira-kira 7891 atau 12.23 % telah menunaikan tanggngjawab mereka dari 64500 pengundi keseluruhannya.

BN TERDESAK : NAJIB DAN MAHATHIR TERPAKSA KEMPEN HINGGA KE SAAT AKHIR

Terbukti BN benar-benar terdesak sehingga memaksa Najib dan Mahathir terpaksa berkempen di saat akhir malam tadi.

Malah Najib terpaksa bersumpah sekali lagi malam tadi bahawa beliau tidak terlibat dengan pembunuhan Altantuya.

Najib dan Mahathir juga terus menghentam Anwar dengan pelbagai isu iaitu isu 16 September dan isu liwat.

Saya yakin BN mendapat maklumat bahawa sokongan rakyat Hulu Selangor khasnya pengundi jauh ketinggalan berbanding PKR sebab itulah Perdana Menteri sendiri terpaksa berkempen hingga ke saat akhir. Malah orang tua seperti Mahathir pun diheret sama untuk menegakkan benang basah BN

KEADAAN TERKAWAL DI SEMUA 48 PETI UNDI

Keadaan dilaporkan terkawal di semua 48 buah pusat pengundian. Walaupun penyokong kedua-dua parti dilihat 'bertempur' untuk mendapatkan sokongan pengundi namun mereka masih dapat mengawal emosi masing-masing. Polis juga ditempatkan di semua pusat pengundian bagi memastikan kejadian tidak diingini berlaku.

Pelbagai perkataan dijerit oleh para penyokong PR antaranya APCO, Altantuya, Kapal Selam dan sebagainya.

Penyokong BN pula membalas dengan kaki liwat, pengkhianat dan lain-lain.

Pengundi-pengundi berpusu-pusu keluar mengundi, tidak ada tanda-tanda bahawa mereka terganggu dengan tindakan perayu undi. Kebanyakan mereka hanya tersenyum dan mengangguk-angguk kepala apabila diminta oleh petugas parti untuk mengundi calon masing-masing

PRK HULU SELANGOR : USAHA HALANG PENGUNDI

Laporan dari wakil saya di beberapa tempat mendapati bahawa terdapat kumpulan samseng yang cuba menghalang pengundi keluar membuang undi. Antaranya di perkampungan Orang Asal Kerling dan Pertak.

Tindakan ini merupakan suatu tindakan yang menyalahi undang-undang tindakan yang jelas tidak bertamadun yang dilakukan oleh parti yang sudah ditolak oleh rakyat.

Kita mengharapkan pihak Polis dan petugas PR dapat menyelesaikan masalah ini bagi memastikan pengundi-pengundi dapat mengundi dengan mudah dan aman.

Tindakan ini menunjukkan bahawa BN tidak yakin mereka akan menang.

PENGUNDI HANTU DI BAWA DARI IKBN?

Harakahdaily melaporkan beberapa buah bas dan kereta dilihat keluar dari Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) jam 3.00 pagi tadi. Bas-bas tersebut berjaya dihalang oleh petugas PR namun begitu seperti biasa pihak Polis melepaskan bas-bas dan kereta-kereta tersebut dan bergerak ke destinasi yang tidak diketahui.

Bas-bas tersebut amat mencurigakan dan menimbulkan kerisauan di kalangan petugas PR.

Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah menggagalkan kerja-kerja puak-puak durjana yang sememangnya suka menipu dan menyeleweng ini.

PENGUNDI BERPUSU-PUSU MENGUNDI

Wakil-wakil saya di beberapa tempat mengundi menyatakan bahawa para pengundi berpusu-pusu keluar mengundi. Di Kampung Sungai Buaya, pengundi beratur seawal jam 7.45 pagi lagi. Begitu juga di Felda Sungai Tengi dan Peti Undi Changkat Asa.

Para perayu undi dari kedua-dua parti juga menggunakan pelbagai gaya dan pendekatan untuk menarik sokongan pengundi di saat akhir. Masing-masing memegang gambar calon dan pimpinan parti masing-masing. Keadaan terkawal di semua peti undi setakat ini.

LAPORAN SEMASA PRK HULU SELANGOR

Saya akan cuba membuat laporan dari masa ke semasa tentang pengundian di Hulu Selangor sehinggalah keputusan rasmi diumumkan malam ini. Jangan ketinggalan mengikuti 'siaran langsung' dari blog ini.
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter