.

.

11 January 2014

UMNO LU TATAK MALU SAMA ITU ANTHONY LOKE KA?


GEMPAR : PEMIMPIN PR LULUSKAN BIBLE MELAYU? (ULANG TAYANG)

Rupa-rupanya Bible Bahasa Melayu diluluskan oleh pemimpin Pakatan Rakyat..........sebab itu riuh rendah media pencacai menghentam Pemimpin PR.

Tetapi rupa-rupanya orang dalam surat itu yang luluskan Bible Bahasa Melayu .................

10 January 2014

GEMPAR : SOTONG GERGASI TERDAMPAR DI CALIFORNIA

Gempar seekor sotong gergasi terdampar di Pantai California. Cuba bayang betapa besarnya sotong tersebut ....orang yang berdiri di sisinya kecil sahaja.

Panjangnya adalah 160 kaki.

Allah maha besar mampu mencipta apa sahaja.

JUDI SEMUA HARAM ............HANYA UMNO/BN YANG HALALKAN JUDI ....

Umno/BN halalkan judi sebab itu mereka berusaha membenteras judi haram. Judi 'halal' bagi mereka tak ada masalah. Inilah perangai Umno tak habis-habis mengelirukan orang Islam maupun bukan Islam.

Judi 'halal' adalah judi yang diberi lesen oleh kerajaan BN di mana kerajaan dapat duit banyak dari hasil cukai judi 'halal'. Sebab itu mereka tidak mahu menutup Genting, Toto, Magnum dan sebagainya sebab banyak 'masyuuuuk' walaupun ianya jelas haram di sisi Allah.


KEMALANGAN NGERI KERETA LOTUS TERCABUT BUMBUNG DAN HANCUR

Satu kemalangan maut berhampiran RnR Pagoh arah selatan baru berlaku sebentar tadi. Sebuah Lotus Elise tercabut bumbung dan pintu. Mangsa warga Cina Singapura. Pandulah dengan cermat ingatlah orang yang tersayang.

Psst: Sumber dari rakan WhatsApp Oh! Media, Muhammad Sis. Jadi sebahagian dari penyampai maklumat di Oh! 

GEMPAR !!! SAMI BUDDHA IKUT SOLAT JEMAAH DI SURAU

Dikatakan pada kebakaran di pasar Rantau Panjang baru-baru ini tapi surau di dalam pasar tu tak terbakar. Sami-sami Buddha yg ada dalam gambar tu takjub dan terus nak mempelajari agama Islam.

Cuba selidiki gambar ini gambar sohih atau palsu. Kalau sohih kita doakan sami-sami itu dikurniakan hidayah oleh Allah.

sumber:  http://mustaqimmah.blogspot.com/

FATWA 'BUGHOH' HARUSSANI TAK BOLEH PAKAI - MOHD NOR MANUTY

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, sekali lagi mengejutkan rakyat Malaysia apabila beliau mengeluarkan satu fatwa kontroversi pada awal Januari, 2014 yang lalu.

Fatwa itu menyatakan bahawa para peserta demonstrasi pada malam 31 Disember yang ikut serta bersama dengan orang ramai yang telah berhimpun menyambut kedatangan Tahun Baru 2014  sebagai “bughah” (pemberontak). Justeru itu, beliau berkata bahawa “darah mereka adalah halal.”

Sesungguhnya fatwa tersebut telah mengundang pelbagai reaksi hangat. Banyak pihak merasa dukacita, resah dan gelisah dengan fatwa Tan Sri Harussani. Implikasinya sangat serius. Sesungguhnya fatwa mufti Perak itu terlalu keras bunyinya, sehingga para demonstran boleh dikategorikan sebagai “pengganas”.

Kita bersetuju dengan pendapat pelbagai pihak di negara ini bahawa jika tidak diambil langkah tegas oleh pihak berkuasa, fatwa tersebut boleh mengundang pelbagai kesan negatif yang berkemungkinan menjejaskan ketenteraman orang awam.

Apabila seorang mufti berbicara pada khalayak ramai, apatah lagi dengan kedudukannya sebagai seorang mufti terkanan yang telah berkhidmat lebih 30 tahun, maka ia dilihat oleh orang awam sebagai satu fatwa rasmi yang boleh dipegang.  
 
'Bughah' dari perspektif fuqaha’

Menurut Imam Taqiyuddin Abi Bakr Muhammad al-Husainiyy, pengarang kitab Kifayatul Akhyar, perkataan 'bughah' dalam istilah syara' adalah merujuk kepada segolongan umat Islam yang melawan dan menderhaka kepada ulil amri (pemerintah), iaitu pemerintah/ kerajaan yang adil yang menjalankan hukum-hukum syariat Islam. (Kifayatul Akhyar, Jilid 2, ms. 122)  

Sementara itu pula Said Haji Ibrahim berpendapat bahawa “... Dalam ilmu ketatanegaraan Islam, 'bughah' ialah perbuatan sekumpulan dan segolongan umat Islam yang memberontak untuk menentang dan menderhaka kepada ulil amri. Ini dinamakan "jarimah siasiyyah”. (Kanun Jenayah Islam, 1996, Kuala Lumpur, 1996, ms. 151)

Di samping itu jenayah dalam politik tidak boleh berlaku kecuali:-
  • Jika tindakan golongan pemberontak mempunyai tujuan yang jelas untuk menggulingkan ketua negara atau tidak mahu lagi mematuhi arahan pemerintahan;
  • Didapati sebab-sebab mereka memberontak dan menetang dasar pemerintah, sekalipun sebab-sebab yang mereka kemukakan itu merupakan sebab yang paling lemah;
  • Telah berlaku penderhakaan dan pemberontakan yang merupakan perang saudara dalam negara, selepas mereka itu mengadakan persiapan senjata dan pertahanan. (Kanun Jenayah Islam, ms. 153)
Dalam sesebuah negara yang berpaksi kepada hukum-hukum Islam, “penderhaka” yang wajib diperangi tertakluk dengan syarat-syarat berikut:
  • Mereka yang telah mempunyai kekuatan dan yang telah berterus terang secara terbuka menentang pemerintah/kerajaan yang adil;
  • Mereka yang telah keluar dari tadbiran ulil amri, dan telah membentuk pemerintah/kerajaan yang baru;
  • Terdapat di kalangan mereka kekeliruan faham di mana mereka menganggap bahawa mereka boleh keluar dari kawalan dan tadbiran imam (pemerintah);
  • Setelah diajak berunding dengan bijaksana sebagaimana yang telah dilakukan oleh Sayyidina ‘Ali Bin Abu Talib, Khalifah Islam Keempat terhadap pemberontak-pemberontak dalam Perang Jamal di Siffin dan kumpulan Khawarij:
  • Mereka telah mengadakan keganasan dalam negara seperti membakar, membunuh dan sebagainya.
Persoalannya sekarang, adakah fatwa mufti Perak itu mempunyai sandaran syara’ yang kukuh serta mengikut manhaj pengistinbatan hukum yang sah? Dalam menjawab soalan ini, ternyata Tan Sri Harussani telah menyalahgunakan penggunaan ayat 9, Surah al-Hujurat yang dikemukakannya sebagai hujah qat’iyy.

Firman Allah yang bermaksud:

“Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangalilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali, kepada perintah Allah. Jika golongan itu telah (kembali kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya denga adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil (Surah al-Hujurat: 9).

Dalam hemat kita, kumpulan demonstran itu tidak boleh dikategorikan sebagai pemberontak kerana hujah-hujah berikut:
  • Mereka tidak terlibat dalam “peperangan” (iqtital) yang membawa kepada pembunuhan sesama mukmin seperti yang disebut di dalam ayat 9, Surah al-Hujurat;  
  • Penganjur demonstrasi tidak membuat apa apa perisytiharan rasmi untuk tidak mentaati Seri Paduka Yang Di Pertuan Agong;
  • Para demonstran keluar secara aman sekadar mahu unjuk rasa kerana marah dan kecewa dengan kegagalam pemerintah gagal mengawal harga barang naik secara mendadak mutakhir ini;
  • Para demonstran tidak memiliki apa apa senjata;
Mufti Perak sendiri tidak turun berunding untuk memberi nasihat kepeda pemimpin-pemimpin demonstrasi supaya mereka meletakkan senjata (sekiranya benar ada senjata) atau memberhentikan demonstrasi.

Mengenai persiapan senjata, pandangan Profesor Dr Wahbah al-Zuhaili, ilmuan fiqh ternama,  menyatakan bahawa kesahihan bagi seseorang atau kumpulan dapat diistilahkan sebagai “bughah”  hanya dengan kewujudan senjata yang banyak sehingga pihak pemerintah terpaksa membekalkan  senjata dengan banyak untuk tujuan mempertahankan diri.

Justeru, banyak wang dan persiapan ketenteraan yang diperlukan bagi menghadapi pemberontak. (Dr Wahbah al-Zuhaili, Tafsir al-Munir, Damsyiq: 2007, Jilid 13, ms, 571)

Dalam hubungan ini, Mufti Perak telah menampakkan kegopohannya dalam pembuatan fatwa. Beliau sewajarnya mengemukakan beberapa dalil syara’ dengan panduan nas-nas qat’iy di dalam al-Qur’an, al-Sunnah dan lain-lain sumber ilmiah yang muktabar.

Wajar berbincang

Tan Sri Harusani sewajarnya berbincang dahulu dengan pelbagai pihak terutama dengan Ahli-ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Ahli-ahli jawatankuasa Fatwa Syar’iyyah Negeri Perak dan lain-lain pegawai di Jabatan Mufti Perak.

Bagaimanapun, fatwa Mufti Perak jelas tidak merujuk kepada para ulama/ilmuan lain. Islam menganjurkan amalan syura demi mendapatkan muwafakat terbaik dan dapat keberkatan dari Allah SWT. Al-Qur’an mencatatkan: “Sedang urusan mereka diputuskan dengan mesyuarah.” (Surah Assyura: 38)

Oleh kerana hujah-hujah yang dikemukakan tidak kuat, maka jalan keluar yang terbaik bukan untuk mempertahankan fatwa tersebut; seperti yang disebut oleh Tan Sri Harusani dalam akhbar Sinar pada awal Januari lalu.

Mufti Perak sewajarnya mempraktiskan perintah Junjungan Muhammad SAW seperti yang disebut dalam sebuah hadis sahih: “Katakan perkara baik atau diam.”

Selain itu, kegopohan fatwa Mufti Perak jelas menunjukkan beliau hanya bersandar kepada maklumat yang belum dapat dipastikan kesahihannya. Maklumat yang diterima dari media perdana di negara ini perlu disaring sebelum dapat diterima pakai.

Allah berfirman yang bermaksud:  

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan itu.”(Surah al-Hujurat: 6)

Sejak fatwa tersebut disiarkan di dalam media, ia telah menimbulkan reaksi pasif masyarakat terhadap institusi mufti. Statusnya sebagai pembimbing umat mulai dipersoalkan keabsahannya. Bagi masyarakat Islam yang tidak memahami ajaran Islam, fatwa tersebut menimbulkan ketakutan terhadap agama Islam dan bukannya keinginan untuk mendampinginya.

Islam dari segi jauharnya adalah agama yang sangat menekankan wujudnya kedamaian, keamanan dan kesejehteraan sesama insan. Fatwa yang menyebut “darah mereka adalah halal” membawa konotasi bahawa nyawa manusia begitu murah harganya walhal memelihara nyawa adalah sebahagian dari tujuan utama dalammaqasid syari’ah (objektif syari’ah).

Mengenai kehormatan diri bagi sesorang manusia tidak dibunuh dengan sewenang-wenang, Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“...Barangsiapa yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan kerana membuat kerusakan di muka bumi, maka seakan akan dia telah membunuh manusia seluruhnya.”(Surah al-Ma’idah: 52)

Tingkatkan kewibawaan

Dalam konteks zaman yang serba mencabar, Tan Sri Harusani selaku seorang mufti dan lain-lain penjawat jawatan mufti di negara ini wajar mempertingkatkan kewibawaan mereka sebagai seorang mufti yang benar-benar berautoriti dan berfungsi dengan berkesan dalam pembuatan hukum.  

Dalam hubungan ini, barangkali ada baiknya untuk para mufti merujuk sebuah karya penting al-Qardawi yang berjudul al-Fatawa al-Shazzah (Fatwa-fatwa Janggal). (Kaherah: Dar as-Shuruq, 2010)

Dalam buku ini, antara lain, beliau menyebut bahawa seorang mufti jangan terjebak dalam pembuatan pembuatan fatwa yang janggal (shaz). Yang dimaksudkan dengan fatwa janggal ialah fatwa yang terkeluar daripada manhaj yang digunakan pakai secara komprehensif oleh para fuqaha’ dalam pembuatan hukum sejak beberapa abad lalu.

Dalam hubungan ini, satu lagi perkara yang wajar diambil oleh para mufti menurut al-Qaradawi iaitu sikap tidak tergesa-tergesa mengeluarkan fatwa dan bergegas pula memberikan jawapan kepada setiap soalan. Para fuqaha’ pada zaman silam jarang sekali menghasilkan fatwa-fatwa yang janggal.

Al-Qaradawi menegur sikap pasif sebahagian mufti kerana “mengelamun diri kononnya menguasai ilmu dalam semua perkara, tetapi kurang meraikan kewarakan, suka menjawab soalan-soalan yang paling kusut. Walhal Sayyidina ‘Umar al-Khattab menunjukkan satu sikap terpuji sebagai seorang pemimpin dan sekaligus seorang yang punya autoriti dalam agama Islam yang menghayati amalan syura dengan lain-lain sahabat yang diistilah sebagai ahli Badar bagi menyelesaikan soalan-soalan syara’ yang sukar dan sulit, maka beliau akan menghimpun semua kepada Ahli Badar.” (Al-Qardawi, al-Fatawa al-shazzah, ms 8)

(Yang dimaksudkan dengan Ahli Badar adalah para peneraju awal Islam yang terdiri dari para sahabat yang berjuang menegakkan Islam dan sekaligus mereka juga adalah ilmuan-ilmuan yang berotriti dalam ha ehwal Islam).

Demikianlah ketelitiannya seorang sahabat utama Junjungan Muhammad SAW dalam memutuskan kedudukan hukum.

Fatwa juga boleh menjadi janggal (shaz) apabila sesuatu fatwa dibuat oleh orang yang bukan ahlinya. Al-Qaradawi menyatakan bahawa seorang mufti itu pada hakikatnya bertanggungjawab sebagai seorang nabi (yaqumu maqam al-nabiyy) dalam usaha menerangkan kepada orang ramai hukum hakam dan pengajaran Islam.

Justeru, seorang mufti tidak dibenarkan untuk mengeluarkan satu fatwa yang berkaitan dengan makhluk ciptaan-Nya, menguraikan halal dan haram, perkara yang disyara’kan atau tidak disyara’kan, kebaikan dan keburukan kecuali setelah memenuhi syarat-syarat kelayakan untuk menjadi seorang mufti.

Oleh yang demikian, bagi seorang mufti yang punya kelayakan atau kebolehpercayaan, harus mempunyai penguasaan ilmunya dalam disiplin al-Quran dan al-Sunnah, penguasaan bahasa Arab, ilmu usul fiqh dan maqasid shari’ah, qias dan ‘ilal (sebab), ijma’ dan ilmu khtilaf adalah penting untuk menjamin pengistanbatan hukum yang tidak dapat digugat oleh sesiapa Selain penguasaan ilmu-ilmu Islam warisan dan kontemporari, bagi seorang mufti, ia hendaklah mempunyai rasa takut terhadap Allah, iltizam dengan hukum-hukum-Nya serta berakhlak mulia. (al-Qardawi: ms 26)

Telaah pelbagai rujukan

Imam Shafie dalam satu pandangan yang dipetik oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam Kitab al-Faqih wa al-Mutafaqqih berkata:

“Seseorang itu tidak boleh memberi fatwa dalam agama Allah kecuali mereka menguasai Kitab Allah dengan penguasaan ilmu nasakh dan mansukh, muhkam dan mutashabih, ta’wil dan tanzil, makkiy dan madaniyy, penguasaan hadis dalam segala kategori, pengusaan bahasa Arab, syair-syair Arab, ilmu ikhtilaf dan tidak kurang pentingnya, mufti mesti memiliki “al-malakah” (bakat semula jadi). (al-Qardawi, ms 128) 

Selanjutnya, dalam era perkembangan pesat ilmu pengetahuan, maka tidak wajar bagi seorang mufti mengandaikan dirinya tahu segala jenis ilmu. Walhal al-Qur’an membicarakan tentang tabii manusia yang tidak diberi keupayaan oleh Allah SWT mengetahui semua jenis ilmu.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “...Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (Surah al-Isra’: 85)

Lihat sahaja amalan para sahabat Rasulallah SAW dalam pembuatan sesuatu hukum. Lazimnya mereka berhenti sejenak untuk memberi jawapan. Antara amalan terpuji mereka ialah kesukaan bertanya pendapat lain-lain sahabat.

Al-Qaradawi meminta para mufti banyak menelaah pelbagai rujukan sebelum membuat fatwa halal atau haram. Meskipun seorang mufti itu sudah membuat rujukan muktabar, tetapi dalam hal khusus yang menyangkut dengan keperluan berlakunya keringanan (rukhsah) untuk seseorang ataupun kelompok, maka pandangan-pandangan alternatif boleh dijadikan hujah. (al-Qaradawi, al-Fatawa as-Shazzah, ms 133)

Seperti yang disebut pada awal makalah ini, fatwa Tan Sri Harusani bercitra keras. Hari ini, selain al-Qaradawi, semakin ramai ulama dan cendekiawan Muslim seperti Syaikh Taha Jabir al-‘Ilwaniyy, Dr Wahbah al-Zuhaili, Dr Muhammad al-Zuhaili, Rashid Ghannoushi, Dr Hassan al-Turabi, Syaikh Ahmad al-Raysuni, Dr Jamal ‘Atiyyah dan lain-lain begitu memprihatinkan kepentingan ilmu fiqh dan fatwa yang dikeluarkan dapat dibina diatas prinsip "membuka ruang yang lebih mudah", bukan bersifat "menimbulkan lebih banyak kesukaran".

Al-Qardawi menggesa para fuqaha pada zaman ini mempraktiskan prinsip “al-taysir fil fatwa wa tabsyir fi al-da’wah”  (mengintai ruang mempermudahkan sesuatu dapat berlaku dalam pembuatan fatwa serta menceriakan sebaran Islam). Dalam pembuatan fatwa, al-Qaradawi menyarankan para fuqaha’ perlu menggunakan prinsip al-istislah dan al-istihsan jika tidak terdapat nas-nas qat’iyy. (al-Qaradawi, al-Wasatiyyah al-Islam, Kaherah: 2008, ms. 45)

Inilah manhaj Nabawi dan para sahabah. Junjungan Muhammad SAW bersabda menurut riwayat Sayyidina Anas: “Kamu hendaklah memudahkan segala sesuatu dan jangan menyulitkan, ceriakan dan jangan menakutkan).

Juga, sebuah lagi lagi hadis sahih dari Junjungan Muhammad (s.a.w) yang berbunyi: “Sesungguhnya aku diutuskan dengan agama hanif yang penuh dengan kesucian.”

Fahami perubahan zaman, suasana

Firman Allah yang bermaksud: “Allah menghendakki kemudahan bagimu, dan tidak kesukaran bagimu.” (Surah al-Baqarah: 185)

Persoalan penting yang perlu kita ajukan, mengapa prinsip tersebut diperlukan dalam masyarakat dunia pada hari ini? Dalam hubungan ini, al-Qaradawi memberikan beberapa rasional tentang keperluannya. Antaranya, syariat Islam dibina di atas prinsip keringanan, menolak kesukaran, berciri rahmah dan bertolak ansur.

Sehubungan itu, para mufti dikehendaki memahami tabi’i peredaran zaman dan suasana persekitaran yang sentiasa berubah. Prinsip kemantapan (al-thawabit) dan keanjalan (al-mutaghayyirat) sangat penting difahami secara berimbangan. Hakikatnya manusia moden sedang berhadapan dengan pelbagai masalah baru yang lebih rencam dan rumit dari zaman silam.

Al-Qaradawi memberikan contoh tentang kedudukan bagi seorang murtad yang wajar dikenakan hukuman ringan dengan hanya bertaubat. Demikianlah juga dengan perbuatan minum arak. Hukuman ta’zir sudah memadai. (al-Qaradawi, Khitabuna fi al-‘Asr al-‘Aulamah, ms. 137)

Institusi mufti di negara ini berperanan penting untuk membentuk fikrah Islam dalam kalangan rakyat dengan menggunakan pendekatan prinsip wasatiyyah. Para mufti hendaklah mempamerkan hukum Islam yang realistik dengan mengaplikasikan fiqh realiti semaksimum yang mungkin.

Sebagai contoh, peranan Majlis Islam Eropah menampakkan satu kemajuan besar di bidang fatwa. Para fuqaha’ di benua Eropah telah berjaya megeluarkan fatwa-fatwa penting yang bersifat “solving problem” dengan menggunakan pendekatan maqasid syari’ah dan ‘illah (sebab) dalam sesuatu hukum.

Jadi, pembuatan fatwa berjalan secara tabii, bukan menunggu berlakunya sesuatu masalah. Adalah jelas bahawa faktur utama yang menyebabkan kejayaan pembuatan fatwa di Eropah itu ialah kerana para fuqaha’ di sana dapat menggabungkan ilmu warisan Islam (at-turath) dengan ilmu keislaman semasa.

Selain itu, mereka juga proaktif dengan wacana-wacana ilmu. Jadi, fatwa tidak menjadi jumud dan boleh dipersoalkan sehingga dijadikan mainan orang sebagai “fatwa songsang”.

Di Malaysia, kekerapan wacana ilmiah bagi mendapatkan pendapat baru sangat kurang walhal para mufti amat perlu menghambat maklumat-maklumat terbaru. Kita melihat para mufti acap kali memberi respon secara spontan dalam sesuatu permasalahan  agama terutama yang berkaitan dengan persoalan aqidah dah dan hukum.

Selain pendekatan legalistik, para mufti sewajarnya serius mengambil pendekatan mendidik daripada menghukum. Pendekatan legalistik tanpa diikut serta dengan proses pembinaan ilmu di dalam masyarakat, akan hanya menimbulkan lebih banyak kekeliruan dan akhirnya perpecahan masyarakat semakin berlaku dengan meluas.

Fatwa Harussani bersifat peribadi

Inilah kesan buruk yang sedang kita rasai sekarang. Kecenderungan mengambil pendekatan keras akan hanya mengundang kebinasaan. Inilah pesan Nabi Muhammad SAW kepada umatnya.

Sabda baginda: “Binasalah orang yang bersangatan dalam membuat sesuatu perkara.” (Hadis sahih).

Maknanya ketaksuban kepada satu pemikiran tanpa menggunakan hujah-hujah yang kuat, membawa padah yang buruk. Beberapa pendekatan fiqh seperti yang disarankan oleh al-Qaradawi wajar digunapakai dalam pembuatan hukum pada masa kini dan mendatang.

Sesungguhnya kegunaan pelbagai pendekatan fiqh iaitu fiqh al-awlawiyyat (fiqh menurut senarai keutamaan), fiqh al-muwazanah (fiqh perimbangan), fiqh al-maqasid al-syari’ah (fiqh maqasid), fiqh al-taghyiir (fiqh perubahan), fiqh al-waqi’ (fiqh realiti) dan fiqhat-ta’addudiyyah (Fiqh Kepelbagaian) dapat memperkuat hujahan fatwa baru dalam isu-isu yang kompleks, antaranya, dalam subjek ketatanegaraan.

Rumusannya, fatwa Tan Sri Harussani tidak dapat dikategorikan sebagai boleh dipakai. Yang jelas, fatwa tersebut lebih bersifat peribadi. Sewajarnya, ia perlu dirujuk kepada Majlis Fatwa kebangsaan kerana isu yang dibahaskan adalah merupakan persoalan-persolan penting iaitu pemberontak dan penghalalan darah mereka.

Justeru, ia perlu dirungkai secara rasional dengan merai’kan segala prinsip dan menggunakan manhaj syara’ yang komprehensif. Proses pembuatan hukum akan hanya berkesan jika ia dilakukan secara berjamaah bukan lagi secara individu.

Nukilan - Dr Mohd Nor Manuty - Mkini
Gambar sekadar hiasan

GEMPAR : MENTERI KABINET LETAK JAWATAN???? CUBA TEKA SIAPA

Baru dapat satu berita penting tentang perletakan jawatan seorang Menteri Kabinet yang akan diumumkan dalam masa terdekat. Perletakan jawatan Menteri tersebut ekoran kerelaan beliau yang telah di lihat menjadi Liabiliti kepada kepimpinan YAB PM. Ini yang bagus kerana Menteri yang gagal melaksanakan tugas dan memberikan kesan negatif kepada YAB PM harus berundur secara sukarela dan tak perlu sampai di pecat. Kita tunggu pengumuman rasmi menteri tersebut yang di jangka Isnin ini.

Kalau betul apa yang diperkatakan oleh Facebooker Soberi Shafii ini cuba anda teka siapa????


Gambar tu sekadar hiasan tidak ada kena mengena dengan artikel ini.

09 January 2014

TERIMA KASIH KERAJAAN BN KERANA MENURUNKAN HARGA SAYURAN

                                                                                                                






Cuba anda bandingkan harga sayuran sebelum ini dengan sekarang ............

GEMPAR : CARLSBERG HALAL, JAKIM CUBA PERIKSA?

Betul ke ada Carlsberg HALAL seperti dalam gambar ini.

Pohon JAKIM dan pihak berwajib membuat pemeriksaan.

Jangan ada yang tertipu dengan logo ini.

SOKONGAN KEPADA GERAKAN ANAK MUDA MELAKA

Dasawarsa ini meruntun hati saya melihat dan mendengar keluhan rakyat Malaysia mengenai kenaikan harga barang terutamanya harga barang keperluan seharian serta banyak tentangan daripada penerimaan tentang kenaikan ini. Namun apa yang saya jangkakan Bajet 2014 dapat menguntungkan semua rakyat Malaysia termasuk rakyat Negeri Melaka sendiri. Ternyata jangkaan saya adalah tidak begitu tepat kerana Bajet 2014 lebih menganiayai rakyat daripada menguntungkan.

Sebagai seorang mahasiswa sudah tentu antara golongan yang terkena tempias terhadap kenaikan harga barang. Sejurus kenaikan harga barang, apa yang saya harapkan adalah mendengar respon yang bernas dari menteri-menteri Malaysia, harapan saya meleset apabila respon yang tidak langsung merakyatkan dan menambah lagi tekanan pendengarnya. Ditambah pula dengan golongan pendidik, professionalis, dan beberapa agamawan rata-rata langsung tidak memberi penentangan kenaikan barang secara serius malah ada menyokong dan memberi cadangan tidak sepatutnya seolah-olah menambah lagi kesusahan yang ditanggung khususnya rakyat marhaen. Saya fikir, mereka-mereka ini tidak berada didunia yang nyata apa yang saya maksudkan adalah mereka tidak merasai keperitan mencari sesuap nasi dengan pendapatan yang rendah. Dengan hanya berceramah, dan hanya bernasib baik mempunyai kelulusan yang tinggi yang mampu menjana pendapatan lumayan mereka seperti melupakan kedudukan bawahan iaitu rakyat miskin dan tertindas apabila berada di tempat yang begitu selesa. Berbeza pula dengan rakyat yang telah berkeluarga sudah tentu terbeban untuk menanggung semua ini berikutan kenaikan harga barang. Mahasiswa pula dibebankan dengan pinjaman PTPTN dan lain-lain pinjaman dan tidak pula dinaikkan nilai pinjamannya bagi mengatasi masalah kenaikan harga barang. Saya kira ini bukan soal bila harga barang naik, rakyat perlu cari alternatif lain untuk tambah pendapatan. Ini soal harga barang yang menaik, bukan satu bukan dua, tetapi melibatkan banyak barang dan keperluan lain dan sudah tentu pendapatan yang diperolehi tidak cukup bagi menampung semua itu. Tiada jalan lain dengan kemestian untuk berjimat-cermat dalam perbelanjaan seharian dan terpaksa mengikat perut gara-gara kenaikan harga barang yang tidak menentu.

Apa pun yang berlaku rakyat perlu senantiasa siap sedia dan berterusan menolak dan membantah apa sahaja bentuk penindasan yang dilakukan oleh sang penguasa yang bertindak sesuka hati tanpa mendapatkan kata putus dari rakyat. Kerana “mereka” adalah wakil kepada rakyat dan bukan tuan kepada rakyat. Seluruh Negara dikejutkan dengan agenda “menggulingkan” kerajaan pada ambang tanggal 1 Januari 2014 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Saya lihat ini merupakan agenda tidak berakal oleh pihak tertentu yang sebenarnya menjadi dalang untuk mengapi-apikan antara kuasa rakyat dan kuasa pemerintah. Benar sekali saya rasa, NGO TURUN ditubuhkan bagi membantah dan mahukan kos sara hidup turun serta merta bukannya ditubuhkan bagi “menggulingkan” kerajaan seperti mana yang diwar-warkan oleh media perdana yang kononnya benar sekali menyampaikan segala berita.

Persamaannya turut dirasai saya apabila perlancaran kempen tolak harga barang naik dan kempen anti kos sara hidup pada 30 Disember 2013 daripada NGO Gerakan Anak Muda Melaka-GERAM. Penglibatan dalam NGO ini kebanyakan pemuda-pemudi, ini penting kerana saya fikir perkara dapat memberi nafas baru dalam gerakan yang digerakkan oleh pemuda-pemudi lebih berkesan serta lebih bertenaga dan sedikit sebanyak mampu memberi pendidikan kepada rakyat khususnya rakyat di Melaka. Kerana apa, pendidikan mampu mencerdikkan dan membuka minda seseorang itu dalam mencari solusi mengenai permasalahan yang di bawa. Sehubungan dengan itu, gerakan ini akan lebih gah dan mampu memberi injakulasi yang lebih tinggi jika diperluaskan lagi keanggotaannya dengan melibatkan ngo-ngo lain seperti Solidariti Anak Muda Malaysia Melaka-SAMM Melaka, atau gabungan Mahasiswa Melaka yang dapat saya namakan terdapat dalam facebook group iaitu Gabungan Anak Muda Melaka, Anarkis, Rakyat Marhaen dan sebagainya, tidak lupa melibatkan Pemuda Pas, Angkatan Muda Keadilan AMK, Pemuda Sosialis, Pemuda DAP dan lain-lain gerakan partisan yang menyokong kempen ini. Walaupun perbezaan idealogi, namun saya fikir dalam satu nama payung ngo tidaklah perlu menimbang berat semua itu tetapi apa yang penting mencapai objektif mengenai kempen serta mampu memberi pendidikan dan pengetahuan terhadap rakyat Melaka kenapa perlunya bantah kenaikan kos sara hidup.

Dengan ini sebagai seorang mahasiswa, saya secara peribadinya menyokong penuh segala tindakan NGO Gerakan Anak Muda Melaka-GERAM dalam berkempen tolak harga barang naik dan anti kos sara hidup di Melaka. Saya ucapkan selamat maju jaya dan istiqamah dalam perjuangan kalian semoga diberkati oleh Allah S.W.T.


MUHAMMAD FAHDLI BIN ABDUL RAHMAN
Timbalan Pengerusi Persatuan Mahasiswa Anak Melaka Universiti Putra Malaysia (PMAM UPM).

GEMPAR : BENARKAH PEMUDA INI MEMBUNUH AL-SISI LAKNATULLAH?

Gerakan “Mahasiswa Al-Azhar Anti-Kudeta” mempublikasikan sebuah foto yang disebutkan sebagai perwira yang berhasil membunuh pemimpin kudeta militer Mesir, Jenderal Abdel Fatah As-Sisi.

Ahmad Khouli, nama perwira ini, berasal dari daerah Helwan. Seperti dikutip situs Islam Dakwatuna.com, Rabu (8/1), Khouli melesatkan dua peluru di kepala As-Sisi yang langsung membuatnya tewas di tempat.

Akun facebook Gerakan “Mahasiswa Al-Azhar Anti-Kudeta” menyatakan bahwa saat ini Khouli masih hidup. Sedangkan kematian As-Sisi sengaja tidak diumumkan karena sedang dirancang sebuah skenario yang menjadikan Ikhwanul Muslimin sebagai pihak yang bertanggung jawab atas kematiannya.

Menurutnya, ketika Ikhwanul Muslimin bisa dituduh sebagai pembunuh As Sisi, saat itulah Shidqi Shubhi mengumumkan penerapan hukum darurat militer untuk menjatuhkan hukuman mati kepada semua pimpinan Ikhwanul Muslimin. [AM/Dakwatuna/Bersamadakwah]

SELAWAT BOLEH, APA PUN BOLEH ........ITULAH UMNO

Semua orang tahu, patut tahu dan kena tahu bahawa prinsip pemimpin dan parti Umno adalah PRAGMATIK semua boleh. Atas boleh bawah boleh kiri boleh dan kanan pun boleh, semua boleh. Sesuai dengan slogan Malaysia Boleh, Bolehland dan sebagainya.

Itulah Umno ........hati-hati dengan Umno wahai sahabat-sahabat semua.

Gambar sebelah ialah upacara perasmian Hard RocK Cafe Melaka. Mungkin lepas perasmian ada nasyid kot ..........

TAK ADA HATI PERUT : RAKYAT TAMBAH DERITA, GERAI MAHU DIROBOH

Dalam keadaan rakyat sedang berhadapan dengan kenaikan kos sara hidup, sekumpulan peniaga di Flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Beringin, Jinjang bakal kehilangan punca pendapatan.

23 gerai menjual makanan dan pakaian yang dibina dengan titik peluh mereka sendiri dalam kawasan PPR tersebut akan dirobohkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Apa yang menghairankan mereka, semasa bergoyong-royong mendirikan gerai-gerai tersebut, DBKL datang memantau namun tidak mengeluarkan sebarang arahan agar gerai tersebut dirobohkan.

Namun apabila hampir 100 peratus gerai siap dibina dan ada yang sudah memulakan perniagaan, DBKL mengeluarkan notis arahan agar gerai mereka dirobohkan.

Notis pertama dikeluarkan pada 14 Disember lalu diikuti dengan notis amaran pada 4 Januari yang memberi tempoh sehingga semalam untuk peniaga mengosongkan gerai mereka.

Menurut wakil peniaga, Mohd Rosli Hamid, mereka sudah berjumpa dengan pihak yang bertanggungjawab untuk membantu mereka namun tiada sebarang tindakan diambil sehingga mereka memohon bantuan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua untuk campur tangan.

"Saya berterima kasih kepada YB Tian Chua yang sudi turun berbincang dengan DBKL dan meminta mereka memberi tempoh kepada kami.

"Kami minta DBKL jangan robohkan gerai kami. Kalau suruh kami bayar sewa, kami akan bayar tapi tolong benarkan kami berniaga di PPR kami sendiri.

"Orang yang tak ada kad pengenalan, tak tahu datang dari mana boleh hidup mewah kaya-raya kita anak jati Malaysia nak berniaga pun tak boleh dan masih duduk rumah PPR," katanya ketika ditemui selepas perbincangan dengan Tian Chua dan pihak DBKL, di kawasan gerai, siang tadi.

Sementara itu, Tian Chua berkata, beliau mempunyai tempoh seminggu untuk berunding dengan DBKL agar tidak merobohkan gerai penduduk.

Tian berkata, semalam beliau berjumpa dengan pihak Kementerian Wilayah Persekutuan dan pihak kementerian memberikan penangguhan seminggu kepada penduduk sebelum gerai dirobohkan.

"Saya ada seminggu untuk berjumpa DBKL dan bawa kes ini bagi pihak peniaga dan saya harap rundingan ini dapat dilakukan secepat mungkin.

"Dulu kawasan ini penuh dengan semak-samun dan penduduk ambil inisiatif bersihkan kawasan ini dan mereka bahagikan lot tertentu untuk teruskan perniagaan.

Sepanjang tempoh pembersihan dan mengelokkan kawasan DBKL pantau dan tidak ada arahan dan panduan oleh pihak mereka.

Sekarang sudah bersih dan semua sedia untuk berniaga teapi hujung tahun lalu ada ancaman daripada DBKL kata gerai ini harus dirobohkan.

Peniaga cuba cari semua pihak untuk dapat penjelasan dan akhirnya saya dimaklumkan dan saya cuba menyelesaikan dan harap ada satu persetujuan di antara peniaga dan DBKL," katanya.

Peniaga rayu DBKL jangan sekat punca rezeki

Dalam pada itu, beberapa peniaga yang ditemui meluahkan kekecewaan terhadap sikap Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor yang tidak prihatin dengan nasib mereka.

Zainab Zakaria, 45 berharap menteri dan pihak yang berkaitan turun sendiri mendengar masalah mereka.

Katanya, perniagaan tersebut merupakan punca rezeki dia dan anak-anak.

"Dapat duit berniaga nak bayar sewa rumah. Kalau kita lambat bayar DBKL datang nak kunci. Jadi mana janji ditepati yang mereka itu?

"Peniaga harapkan rezeki ini untuk bayar sewa rumah. Dalam keadaan harga barang naik, sewa rumah naik, elektrik naik macam mana kami yang tak ada duit ini nak hidup? Tolonglah simpati. 

"Minta Ku Nan dengarlah luahan ibu tunggal kat sini. Yang berniaga di sini ibu tunggal, ada yang anak OKU. Tolonglah dengar luahan hati kami rakyat 1Malaysia ini.

Suruh dia turun sendiri tengok keadaan rakyat. Saya dah naik pejabat Datuk Shahrizat, naik turun tangga tapi mereka tak simpati dengan kita.

"Mana janji mereka untuk dahulukan rakyat? Masa macam inilah kita perlukan mereka," luahnya.

Wakil peniaga, Zul Yusuf pula berkata, hanya Menteri Wilayah yang dapat menyelesaikan masalah mereka dan dia tidak akan berputus asa untuk memperjuangkan nasib mereka.

"Kami dah berniaga setahun lebih, ada berniaga tiga hingga empat tahun. 

"Majoriti yang berniaga orang susah, penduduk PPR sendiri, bukan orang luar. 

Yang boleh menyelesaikan masalah kita ini hanyalah menteri. Ku Nan sahaja yang boleh selesaikan masalah. 

"Tolong beritahu Ku Nan tak kira dari parti mana pun,kami tetap manusia.

"Saya orang kuat Umno. Pada ketika ini kita jangan berfikir pasal parti. Ada yang bergantung sepenuhnya pada perniagaan. Tolong prihatin penduduk di sini," katanya.

08 January 2014

BUGHOH : LAPORAN DAH BERPULUH ....SIASATNYA BILA !!!!???

PAS Kawasan Kuala Krau semalam membuat laporan Polis ke atas Mufti Harussani yang mengeluarkan fatwa songsang menghalalkan darah umat Islam di Balai Polis Bandar Jengka.

Laporan itu dibuat oleh Ketua Pemuda Pas Kuala Krau sdr Muhammad Syafie Md Esa.Turut memberi sokongan Dato Tuan Ibrahim Tuan Man,Naib Presiden Pas.

07 January 2014

AMANKAH NEGARA KITA?





Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter