BILA BERKUASA PEMILIHAN 'KERUSI TERBANG' MUNGKIN BERLAKU

Peristiwa baling kerusi, merusuh dan bergaduh pada pemilihan PKR semalam merupakan suatu peristiwa yang memalukan PKR dan PH sendiri. Peristiwa ini bakal berlaku di dalam semua parti komponen PH jika ianya tidak dibendung dan dikawal. Ahli-ahli perlu dberi kefahaman tujuan dan matlamat mereka menyertai parti politik.
Kita bimbang ramai di kalangan mereka yang menyertai parti politik khususnya ahli-ahli baru (yang masuk selepas PH menang) mempunyai agenda sendiri dan kepentingan tertentu. Memang tidak dapat dinafikan ada yang menyertai parti kerana kuasa, pangkat, wang dan projek. Mereka sudah tentu mempunyai agenda sendiri untuk memenangi jawatan tertentu atau bekerja untuk memenangkan orang tertentu lantaran dijanjikan dengan wang, kuasa dan pangkat. 
Oleh kerana itu parti-parti PH mesti berhati-hati dan mengambil langkah segera bagi memberi kefahaman kepada ahli dan seterusnya membendung gejala tidak sihat ini dari menular. Kalau dahulu kita biasa mendengar pemilihan MIC dan Umno sahaja yang ada drama kerusi melayang dan tumbuk menumbuk. Kini ianya berjangkit pula kepada komponen PH.
Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata penangguhan pemilihan parti beberapa negeri semalam dan hari ini bagi memastikan pemilihan bersih.
Katanya dengan penangguhan itu, ia akan memberi ruang kepada jawatankuasa pemilihan parti bagi memperbaiki sebarang kelemahan yang ada.
“Ada kelemahan-kelemahan dalam pemilihan, sebab itu Kedah semalam dan hari ini Perak, bagi memastikan pemilihan itu bersih…Saya punya jawapan, orang yang baling kerusi itu, saya akan ‘baling’ keluar dari parti,” katanya.
Anwar berkata demikian semasa berucap pada Majlis Sambutan Hari Malaysia 2018 anjuran PKR Api-Api hari ini. Turut hadir ialah Pengerusi PKR Sabah Christina Liew.
Semalam diumumkan, proses pengundian bagi pemilihan PKR di 4 negeri iaitu Perlis, Perak, Negeri Sembilan dan Melaka ditangguh ke tarikh lain yang akan ditentukan kemudian berikutan beberapa masalah yang dihadapi ketika proses pengundian berlangsung di Pulau Pinang dan Kedah semalam.
Pengumuman itu dibuat oleh Setiausaha Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) PKR Ismail Yusop.
Ismail berkata proses pengundian akan bermula pada 30 Sept di Johor seperti ditetapkan JPP, iaitu selepas penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Port Dickson.
Demikian juga tarikh pengundian bagi Negeri Sembilan dan Melaka.
Anwar menegaskan, pemilihan jawatan dalam PKR sekarang merupakan perlawanan dalam keluarga dan setiap ahli parti mempunyai 1 undi dan berhak untuk mengundi sesiapapun pemimpin yang terbaik untuk menjadi pemimpin dalam PKR.
Bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan pidato umum bertajuk “Membina dan Merealisasikan Ideologi Kesatuan Bangsa”, pada Seminar Malaysia Baharu, Anwar berkata penangguhan itu ialah untuk memantapkan sistem pemilihan yang ada.
Beliau tidak mahu ada kecelaruan berhubung sistem pemilihan itu dan JPP PKR sudah diarah memperbaiki kelemahan itu.
Sementara itu, pagi tadi Anwar mengadakan kunjungan hormat kepada Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri.

Comments

Anonymous said…
Kakakakakakah..
Anonymous said…
Ader genetik MIC laa tuu..
Anonymous said…
gabungan baka UMNO dan baka MIC..
terbentuk spesis baru dinamakan PKR..
Anonymous said…
Tong TAIK baru..
tempat ulat TAIK cari makan ...
Tong TAIK lama dah kering..