.

.

25 January 2014

TERANGKAN ISLAM PADA ORANG KAMPUNG - MAT TAIB

Tan Sri Mohamad Mohd Taib menyatakan bahawa PAS mesti menerangkan Islam sebenar kepada rakyat di kampung-kampung bagi memastikan mereka menyokong PAS.

"Orang kampung sebenar kuat agama, mereka akan menyokong PAS jika kita dapat terangkan Islam sebenar kepada mereka" ujar Mohammad.

"Menjadi tugas kita semua bekerja kuat dan bertemu dengan seramai mungkin rakyat" tambah beliau.




TRIBUT UTK ALLAHYARHAM USTAZ HARUN TAIB

TRIBUT BUAT USTAZ HARUN TAIB: DIA MURABBI, AYAHANDA DAN TEMAN
Oleh: Dr Riduan Mohamad Nor.
Seharian alam siber berdecak dengan berita keuzuran Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, juga euforia syahdu dengan berita Dr Harun Din yang juga turut dimasukkan ke wad CCU IJN. Saya dan rombongan terbang ke bumi Tawau untuk program ekspedisi Dakwah yang kami rancang beberapa bulan yang lepas. Kedua tokoh ini adalah jantung hati jemaah yang disayangi dan sentiasa didoakan kesihatan mereka, keduanya juga adalah ahli Majlis Syura Ulama  PAS.

Panggilan telefon yang ringkas daripada  YB Ustaz Mohd Nor Hamzah , mengkhabarkan kepulangan Tuan Guru Ustaz Dato  Harun Taib ke rahmatullah seperti percikan petir yang mengoncang sukma. Sosok besar gerakan Islam semenjak pulang dari Ardhul kinanah pada tahun 1981 itu tak terhitung baktinya kepada medan amal Islami di tanahair ini. Anak didik Ikhwanul Muslimin semenjak di bumi Nabawi, serta melanjutkan kesarjanaannya di kampus al Azhar bersama Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Beliau antara tokoh kaderisasi dakwah yang unggul dalam PAS, selain almarhum Ustaz Yahya Othman dan Tuan Guru Presiden PAS. Semenjak pulang ke Terengganu daripada pemukiman ilmu di Asia Barat , beliau secara sepenuh masa mewakafkan diri beliau dalam perjuangan, membangunkan PAS yang mula mendapat tempat direlung hati anak-anak muda di awal dekad 80an akibat kebangkitan Islam yang sedang menyelimuti dunia Islam. Ustaz Harun antara sarjana PAS yang terkenal alim, haraki dan sentiasa subur dengan majlis pencerahan, juga tokoh tajnid yang sentiasa berlanglangbuana ke serata dunia untuk mengkaderkan amilin parti.

Beliau bersama Ustaz Yahya Othman dan murabbi muda PAS yang lain telah menyusun manhaj tarbiah PAS pada tahun 1982 , seterusnya mendapat reputasi cemerlang dalam dunia pendidikan PAS. Dalam pertengahan dekad 1980an, beliau membentangkan kertas kerja tentang pendidikan pra sekolah di bawah PAS dan akhirnya PASTI telah muncul sebagai produk pendidikan jamaah yang sangat piawai dan membanggakan gerakan Islam tertua di negara ini. Bersama teman- teman pimpinan yang lain dalam Badan Perhubungan PAS Terengganu, beliau telah mengasaskan Maahad Darul Quran Rusila pada tahun 1985, bahkan turut menjadi tenaga pengajar yang awal. Sekolah kader terbesar PAS ini juga telah melahirkan ribuan alumni daripada rahimnya, bahkan mampu mengilangkan tenaga pakar PAS sehingga mampu duduk di Majlis Syura Ulama PAS seperti Ustaz Zaharuddin Mohamad.

Tokoh tarbiyah ini juga telah membangunkan jihad taalim di kawasan pedalaman Terengganu,iaitu di Kampung Kubang Lembek sehingga terbangunnya markas tarbiah, sekolah rendah Islam Darul Ehsan, KUDQI. Kesan pentarbiahan kepada masyarakat Hulu Terengganu juga menyaksikan DUN Manir menjadi kubu kuat PAS sejak zaman berzaman dan kini anakandanya , Hilmi mewakili konstitusi tersebut.

Ustaz Harun mula menjadi nama besar apabila memenangi Pilihanraya kecil Teluk Pasu pada tahun 1989 dengan menewaskan Haji Abdul Rahman, seterusnya menang dalam PRU pada tahun 1990 di DUN Manir. Beliau antara 10 orang calon APU yang dihantar ke Wisma Darul Iman dalam pilihanraya umum 1990  yang menyaksikan aksi serpihan UMNO, Semangat 46. Beliau antara nama besar dalam gerakan Islam yang juga melahirkan banyak karya-karya haraki seperti ' muslimat Pembangun Ummah', 'berbilang-bilang jemaah' serta puluhan kertas kerja yang menjadi teks usrah dalam PAS.

Murabbi ini telah menunjukkan keteladanan yang indah di jalan dakwah, membentuk keluarganya untuk sama-sama berjuang dan mengucur keringat di medan amal Islami. Isterinya , Ustazah Zainab pernah menjadi Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, anak- anak lelaki beliau, Ustaz Hilmi dan Ustaz Hamdi menjadi tokoh penting dalam pemuda PAS . Yang paling penting beliau melahirkan ribuan anak didik di medan perjuangan dengan pelbagai latarbelakang sosial dan pendidikan. Markas Tarbiah Kubang Lembik, menjadi saksi sejarah bagaimana gigihnya sosok ini membangunkan tarbiah serta menjadi kilang tajnid.

Peranan paling besar almarhum ialah apabila dilantik menjadi Exco kerajaan Terengganu dalam penggal 1999 sehingga 2004, beliau diamanahkan sebagai Pengerusi Pendidikan dan Pembangunan Dakwah Negeri Terengganu. Lilitan serban merah putih dan wajah jernih itu tidak pernah gagal untuk memberikan idea yang terbaik bagi membangunkan pendidikan Islam dan dakwah. Terengganu akhirnya menubuhkan pelbagai institusi pendidikan seperti SRAB, KOSTAQ, KOSPINT, pemerkasaan KUSZA sebagai sebuah universiti, serta menubuhkan Unit Pembinaan Insan dan Unit Mubaligh untuk merancakkan dakwah di negeri Tok Ku Paloh itu.

Malam merangkak sepi dan sayu apabila saya meluncurkan tulisan belasungkawa ini kerana almarhum seperti bapa saya. Semenjak ditamrinkan dalam Ikatan Pelajar Islam Terengganu di Kubang Lembik di alam kampus, sehinggalah saya menjadi aktivis Dewan Pemuda. Beberapa kali disergah kerana itulah cara beliau mendidik supaya anak muda tak lalai . Malah paling manis almarhum adalah saksi majlis pernikahan saya serta sering bertanya khabar melalui orang tengah . Murabbi ini mampu mengikat dan menjinakkan hati kita supaya terus menerjang badai perjuangan dan jangan berpaling tumit. Saya mencium tangannya kali terakhir  dalam mesyuarat PAS Pusat dua bulan yang lepas, sorotan matanya bening dan terpancar kasih sayang yang tulus. Selamat jalan sang murabbi, berpulang ke negeri abadi setelah seluruh hidupmu diabadikan di atas jalan dakwah ini. Untaian kata- kata nasihatmu tetap kami sematkan di relung dada kami, kami akan terus menggalang tugas dakwah ini...alfatihah.

( Penulis ialah AJK Lujnah Tarbiah Dan Perkaderan PAS Pusat)

24 January 2014

TERKINI : TG DATO HARUN TAIB BELUM SEDAR

Maklumat terkini..

Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Tuan Guru Dato Ustaz Harun Taib belum sedar dan belum bangun sejak maghrib kelmarin.Mungkin kesan ubat yg diberikan.. Beliau masih dirawat di Hospital Besar Terengganu iaitu di Wad 7AB. 


Antara pemimpin yang dilihat menziarahi beliau ialah Presiden PAS, Pesuruhjaya PAS Terengganu dan pimpinan PAS Negeri dan kawasan.

Berita ini telah disahkan oleh Ustaz Hamdi Harun (anak beliau).

Semua ahli diminta menidirikan solat Hajat agar beliau diberi kekuatan disembuhkan oleh Allah S.W.T

HEBAT MELAKA ADA BIDADARI SYURGA, MOGA DIMAKBUL ALLAH

Hebat Melaka, siap ada selawat bidadari Syurga. Mana dia orang dapat istilah ini. Negeri lain atau negara lain mana ada Selawat Bidadari Syurga.

Moga hasrat semua kaum hawa untuk menjadi bidadari Syurga jadi kenyataan.

Amin.

TUAN GURU DR HARON MASUK IJN, DOAKAN MURABBI KITA INI CEPAT SEMBUH

Facebooker Mohd Shahir Abu Hassan melaporkan bahawa Tuan Guru Dato Dr Haron Din dimasukkan Wad A2, zon 1, IJN. Ini gambar adiknya Ustaz Ishak Din sedang menunggu d IJN.

Rabu lepas Tuan Guru baru sahaja menyempurnakan majlis pecah tanah tapak Sekolah Rendah Islam Ar Rahmah Solok Gaong, Melaka.

AIR ZAM-ZAM PUN NAK TIPU!!

Air Zam-zam pun dia orang nak tipu. Duit punya pasal. 

Sepuluh orang termasuk seorang warga Arab Saudi, telah ditangkap kerana mengedar dan menjual air Zamzam palsu yang diisu dengan air biasa.

Kementerian Perdagangan dan Industri Arab Saudi telah menyerbu sebuah rumah di Al-Rusaifah Makkah, penjenayah mengisi botol Zamzam dengan air minuman biasa.

Pihak berkuasa berkata sindikit ini telah dikendalikan oleh seorang lelaki Arab Saudi. Mereka di tangkap semasa sedang mereka mengisi botol dengan air biasa dan bersiap sedia untuk mengagihkan nya.

Mereka telah diserahkan kepada polis untuk tindakan.


sumber : Buletin terkini blog

23 January 2014

GAMBAR 'SUSPEK' BINATANG YANG BUNUH KANAK2 2 TAHUN DI TERENGGANU

Gambar-gambar suspek 'binatang' yang membunuh kanak-kanak berumur 2 tahun di Terengganu boleh dilihat di link ini 

Memang kejam dan tidak berhati perut..........

RAKYAT MANGSA IGAUAN STATUS NEGARA MAJU

Kenyataan Media Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat 23 hb Feb 2014

Rakyat Mangsa Igauan Status Negara Maju

1. Impian status negara maju sepatutnya memberi nilai tambah kebahagiaan hidup kepada rakyat namun yang berlaku adalah sebaliknya. Hari ini ia menjadi igauan ngeri rakyat kerana mereka akhirnya menjadi mangsa yang mesti dikorbankan menerusi peningkatan kos sara hidup yang tidak terkawal.

2. Empat bulan selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (September), Perdana Menteri telah mengumumkan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen. Sebulan selepas kenaikan itu (Oktober), harga pula dinaikkan sebanyak 34 sen. Menjelang tahun 2014 (Disember), Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air telah mengumumkan kenaikan tarif elektrik sebanyak 4.99 sen.

Adakah ‘pakej kenaikan’ ini munasabah? Walaupun perbahasan kenaikan ini agak kompleks, cukuplah jika ia dikatakan adalah berpunca daripada polisi rasionalisasi subsidi untuk mengurangkan beban kewangan awam demi untuk mengejar status negara maju dan berpendapatan tinggi 6 tahun lagi.

3. Kerajaan Malaysia menjadi umpama ketam mengajar anak berjalan betul. Jika kerajaan menyalahkan rakyat kerana sikap dan gaya hidup menyebabkan tekanan kewangan peribadi, maka tabiat buruk yang sama sebenarnya diwarisi daripada kerajaan.
Persoalannya, beban kewangan negara yang sedang dipikul oleh kerajaan hari ini siapakah penyebabnya? Beban kewangan awam adalah akibat daripada pengurusan kerajaan yang tidak pruden. Mengapa perbelanjaan tambahan 2012 diluluskan sebanyak RM 12.17 bilion pada pertengahan tahun lalu? Mengapa ketirisan yang didakwa oleh Menteri Kewangan Kedua dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012 berjumlah RM 1.5 bilion? Mengapa hutang kerajaan konsisten meningkat dari tahun 2001 sehingga mencapai kemuncak paling tinggi pada tahun 2012 iaitu RM 502.4 bilion bersamaan 53.7% daripada KDNK? Setiap rakyat menanggung hampir RM 17,000. Mengapa indeks komposit FTSE Bursa Malaysia jatuh sebanyak 22.46 mata pada Julai lalu? Mengapa dalam tempoh yang hampir sama, nilai ringgit ditutup pada kadar paling rendah berbanding dolar Amerika sejak 3 tahun lalu?

4. Tiba masanya rakyat bangkit menolak polisi dan dasar ekonomi membebankan yang sedang dilaksana dan dipraktikakan oleh kerajaan . Pilihanraya masih jauh. Namun ia tidak bererti rakyat perlu berdiam diri dan tunduk pada apa yang berlaku. Protes sekurang-kurangnya di alam maya perlu digerakkan menggambarkan ketidakpuasan hati rakyat. Kerajaan perlu diberi peringatan oleh rakyat!!!

Dato Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
Ahli Parlimen Kuala Nerus

ANAK ROSMAH ADA RATUSAN JUTA, ANAK TAIB MAHMUD ADA BERBILION, ANAK KITA ADA BERAPA?

Sehari dua ini pasal anak Rosmah Mansur ada duit sampai ratusan juta mengeluarkan filem. Selepas dilaporkan pula anak tiri Najib itu ada rumah jutaan ringgit. Hebat dan tahniah dalam usia yang muda dan boleh jadi jutawan dan bilionaire. Bila kita tanya kawan-kawan kita penyokong Umno/BN mereka akan kata, tak apalah ada juga orang Melayu yang kaya ....mereka tidak kisah tentang dari mana duit sebanyak itu diperolehi samada secara halal atau haram.

Anak Taib yang riuh satu dunia kisah cerainya lagi hebat .......berbilion harta dia anak...malah sahamnya ada dalam puluhan syarikat .........tahniah rakyat Sarawak.

Anak kita ada apa?????? Tak apa janji mereka tak ambil harta dan hak orang lain.

NOH VS KHALID : SIAPA KECUT PERUT???

Sebelum ini Pengerusi Perhubungan Umno Selangor yang juga menteri pencen, Noh Omar berdegar-dengar mencabar AJK PAS Pusat, Khalid Samad untuk berdebat atas tajuk yang berkaitan dengan Isu Kalimah Allah.

Bila Khalid, yang juga Ahli Parlimen Shah Alam membeli dan menyatakan kesanggupannya, Noh terus berdiam diri dan takut untuk bersuara.

Itulah sifat pemimpin dan macai Umno, memang tidak berani untuk berdepan secara anak jantan di hadapan rakyat.

Kalau pengecut janganlah bercakap besar sampai tak sedar kemampuan diri sendiir!!!!!!

MANUSIA MENGAKU 'SULTAN MELAKA' BEBAS ............APA PERANCANGAN BELIAU SELEPAS INI???

Setelah direman kerana mendakwa dirinya Sultan Melaka, lelaki bermisai dan bertopi ini dibebaskan oleh pihak berkuasa dengan jaminan Polis.

Apa agaknya perancangan beliaus seterusnya????

GEMBIRAKAN HATI HIDUP BERSAMA ALLAH

..Gembirakan hati hidup bersama Allah..biarpun manusia sering dan sentiasa menyusahkan mu...

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ ۗ وَلِلَّـهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿٤﴾

Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana

Al Fath 4

الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ ﴿٧٨﴾ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ ﴿٧٩﴾ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ ﴿٨٠﴾ وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ ﴿٨١﴾ وَالَّذِي أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ ﴿٨٢
(yaitu Tuhan) Yang telah menciptakan aku, maka Dialah yang menunjuki aku,(78)
dan Tuhanku, Yang Dia memberi makan dan minum kepadaku,(79)
dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku,(80)
dan Yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku (kembali),(81) dan Yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat".(82)

As Syu'araa: 78-82


~ fb Al Fadhil Ust Mohd Nor Omar

22 January 2014

LEBIH 50 MERDEKA, RUMAH RAKYAT MASIH MACAM INI

Hebat kerajaan BN setelah 57 tahun merdeka masih ada rumah rakyat yang rupanya macam gambar di sebelah ini. Cakap berdegar-degar, berbilion-bilion juta duit zakat sudah dikutip, macam-macam hasil mahsul negara tetapi rakyat terus dhaif dan sengsara.

Ini adalah sebahagian dari rumah rakyat di sebuah kampung setinggan Kampung Tanah Putih Barat, Kuantan.

Mana pergi Adnan Yaakob, mana perginya kerajaan BN dan agensi-agensinya sehingga membiarkan rakyat dhaif sebegini.
Gambar dari FB YB Ustaz Rosli Abdul Jabar - Adun PAS Tg Lumpur.

LAGI BUKTI KERAJAAN DAP PENANG ANTI MELAYU DAN ISLAM


Ini bukti kerajaan PR pimpinan DAP Pulau Pinang anti kepada Islam dan Melayu.



Lawatan Ketua Menteri Kerajaan DAP/PR Pulau Pinang YAB Lim Guan Eng dengan exco kerajaan negeri kerumah bapa mangsa mati lemas Teluk Bahang di Kubang Ulu, Penanti Bukit Mertajam, Pulau Pinang semalam untuk mengucapkan takziah dan menghulurkan bantuan kewangan.

Lihat dengan mata kepala sendiri, fikir dan nilai akan rakam gambar-gambar diatas .. tolak ketepi fahaman politik yang dianuti ... inilah rupa bentuk kepimpinan yang kita mau ..  membantu rakyat tanpa kira kaum, agama dan fahaman politik.

Lihat betapa sempoi dan perihatinnya YAB Lim Guan Eng kepada keluarga magsa.

Bukan jenis cakap berdegar-degar lain skrip dikelompok yang berlainan dan situasi yang berbeza.

Rakyat boleh berfikir dan menilai negeri Pulau Pinang semasa pemerintahan UMNO/BN dengan DAP/PR.

Isu perkauman sempit dan agama jijik yang dimainkan oleh pihak tertentu tidak akan menggugat sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat di Pulau Pinang .. Lagi kuat diserang dengan dakyah jijik makin kuat sokongan rakyat berikan.


Dalam kejadian Sabtu lalu, Ku Muhammad Ilyas hilang selepas dipercayai lemas bersama empat lagi rakannya ketika sedang mandi di Pantai Kerachut.

Namun dua rakannya berjaya diselamatkan orang awam yang berada di pantai berkenaan dan kini sedang dirawat di Hospital Pulau Pinang manakala dua lagi rakannya ditemui maut masing-masing pada Sabtu lalu dan kelmarin. 



Bapa mangsa, Ku Abdul Halim Ku Taha, 53, reda dengan semua ketentuan ALLAH dan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang bertungkus-lumus mencari mayat anaknya selain semua pihak yang sentiasa berdoa dan melakukan solat hajat sehingga mayat anaknya dipertemukan semula.



“Dengan berkat doa dan usaha semua pihak, akhirnya ALLAH dah temukan kembali anak saya.

“Selepas semua urusan selesai, jenazah dikebumikan di kampung kami di Kubang Ulu, Penanti, Bukit Mertajam,” katanya.

Ditanya mengenai amalan anaknya selama ini, Ku Abdul Halim yang merupakan guru agama berkata, anaknya itu sering membaca ayat-ayat al-Quran selain menghafaz surah-surah panjang.

“Arwah selalu membaca al-Quran dan dia juga menghafaz dan sering membaca surah Yasin, Sejadah dan Duha.

“Selain itu dia sering melakukan solat tahajud. Sebagai bapa saya berharap dia diberi rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman,” katanya.


Sumber : Blog Omakkau.

21 January 2014

SELAMATKAN ANAK2 PASANGAN MALAYSIA DI SWEDEN

Sekarang sudah heboh satu Malaysia kisah Pn Shalwati dan suami ditahan di Sweden atas tuduhan memukul anaknya kerana tak solat.

Kebetulannya Pn Shalwati yg kami panggil Shal adalah rakan satu Univ saya dan isteri sewaktu kami sama-sama menuntut di University of the Pacific, Stockton California, Amerika Syarikat dulu.

Benda ini kecik aje sebenarnya, pukul sedikit kat tangan tak solat budak2 biasa lah.

Yg jadi masalahnya ini di negara Sweden. Org mungkin kata ini isu org Kapiaq Kristian org Barat anti Islam, tapi tak ada kena mengena sebenarnya.
Shal dan keluarga terperangkap dalam sistem social enterprise di Sweden yg menjadikan foster parents (keluarga angkat) dan orphanage home (rumah anak yatim) sebagai bisness dlm sabuah kisah perniagaan enterprise yg besar.

Rantaian "bisness" mereka ini begitu besar dan melebar dari atas ke bawah yg mewujudkan beribu2 peluang pekerjaan dan subsidy kerajaan yg lumayan.

Dlm keadaan rakyat Sweden yg hanya punyai anak sekitar dua orang satu keluarga, adalah sukar mencari anak2 yatim utk di "feed" ataupun disuapkan kpd bisness social enterprise ini.

Tanpa anak2 angkat ini, maka beribu2 peluang pekerjaan untuk pekerja kebajikan dan sistem subsidy sosial ini akan ranap dan pupus; lantas mereka mensasarkan keluarga2 asing/immigrant dari luar yg datang menetap di Sweden seperti dlm satu kes keluarga dari Afrika yg anaknya ditoreh sedikit wajahnya kerana adat. Tak pasti mcm mana kes sebenar, tapi menurut sumber akhir sekali mak ayah boleh balik ke negara asal, tapi anak2 diambil.

Mcm tu juga dgn satu kes yg melibatkan keluarga Russia, diberitakan anak2 juga diambil.

Menyedari tentang perkara ini dan khuatir anak2 Shal juga berakhir dengan nasib yg serupa, saya atas kapasiti sebagai seorang individu yg punyai anak-anak sebaya anak2 Shal memohon campur tangan semua pihak2 yg prihatin, agar dapat berbuat sesuatu dan membawa pulang anak-anak mereka ke bumi Malaysia ini seberapa segera.

Akidah anak-anak ini sedang berada dalam taruhan.

Terima Kasih

Mohd Monier Bin Mat Din
Bekas
Presiden Persatuan Mahasiswa/i Malaysia.
University of the Pacific,
Stockton. California. USA.

CERAMAH SALAHUDDIN AYUB 5 FEB

Ceramah Maulidur Rasul
Penceramah : Tuan Haji Salahuddin Ayub
Tarikh : 5 Feb 2014
Masa : 7.00 - 12.00 mlm (mula dgn Solat Diba'ie)
Tempat ; Markaz PAS Paya Dalam

Semua dijemput hadir
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter