PASTIKAN NEGARA KITA TIDAK DICEROBOH

Peristiwa pencerobohan negara kita memang sering berlaku. Kedaulatan negara kita sering dicemari dengan tindakan pihak luar yang begitu mudah memasuki kawasan atau perairan tanahair. Peristiwa terakhir ialah insiden Lahad Datu dan terbaru peristiwa di Sedili, Johor.

Pencerobohan sering berlaku di kawasan perairan kita di mana nelayan asing bebas menjalankan aktiviti menangkap ikan di perairan kita sehingga nelayan kita sendiri kadang-kadang terpaksa beralah kerana nelayan asing menggunakan bot yang besar dan canggih dan lebih bahaya mereka majoritinya bersenjata.

Peristiwa kehilangan anggota keselamatan kita 2 hari (alhamdulillah) telah ditemui ketika menjalankan tugas menghalau penceroboh membuktikan bahawa perairan kita sering diceroboh. Kita menggesa kerajaan mengambil tindakan drastik bagi memastikan kedaulatan negara. Pencerobohan ini bukan sahaja menjejaskan ekonomi rakyat dan negara malah yang lebih penting kedaulatan dan keselamatan negara mesti dipertahankan.

Perairan Sedili yang kaya dengan pelbagai hasil laut didakwa sering diceroboh nelayan asing.
Anggota Lembaga Pengarah Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Sedili, Bidin Sulong berkata kehadiran nelayan asing itu dikesan lebih kerap berlaku sejak lima tahun kebelakangan ini dengan menggunakan pukat tunda untuk mengaut hasil laut.
"Sistem tundaan bot nelayan asing ini bukan seperti sistem yang digunakan nelayan tempatan. Nelayan asing menggunakan bot ganding berserta dua atau tiga pukat yang ditunda dengan kabel, berbanding nelayan tempatan yang menggunakan tali untuk menunda.
"Tindakan tidak bertanggungjawab ini bukan sahaja mengancam spesies ikan malah merosakkan rumah ikan, bubu dan tukun nelayan tempatan," katanya kepada pemberita.
Beliau yang berpengalaman sebagai nelayan sejak 40 tahun lepas berkata nelayan asing turut bersikap agresif malah ada yang pernah bertindak menyemburkan pam air berkelajuan tinggi ke arah nelayan tempatan yang cuba menghampiri mereka.
"Mereka berani bertindak agresif sebab mereka ramai, sekurang-kurangnya 30 orang dalam 12 atau 13 bot berbanding nelayan tempatan yang hanya ada lima orang dalam satu bot.
"Ada ketikanya usaha nelayan tempatan turun ke laut bagaikan tidak pulang modal apabila hasil tangkapan mereka kurang memuaskan. Perkara ini sudah bertahun berlaku dan kami tidak tahu berapa lama lagi daripada kami mampu bertahan," kata Bidin.
Beliau menggesa pihak berwajib supaya mengambil tindakan sewajarnya terhadap bot ganding warga asing.
Beliau tidak menolak kemungkinan nelayan asing tersebut menggugat anggota keselamatan yang bertugas di sekitar perairan tersebut.
Menurutnya, terdapat lebih 1,000 nelayan di sekitar perairan Sedili, namun hanya 574 orang daripadanya berdaftar dengan PNK Sedili.
Isu nelayan asing turut melibatkan kehilangan sebuah bot milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TUDM) ketika mengusir mereka di perairan Sedili pada Sabtu lepas.
Sumber : Mdateline.

Comments

Unknown said…
Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...