BERSYUKUR DENGAN KESENGSARAAN, LINGKUP KALAU IKUT AJARAN HASSAN MALEK

Menteri paling cerdik dalam kabinet Najib sekarang, Hassan Malek atau Hassan cap ayam berkata rakyat seharusnya bersyukur dengan dengan langkah penjimatan yang dijalankan kerajaan iaitu dengan menaikkan harga minyak seiring dengan pengurangan subsidi bahan api tersebut.

Setiap kali menteri ini membuat kenyataan maka semakin terserlah 'kebijaksanaan dan kecerdikan' beliau.

Macamana Najib boleh ambil seorang yang 'cerdik' macam ini jadi menteri beliau. Tidak adakah orang lain yang lebih 'bijak' dari waghih kito dari Kolo Pilah ini. Den pun raso malu nak mengaku dio ni waghih Den kalu dio bonar-bonar waghih Den.


Sementara itu Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menganggap  2015 sebagai tahun "amat dahsyat" bagi rakyat marhaen yang menetap di bandar dengan pendapatan rendah dan pertengahan.

Katanya, hal demikian disebabkan kenaikan harga barang dan inflasi susulan kenaikan harga minyak semalam, ditambah pula dengan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada April depan.

"Kerajaan usahlah perbodohkan rakyat lagi dengan langkah-langkah mendenda bagi menghalang peruncit, pemborong dan pengusaha restoran untuk menaikkan harga.

"Impak kepada inflasi akibat kenaikan RM0.20 ini bakal dirasai sepenuhnya dalam jangka tiga bulan.

"Perkara ini akan diburukkan lagi apabila GST dilaksana pada bulan April," katanya yang kami petik dari Malaysiakini.
Beliau mengulas langkah kerajaan merasionalisasi subsidi petrol,  menyebabkan kenaikan petrol RON95 dan diesel sebanyak RM0.20, demi memastikan kedudukan kewangan negara kukuh.

Bagi mengukuhkan hujahnya, Tuan Ibrahim memetik laporan "2H2014 Economic Outlook: External Positives Amidst Domestic Challenges”, yang menyebut bahawa inflasi bakal meningkat mendadak dalam dua tahun pertama cukai itu dilaksanakan.

Tuan Ibrahim yang juga pesuruhjaya PAS Pahang berkata Malaysia "tidak akan terlepas" untuk berdepan kenaikan inflasi seperti yang dialami Australia, Singapura dan China selepas dua tahun pertama cukai itu dilaksanakan.

Katanya, di Australia, sebelum GST dilaksanakan, kadar inflasinya hanya 1.8 peratus tetapi melonjak kepada enam peratus selepas GST dilaksanakan, tetapi menurun kepada 2.9 peratus selepas dua tahun dilaksanakan.

"Tetapi masih sekali ganda lebih tinggi daripada sebelum GST terlaksana.

"Begitu juga di Singapura dan China. Sebelum GST dilaksanakan, (masing-masing) inflasi hanya sekadar 0.8 peratus dan 10.5 peratus.

"Pada tahun GST dilaksanakan, inflasi di Singapura melonjak ke 5.4 peratus manakala China 24.2 peratus sebelum turun ke 2.3 peratus bagi Singapura dan 12.7 peratus bagi China selepas dua tahun," katanya.

Sehubungan itu, Tuan Ibrahim mengingatkan rakyat supaya bersedia menghadapi perkara itu dan menegaskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM1,000 - purata  RM83.33 sebulan - tidak dapat membantu rakyat marhaen menghadapi inflasi.

"Ditambah pula dengan kesan inflasi akibat kenaikan harga minyak sekarang, tahun 2015 dijangka menjadi sangat dahsyat kepada rakyat marhaen," katanya.

Comments

Anonymous said…
babi ni tak pernah hidup susah. apa dia tahu..
Anonymous said…
Idea yang bernas untuk menentang kenaikan harga petrol. Sila ke:

http://manjongmari.blogspot.com/2014/10/jom-kita-semua-lawan-kenaikan-harga.html
Anonymous said…
AKU SEORANG RAKYAT MISKIN.AKU BERDOA AGAR DIMALAYSIA AKAN LAHIRKAN SEORANG YANG BERANI TAK PAYAH PERGI SYRIA TAU MANA NEGARA ARAB DAN MENENTANG KERAJAAN NAJIB DAN SEMUA KABINATE BN INI SEBAGAI PERJUANG SAPERTI DISYRIA SEBAB KERAJAAN INI MENZAKIMI RAKYAT AMIN
Booooo said…
takde ke ungka atau tapir yg lebih baik dijadikan menteri dpd org ini