PAS & PEMBANGKANG TAK WAJAR LETAK CALON

PAS tidak wajar meletakkan calon pada PRK Port Dickson yang akan berlangsung tidak lama lagi ini. Ini kerana ada beberapa sebab :

1) Pemimpin PAS baru-baru ini menyatakan bahawa PRK ini membazirkan duit rakyat. Oleh kerana itu untuk mengelakkan pembaziran duit rakyat maka PAS dan pembangkang mestilah tidak meletakkan calon bagi memberikan kemenangan percuma kepada PH dan Anwar.

2) Adalah terlalu sukar untuk PAS dan pembangkang menang pada PRK ini sebagaimana yang berlaku kepada 3 PRK yang berlangsung baru-baru ini iaitu Sg Kandis, Balakong dan Seri Setia di mana PH menang besar kesemuanya. Jadi lebih baik PAS dan pembangkang lain memberikan kemenangan percuma kepada PH bagi mengelakkan pembaziran masa dan wang.

3) Hasrat dan cita-cita PH untuk memberikan peluang kepada Anwar memasuki parlimen dan kemudian memasuki kabinet sudah termaktub dalam manifesto PH RU14 yang lalu dan rakyat menerimanya sebab itu majoriti rakyat mengundi PH dan mengangkat PH menjadi kerajaan. Jadi sudah tentu 'PD Move' ini diterima oleh rakyat.

Hari ini media melaporkan bahawa Presiden PAS, Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang menyatakan kesanggupan PAS meletakkan calon bagi mencabar Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson jika tiada parti lain bersedia berbuat demikian. 
Menurutnya, PAS berpendirian Anwar tidak wajar diberi kemenangan percuma pada PRK berkenaan dan pada masa sama mahu meraikan demokrasi di negara ini.
Justeru kata presiden PAS itu partinya sanggup menurunkan calon di kerusi parlimen yang dimenangi PKR itu sejak tiga penggal lalu.
"PAS tak mahu bagi menang percuma, kalau tak ada orang bertanding PAS boleh bertanding," katanya kepada media selepas majlis perasmian Muktamar PAS ke-64 di Kuala Terengganu, hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan media mengenai kesediaan PAS sekiranya parti pembangkang lain tidak meletakkan calon di PRK Port Dickson.

Comments