MINYAK MAHAL DI NEGARA LAIN ??? TETAPI ............

Kalau orang tanya saya, kenapa naik 20 sen pun saya marah.


Saya akan beritahu. Malaysia bukan macam Turki. Minyak mahal gila tapi buah, sayuran masih murah. Masih boleh lagi bermewah makan. Duduk bawah pokok malberi pun masih boleh kutip buah dan masuk dan mulut.



Malaysia semuanya berbayar. Kangkung di pasar pun sudah naik harga..apatah lagi sejak PM kita suka makan kangkung.



Bila minyak naik, automatik semua barang naik..



Saya kasihankan orang diluar sana, saya sedih dan risau kalau saya tidak dapat memberi dan membantu.
Bukan saya mahu menunjuk baik, tidak..



Tapi hari-hari saya berdoa. Saya ada cukup duit untuk beri kesenangan kepada ayah saya dan keluarga saya, adik beradik saya...



Saya cukup duit bila ada kawan cakap, bulan ini dia sempit dan dan berharap saya dapat hulur seringgit dua..



Saya risau kalau tidak dapat memberi sepuluh sen dua apabila melihat sengsara manusia...



Saya juga selalu berdoa supaya rezeki kawan-kawan murah, jadi bila saya perlukan bantuan bagi membantu orang lain. Mereka ada rezeki untuk memberi..



Mungkin benda ini remeh bagi orang lain



Tapi berat juga bagi saya kerana saya tidak boleh melihat dan menutup mata atas sengsara orang lain...
Bahkan saya pasti ada kawan-kawan memikirkan hal dan perkara yang sama..
Kita diturunkan di muka bumi untuk bertanggungjawab.



Mungkin RM5 tidak apa-apa, tapi dengan RM5 boleh menggembirakan orang lain...


~ NB Bkt Katil 

Comments