80 % PELAJAR TAK ADA LESEN

80% pelajar bawa motosikal ke sekolah tiada lesen. Jadi apa tindakan selanjutnya? A. Nak biarkan saja? B. Nak banyakkan lagi operasi saman pelajar tanpa lesen? C. Mudah dan murahkan kos ambil lesen? D. Turunkan had umur pelajar boleh ambil lesen ke 13 tahun? E. Beri pelepasan motosikal 110 cc ke bawah tak perlu ambil lesen? F. Motosikal elektrik tak perlu ada lesen? Untuk ubah undang-undang bukan di tangan rakyat, rakyat cuma boleh ubah pemimpin dan parti yang memerintah. Penat-penat buat kajian, statistik, buat apa? Bazir duit, bazir masa. (Komen dari FB Rozmal Malakan)

Sebanyak 80 peratus atau 93,600 daripada kira-kira 117,000 pelajar yang menunggang motosikal ke sekolah didapati tidak memiliki lesen motosikal yang sah.

Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Yusoff Ayob berkata, daripada jumlah tersebut hanya 20 peratus atau 23,400 pelajar memiliki lesen motosikal B2 yang sah.

"Hasil kajian mendapati pelajar ini tidak memiliki lesen atas beberapa faktor antaranya ibu bapa tidak dapat menghantar anak-anak ke sekolah selain tiada perkhidmatan bas sekolah di kawasan mereka.

Comments