PEMECATAN DR REDZUAN SATU TINDAKAN DRAKONIAN

Kementerian Pendidikan dan Kerajaan Malaysis tidak serik dengan kdudukan dan taraf Universiti Malaysia yang semakin merudum. Jangankan hendak capai kedudukan ke 100 di dunia, di Asia pun jauh seksli.
Hari ini kita digemparkan satu lagi sikap todak bertamadun dan drakonian Universiti dengan campurtangan kerajaan. Mereka 'memecat' Pengarah UMcedel Prof Dr Redzuan Othman tanpa alasan konkrit. 
Tindakan tidak 'senonoh' ini ditentang hebat oleh Presiden PKAUM Prof Madya Dr Azmi Sharom. Dalam satu kenyataan medianya hari ini beliau  berkata, jika benar wujudnya tekanan daripada Kementerian Pendidikan, sangat jelas kerajaan tidak mementingkan kebebasan akademik dan buat keputusan berasaskan politik.
Beliau berkata, isu ini merupakan bukti salah satu punca universiti di Malaysia sukar untuk maju kerana ada campurtangan daripada pihak politik.

Sementara itu Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) Fahmi Zainol berkata tindakan itu merupakan tindakan yang mengundur ke belakang seiring dengan ‘kebodohan’ sesetengah pihak.
"Untuk pengetahuan semua sejak FSSS UM di bawah kepimpinan Prof Redzuan pelbagai kejayaan dikecapi, paling membanggakan FSSS UM merupakan fakulti ke-2 terbaik selepas Fakulti Perubatan dalam aspek pengambilan pekerjaan.
"Pada masa sama beliau mempunyai rekod cemerlang pernah dinobatkan sebagai dekan terbaik dan cemerlang di UM," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Fahmi berkata, UMcedel di bawah kepimpinan Redzuan yang juga merupakan pengasasnya berjaya menghasilkan kajian terbaik.
"Nyatakan pusat kajian yang dimiliki oleh Kementerian Pendidikan Malaysia atau kerajaan sendiri yang mampu menandingi kualiti hasil kajian UMcedel?
"Kajian Majlis Profesor Negara juga tidak mampu menandingi kualiti hasil kajian UMcedel'. katanya.

Comments