.

.

03 November 2015

AMANAH MELAKA SOKONG USUL TOLAK BELANJAWAN 2016 DAN USUL UNDI TAK PERCAYA PADA PM

Parti AMANAH Negara Negeri Melaka menyokong keputusan Pakatan Harapan yang menegaskan ia akan tetap dengan pendirian meneruskan usul untuk menolak Belanjawan 2016 dan membentang usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Penolakan terhadap Belanjawan 2016 adalah sesuatu yang wajib dilakukan kerana jelas sekali belanjawan tersebut tidak mampu menyelesaikan kemelut politik, pentadbiran, ekonomi dan kesejahteraan rakyat. Isi kandungan belanjawan itu hanyalah ulangan kepada belanjawan tahun lepas yang ternyata gagal menyelesaikan masalah hutang negara, ekonomi negara yang semakin tenat, penyelewengan dan pembaziran wang negara.
Malah isu-isu besar yang membelenggu negara seperti 1MDB, kejatuhan nilai ringgit, rasuah, ketirisan dan kebocoran wang negara juga tidak disebut dengan jelas dan terang tentang penyelesaiannya di dalam belanjawan tersebut. Ini semua sudah cukup untuk menjustifikasikan mengapa Belanjawan 2016 wajib ditolak oleh semua Ahli Parlimen bukan sahaja dari pembangkang malah dari penyokong kerajaan sekalipun.
Kepimpinan Perdana Menteri Najib Razak juga terbukti dibelenggu oleh skandal demi skandal yang gagal dijawab dan dijelaskan kepada rakyat. Maka Pakatan Harapan dan parti-parti pembangkang lain serta parti-parti komponen BN wajib menolak belanjawan tersebut.
Sebab-sebab di atas juga sudah cukup dan jelas untuk menjustifikasikan keputusan Pakatan Harapan untuk mengusulkan undi penolakan terhadap belanjawan 2016 dan membuat usul tidak percaya kepada Perdana Menteri yang gagal memimpin negara ke arah yang lebih baik dari semua aspek.
Belanjawan 2016 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini sepatutnya menggariskan perkara-perkara asas seperti penyelesaian konkrit terhadap kemelut ekonomi negara, kejatuhan nilai ringgit, isu 1MDB, hutang negara yang semakin meruncing, kenaikan harga barang, pembasmian kemiskinan, masalah pengangguran dan lain-lain perkara asas.
Walaupun perkara-perkara di atas adalah perkara biasa dan asas tetapi kerajaan masih gagal menanganinya sejak puluhan tahun lalu. Malah belanjawan 2016 seperti juga tahun-tahun lepas adalah belanjawan defisit.
Mohd Sofi Abdul Wahab - Pengarah Komunikasi dan Media
Parti AMANAH Negara
Negeri Melaka. 

3 comments:
Write comments
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter