ANAK PANDA DITIMANG2, RAKYAT SENDIRI HIDUP SENGSARA

Anak panda ditimang dan diberi sepenuh keistimewaan. Tetapi rakyat sendiri ramai yang melarat dan menderita. Itulah hebatnya kerajaan tanahairku.

Anak panda gergasi Xing Xing dan Liang Liang, Nuan Nuan berkemungkinan besar akan dipulangkan ke China, Ogos tahun hadapan.

Keputusan itu dibuat berikutan Zoo Negara tidak mampu untuk membiayai kos penjagaannya yang terlalu tinggi.

Mengikut perjanjian antara Malaysia dan China, Malaysia perlu menanggung kos tinggi jika penjagaan anak panda itu dilanjutkan tempoh dua tahun.

Pejuang 16 Final4 RGB (1)

Presiden Persatuan Zoologi Malaysia, Datuk Sr. Zaharin Md. Arif berkata, pihaknya perlu membayar kepada China sebanyak AS$600,000 (RM2,414,116.03) dan memperuntukkan AS$150,000 (RM603,549.80) untuk insurans seekor panda, selain kos operasi penjagaannya menelan hampir RM200,000 sebulan.

Selain itu katanya, selepas usianya dua tahun, anak panda betina itu perlu diasingkan daripada ibu bapanya kerana dikhuatiri berlaku pergaduhan dan ini menyebabkan kos tambahan diperlukan.

“Kita tiada tempat untuk anak panda dan perlu memikirkan gaji kakitangan, penyelenggaraan pendingin hawa yang perlu dipasang selama 24 jam dan makanan haiwan itu,” katanya lagi.

Gambar sekadar hiasan

Comments

Unknown said…
Bodo pun keputusan bela panda..membazir je..mana mufti dan majlis fattwa keb..
Anonymous said…
Yang Bodoh lagi Bangang Najib dan Rosmah.yg lain Tak ada Otak.ikut jer