PR BAKAL BERKUBUR, BERAKHIR SEBUAH IMPIAN?

Apakah PR akan berkubur tidak lama lagi. Semuanya bergantung kepada Muktamar PAS Pusat yang akan berlangsung awal Jun ini. Jika dalam Muktamar tersebut para perwakilan masih merasakan PR relevan, maka kemungkinan PR akan terus didokong. Namun ianya juga bergantung kepada keputusan Majlis Syuro yang boleh menasihatkan PAS supaya memutuskan hubungan mereka dalam PR. 

Majlis Syuro badan tertinggi dalam PAS berkuasa untuk memutuskan bahawa PR sudah tidak relevan atau tidak syari'e atau tidak menguntungkan PAS dan perjuangan Islam. 

Pemerhati dari dalam dan luar negeri menunggu dengan penuh minat apa yang akan berlaku pada muktamar di Kuala Selangor tersebut. Dari apa yang dilihat sekarang kecenderungan pimpinan PAS untuk tidak meneruskan kesinambungan PR adalah tinggi berikutan perkembangan politik yang menyaksikan pergeseran hebat antara pimpinan PAS dan DAP. Serang menyerang berlaku dengan hebat saban hari yang seolah-olah tiada kesudahan.

Perkembangan ini menjadi lebih buruk kerana tokoh-tokoh utama PR iaitu Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan Anwar Ibrahim sudah tiada untuk mendamai dan menasihatkan semua pihak supaya duduk semeja mencari titik pertemuan dan mencari jalan penyelesaian terbaik kepada masalah yang timbul.

Kini retak menanti belah, tiada pendamai yang dapat mendamaikan semua pihak. Presiden PKR tidak mampu, Presiden PAS dan pimpinan DAP sendiri apatah lagi, kerana mereka sendiri yang terlibat dengan pergeseran ini.

Harapan kami rakyat Malaysia yang terkial-kial mencari pembela terhadap masalah yang kami hadapi nampaknya disia-siakan oleh pimpinan PR. Mereka lebih suka bergaduh dan bergeser sesama sendiri. Agaknya tiada masa untuk mereka membela kami. Agenda bergaduh dan berkelahi sesama sendiri mungkin lebih penting dari membela rakyat.

Kami menyeru pimpinan PR supaya kembali duduk semeja dan berdamai bagi kepentingan kami rakyat marhaen yang tertindas sekarang. Harapan kami yang ingin sebuah kerajaan baru yang adil, prihatin dan berkebajikan selepas PRU 14 semakin samar dan akan hilang bagaikan kabus di pagi hari.

Renung dan fikirkanlah wahai pimpinan PR. Ke mana kami hendak mengadu. Hendak harapkan Umno/BN lupakanlah, hendak harapkan PR nampaknya mereka lebih suka bergaduh dan berkelahi sesama sendiri ..........akhirnya kami rakyat yang terus merana dan susah merempat .

Comments

Anonymous said…
Tak kisah pas ug kalau nak sgt dok ngn umno silakan ...puak2 ulamak ni aku xpaham rakyat mderita nk mkn susah.. Pastu puak ulamak nk bsetongkol ngn umno p mmpus la korang...lps hrp pasma plk.. Ingt dlm politik juga tiada kekal.. So kita hrp pssma lps ni... Puak ustaz yg sokong ug silakan masuk umni
Anonymous said…
Mereka begaduh... masyuk... kita....bejaya nugak bn hancurkan pr... dan yg paling bodoh skali pimpinan pr..
Anonymous said…
mengadulah pada Allah... yang maha hidup....