PAS TETAP MAHU 4 EXCO : APA PANDANGAN ANDA?

Apa pandangan anda apabila Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin menggesa bilangan exco PAS dalam kerajaan negeri Selangor dikurangkan dari 4 kepada 3,2 atau 1. Wajar atau tidak???

Pada masa yang sama Pesuruhjaya PAS Selangor membantah cadangan tersebut. Pesuruhjaya PAS Selangor, Iskandar Abdul Samad bertegas akan mempertahankan komposisi empat orang exconya dalam pentadbiran Selangor.

Iskandar berkata adalah tidak patut meminta PAS yang mendapat 15 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk mengurangkan kuota empat orang exconya.

"Kita pertahan (empat orang Exco). Itu jelas.

"Kita dah buat keputusan keputusan itu kita dah bagi kepada PAS Pusat untuk direstui terlebih dulu," kata beliau ketika ditemui selepas mesyuarat PAS Selangor hari ini.

Timbalan Pengerusi PKR Selangor Zuraida Kamaruddin sebelum ini menyatakan kuota exco Pakatan Rakyat seharusnya dikaji semula kerana PAS sebelum ini tidak menyokong calon menteri besar dari PKR dan DAP.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng turut melabel empat exco PAS - salah satunya Iskandar – sebagai pengkhianat kerana tidak meletakkan jawatan selepas mantan menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecat enam exco lain dari PKR dan partinya.

Iskandar sebelum ini menyatakan tujuan empat exco PAS tidak meletakkan jawatan adalah untuk mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Sementara itu Iskandar berkata PAS Selangor telah memutuskan cadangan nama exco kepada PAS Pusat.

Bagaimanapun beliau enggan mendedahkan nama Exco terbabit sama ada kekal atau ada perubahan.

"Sekarang ini kita perlu beri kepada PAS pusat statementtersebut. Tak boleh keluarkan senarai nama sekarang.

Menteri Besar Azmin Ali menyatakan akan menghadap Sultan Sharafuddin Idris Shah esok untuk mengemukakan nama 10 orang exco negeri.

Iskandar bagaimanapun menyatakan tiada lagi perbincangan antara pihak PAS Selangor dan Azmin berkaitan perkara tersebut.

"Belum ada lagi perbincangan (dengan menteri besar)," kata beliau.

Sumber Mkini

Comments

Unknown said…
Senag cerita, tiap2 komponen Pakatan bagi peruntukan 3 exco. Jadi jummlahnya 9 exco. Kekalkan Speaker dan Timbalannya. Tak siapa boleh komplen.