PRAYA PULAU PINANG : UMNO AKAN MENANG SEMUA KERUSI YANG DITANDINGI

Jika DAP berkeras ingin mengadakan Pilihanraya mengejut di Pulau Pinang, Pakatan Harapan mesti bersedia untuk kehilangan lebih banyak kerusi terutama kerusi yang dimenangi PKR dan PAS sekarang.

Mana-mana kerusi yang pengundi Cina melebihi 60 % tetap akan dimenangi oleh Pakatan Harapan samada DAP, PKR atau AMANAH tetapi kerusi-kerusi campuran iatu pengundi Cina kurang dari 60 % akan memberikan kelebihan kepada Umno/BN. Ini adalah pertandingan 3 penjuru pasti akan berlaku disebabkan PAS akan tetap bertanding di semua kerusi tersebut. Ini berdasarkan kenyataan pemimpinnya dan sikap mereka yang lebih benci kepada pembangkang berbanding Umno/BN.

Maka tidak syak lagi undi PH akan pecah dan terbahagi dua iaitu PH dan PAS manakala Umno/BN mendapat undi solid dari penyokongnya dan pengundi-pengundi yang termakan atau diberi makan dedak.

Dengan pecahnya undi ini maka peluang PH untuk menang di kerusi campuran ini agak sukar dan inilah yang menggusarkan PKR dan kita semua. DAP mungkin yakin menang sema kerusi yang mereka tandingi kerana majoriti kerusi mereka ialah kawasan majoriti besar pengundi Cina.

Keadaan menjadi semakin parah jika kerajaan PH yang dibentuk nanti adalah kerajaan lemah kerana bilangan kerusi majoriti yang sedikit. Persepsi rakyat juga semakin terhakis terhadap PH kerana hilang banyak kerusi.

Bagi kami, DAP tidak perlu terburu-buru ingin mengadakan pilihanraya mengejut ini kerana mandat rakyat masih ada 2 tahun dan tidak keperluan munasabah untuk dibubarkan Dun. Teruskan mentadbir negeri dengan dasar CAT.

Perkara inilah yang harus difikirkan oleh DAP..................


Comments

kampong lad said…
sah dap parti cina bukan multiracial period.