PARTI AMANAH MUNCUL TEPAT PADA MASANYA

Amanah

Amanah adalah nama parti politik paling indah pernah muncul di persada politik tanahair. Ia muncul pada ketika nama2 lain seperti Umno, Pas, Berjasa atau BN sudah mula hilang releven.

Ada orang bertanya kenapa perlu memilih Amanah?

Kepada orang yang cenderung mahu menegakkan Perlembagaan Islam atau merindukan pelaksanaan hukum-hakam Islam akan bertanya adakah Amanah memenuhi ciri-ciri sebuah perjuangan Islam?

Amanah muncul tepat pada masanya.

Ketika Umno menghadapi masalah paling rumit dalam sejarahnya, iaitu penyelewengan wang 1MDB melalui manipulasi akaun bank Presidennya sendiri, Amanah muncul untuk menyambung perjuangan menggantikan BN dengan sebuah kerajaan baru yang lebih ta'lut rasuah.

Kemunculan Amanah juga bertepatan dengan sikap dan trend baru Pas yang mesra Najib dan mahu mengambil jalan baru mengambil alih negara dengan menagih pengundi2 Umno selain pengundi2 tradisionalnya.

Kehadiran Amanah memberi ruang kepada pendukung2 dan penyokong2 perjuangan Islam di dalam Pas yang tidak selesa dengan sikap baru Pas itu untuk terus istiqomah mengalahkan Umno dan BN melalui satu wadah baru.

Amanah juga adalah pilihan terbaik untuk ahli2 NGO Islam seperti Abim, Jim atau Ikram yang merasakan sudah sampai masa untuk mereka berkecimpung aktif dalam dunia politik tanahair dan menyatakan bangkangan secara terang-terangan terhadap segala kerosakan dan kemungkaran yang melanda negara serta institusi-institusi penting negara akibat tangan-tangan pemimpin-pemimpin rasuah.

Sebahagian besar NGO2 Islam sudah mengambil keputusan untuk keluar dari mode "sirriyah" dan menyertai gerakan "jahriyyah" (terbuka menyatakan pendirian).

Kepada mereka Amanah adalah wadah terbaik yang masih suci dari sebarang kotoran.

Pemimpin-pemimpin yang membentuk Amanah adalah orang-orang yang sama yang mempopularkan Pas suatu ketika dahulu kepada orang-orang non-Muslim. Slogan Pas For All dan Negara Kebajikan sebagai slogan alternatif yang dicadangkan bakal-bakal pemimpin Amanah itu telah membolehkan Pas meraih undi non-Muslim dalam jumlah terbesar dalam sejarahnya lalu memenangi berpuluh-puluh kerusi mixed-voters yang ditandinginya semasa PRU13.

Pas yang langsung tidak pernah ada harapan di Selangor tiba-tiba boleh memenangi berbelas2 kerusi Dun dan beberapa kerusi Parlimen di negeri terkaya itu! Adakah ini boleh berlaku secara semulajadi tanpa perlu melakukan sebarang perancangan? Adakah logik "kalau Allah menghendaki orang bukan Islam mengundi parti Islam maka mereka akan mengundi parti Islam" boleh terpakai dalam situasi ini?

Logiknya, segala sesuatu yang berlaku adalah bersebab. Manusia merancang sebab-sebabnya, Allah akan mendatangkan pertolonganNya.

Sewaktu saya menyertai perarakan penamaan calon DS Nizar di bandar Taiping untuk PRK Changkat Jering beberapa tahun lepas, saya menyaksikan dengan mata kepala saya sendiri bagaimana ribuan orang-orang Melayu, Cina dan India bersatu-padu menyokong Parti Islam. T-shirt berlogo Parti Islam dipakai oleh non-Muslim tanpa segan silu lagi malah mereka berbangga berbuat demikian. Ini hanyalah kerana Parti Islam telah dilihat seiring dan sejalan dengan mood orang ramai dari semua bangsa yang mahu BN digantikan.

DS Nizar menang dengan jumlah majoriti undi memberangsangkan dalam PRK tersebut.

Selepas PRU13 juga menyaksikan orang bukan Melayu mengibarkan bendera bulan dan orang Melayu berani memegang bendera roket sewaktu demonstrasi bersiri Blackout membantah penipuan kiraan undi dalam PRU13. Adalah suatu fenomena tidak terfikirkan bagaimana senario itu boleh berlaku. Ianya menunjukkan jika orang beriman mengambil pendirian dan pendekatan yang mengalu-alukan orang bukan Islam kepada Islam, pertolongan Allah akan tiba jua.

Malang melanda ketika macai-macai BN sendiri pun sudah kehabisan peluru untuk berentap mempertahankan BN dan memburuk-burukkan kesatuan Pakatan Rakyat dalam media-media sosial,  tiba-tiba beberapa orang pemimpin generasi kedua Pas berminat untuk menukar imej Pas menjadi parti eksklusif. Entah atas resolusi Muktamar mana tiba-tiba seorang dua pemimpin tertinggi Pas mengkritik Langkah Kajang yang dilhamkan Rafizi Ramli untuk maslahat PKR di Selangor secara terbuka tanpa mengambil jalan musyawarah dengan rakan-rakan dalam kerajaan Pakatan Rakyat Selangor. Alasannya kerana PKR sendiri pun tidak musyawarahkan Langkah tersebut, maka Pas selaku "abang besar" dalam PR mula bertindak marah-marah.

Trend marah-marah dan pendekatan eksklusif yang diambil Pas itu menyebabkan pecah-belah pada 9 skala richter hingga menyebabkan tsunami kepada Pakatan Rakyat.

Pas isytihar putus tahalluf siyasi dengan DAP dan mencantas pemimpin-pemimpin Pas For All dalam parti dengan harapan mahu menjadi parti Islam yang bebas membuat keputusan tanpa perlu berunding dengan sesiapa pun.

Ketika tribulasi menukar TS Khalid Ibrahim selaku MB Selangor, sekali lagi Pas mengambil haluan berbeza. Wan Azizah yang mahu dicalonkan PKR selaku pengganti TS Khalid tidak dipersetujui, dan Pas berdolak-dalik dengan beberapa nama termasuk nama PJ Pas Selangor.

Selepas beberapa pergolakan, Pas hanya dapat diamankan pabila nama Azmin Ali dipersetujui.

Episod-episod Langkah Kajang terbawa-bawa hingga ke Muktamar Pas 2015 membawa kepada setandan pemimpin-pemimpin Amanah digugurkan daripada Pas.

18 pemimpin teruji dari saf kepimpinan Pas itu kemudian membentuk gagasan Gerakan Harapan Baharu dalam satu perjumpaan di Johor lalu menubuhkan Parti Amanah Negara beberapa bulan kemudian.

Antara perkembangan-perkembangan menarik selepas penubuhan Amanah yang belum pernah terjadi dalam sejarah politik Malaysia adalah:

1. Tuduhan menjadi khadam DAP yang sebelumnya digunakan BN memburukkan Pas kini berpindah kepada Amanah. Yang menariknya, sama seiring sejalan dengan BN melabelkan Amanah sebagai khadam DAP ialah penyokong-penyokong Pas sendiri.

2. Pemimpin-pemimpin pertengahan Pas menyelar pemimpin-pemimpin Amanah sebagai pengkhianat dan pencuri membawa lari kerusi-kerusi Pas.

3. Pas berkerat rotan dengan Amanah dan secara lantang menyatakan pendiriannya tidak akan bekerjasama dengan mana-mana pihak yang ada hubungan dengan Amanah dan DAP. Pendirian tegas ini direalisasikan dalam Muktamarnya di Kota Sarang Semut baru-baru ini apabila Muktamar diikuti Majlis Syura memutuskan hubungan dengan PKR.

4. Menyedari tindakannya memutuskan hubungan dengan DAP bakal menyebabkan Pas kehilangan puluhan ribu undi sokongan dari masyarakat Cina yang diperolehinya semasa PRU13, Pas terdesak untuk menggantikan undi tersebut dengan undi masyarakat Melayu-Islam. Atas desakan itu Pas mula sinonimkan pendiriannya dengan Umno demi meraih undi Melayu. Isu-isu Islam seperti Rohingya dan RUU355 menjadi senjata bersama Pas-Umno demi memikat hati masyarakat Melayu yang sensitif dengan usaha-usaha pemerkasaan Islam. Dalam isu Rohingya umpamanya, Pas sudah tidak segan-segan lagi untuk naik sekapal dengan Umno demi membuktikan kesungguhannya bagi mendapatkan sokongan masyarakat Melayu tradisional.

5. Entah apakah anginnya, tindakan Pas memutuskan pula hubungan dengan PKR baru-baru ini membawanya bertembung pula dengan isu integriti. Pas yang berkongsi kuasa dengan PKR dan DAP dalam kerajaan Selangor didesak melepaskan kerusi Exco dan semua jawatan-jawatan politik yang dipegangnya kerana Pas sudah tidak lagi ada apa-apa hubungan dengan PKR dan DAP. Status Pas sudah berubah menjadi pembangkang maka sewajarnyalah kerusi-kerusi Pas di DUN Selangor berpindah bersebelahan kerusi-kerusi Umno. Noh Omar tentu amat mengalu-alukan jiran baru itu demi memperkuatkan pembangkang di Selangor. Namun Pas berkeras enggan melepaskan jawatan-jawatan kerajaan tersebut hingga memaksa PKR mengadakan Mesyuarat Biro Politik dan hampir-hampir menyebabkan PKR berpecah-belah akibat isu itu. Azmin akhirnya terpaksa membuat keputusan luar tabie dengan mengekalkan Exco-Exco Pas demi menjaga kestabilan kerajaan Selangor di saat-saat PRU14 boleh diumumkan oleh Najib pada bila-bila masa.

6. Yang paling lucu ialah sebutan nama Amanah untuk Parti Amanah Negara enggan disebut dengan nama Amanah tetapi menggunakan akronim PAN oleh pencinta-pencinta Pas dan BN. Entah apa mesej yang mahu disampaikan oleh pencinta-pencinta itu dengan terus-terusan memanggil Amanah dengan nama PAN, hanya Allah yang lebih mengetahui.

Kesimpulannya, kalau mengikut sunnah Rasulullah, Islam adalah gerakan massa yang berkembang dari kecil kepada besar. Sewaktu Islam bermula di Mekah sokongan kepada Islam terhad kepada sekumpulan kecil pengikut-pengikut setia. Tetapi sebaik sahaja Rasulullah dan pengikut-pengikut kecilnya berhijrah ke Madinah, Islam berkembang dengan pantas melalui berbagai-bagai tahaluf siyasi antara Rasulullah dan pihak-pihak yang mahukan perlindungan dari pemerintahan Madinah. Dalam tempoh 8-9 tahun selepas Hijrah, pengaruh Islam telah merebak ke seluruh Semenanjung Arab.

Kebijaksanaan Rasulullah memelihara semua hubungan baik dengan berbagai pihak itu wajar dijadikan pengajaran.

Akhirnya Rasulullah menamatkan misi kerasulannya dengan memasuki Kota Mekah secara aman dan Quraisy tunduk malu mengaku kalah.

Kelebihan Amanah berbanding parti-parti politik lain di Malaysia ialah posisinya dalam berhadapan kerajaan gergasi BN. Sebagai sebuah gerakan termuda tetapi dipenuhi pejuang-pejuang yang telah lama teruji, Amanah berpotensi menjadi gerakan masa hadapan.

Di saat-saat BN tidak mampu lagi menutup rasuah besar yang dilakukan Pengerusinya, Amanah dan rakan-rakan dalam Harapan mesti memelihara 3 perkara, iaitu:

1. PH yang dianggotai Amanah, PKR, DAP dan PPBM mesti sepakat memperjuangkan kepentingan majoriti rakyat Malaysia. Rakyat massa perlu diyakinkan untuk keluar dari kemelut failed state akibat salah urus pemerintahan BN PH satu-satunya harapan rakyat.

2. Provokasi macai-macai pro BN mesti ditangani secara bijaksana. Jangan termakan dengan provokasi menamakan nama PM sebelum memenangi pilihanraya. Tukarkan chaos menjadi opportunity setiapkali diacah pihak-pihak yang mahu mengekalkan Najib.

3. Menuruti sunnah Rasulullah dengan merancang program mengembangkan dakwah supaya meliputi semua manusia, dan selebihnya pertolongan Allah akan datang dari punca-punca yang tidak disedari.

Dari Ahli Pas yang menyokong Amanah.

Comments

Anonymous said…
Tepat la... Sampai Sultan & Azmin pun susah nk terima kt Selangor. Tepat sebagai kuli DAP.
Anonymous said…
Hmmm, mushkil. Kenapa sultan lebih percaya PAS dari PAN yer?
Anonymous said…
Hahaha, 1.2 bilion dana pru 13 untuk dap dari israel yang dibocorkan oleh razali bekas pemimpin dap belum di saman dap lagi.... hampir 5 tahun dah dap tak saman lagi..... apakah kewujudan amanah yang berlambangkan segi tiga piramit itu ada motif nya yang tersendiri, hanya Allah yang tahu
Anonymous said…
Percayakah rakyat kepada Perkembar dan PIS?
PAK SUKIMAN said…
Assalamualaikum wr wb.

Salam ukhuwah islamiah buat semua saudaraku baik yang menjadi TKI/ TKW maupun yang ada di dalam negri.
BISMILLAHIRROHMANIRRAHIM
Mohon maaf jika kehadiran saya di blog ini
mengganggu kenyamanan pengguna blog,,
Kehadiran saya di sini hanya ingin menyampaikan kepada saudara teman" yang sedang dalam kesulitan atau
Terlilit hutang
ekonomi menurun -atau asmara - membutuhkan bantuan dana besar,
Jangan sungkan menghubungi MBAH KASSENG CALL/SMS : 0853-4288-2547
Anda Akan Berhasil Sukses Jika Anda Mau Mengambil Keputusan Untuk Mengikuti Ritual Gaib MBAH KASSENG ...
**** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
1.NOMOR TOGEL
2.PESUGIHAN
3.UANG GAIB

…=>MBAH KASSENG<=…
CALL/SMS : +62853-4288-2547
Anonymous said…
Nama indah AMANAH.. tapi manusia di dalamnya adalah manusia yang tidak AMANAH..
Unknown said…
Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...