MESIR : BANTAHAN HEBAT DI FAYOUM PULA


Fayoum : Para revolusioner membawa kompang dan rakyat Fayoum memainkan siulan tradisional dengan laungan "Berambuslah wahai Sisi! Mursi adalah presidenku!"

Mereka telah berkumpul sejak tadi seramai lebih dari 50,000 penunjuk perasaan di hadapan Masjid Asy Syabban Al Muslimin di wilayah Fayoum dalam perarakan besar-besaran menuntut pengembalian legitimasi dan penghapusan kumpulan Abdul Fattah As Sisi dan menyifatkannya sebagai ketua rampasan kuasa berdarah.

Para penunjuk perasaan mengecam segala bentuk serangan dan penangkapan yang dilakukan oleh kerajaan rampasan kuasa terhadap hak pro demokrasi yang tidak bersenjata dan membantah rampasan kuasa.

Para penunjuk perasaan mengemukakan memorandom yang ditujukan kepada kerajaan rampasan kuasa berdarah, menuntut pembebasan keseluruhan tahanan politik dengan kadar segera, juga menuntut pengembalian Presiden sah negara dan pembicaraan secara menyeluruh ke atas sesiapa yang terlibat dalam penyembelihan yang disaksikan oleh negara Mesiir akhir-akhir ini.

Sumber : نبض رابعة 
#mesirkini
#R4BIA

Comments