CADANGAN TANGANI JENAYAH YANG SEMAKIN MEMBARAH

Ini cadangan dari blog ini bagi menangani jenayah yang semakin membarah :

1) Mengkaji, menggubal dan mengamalkan undang-undang Islam yang terbukti berjaya mengurangkan jenayah, gejala sosial dan sebagainya.

2) Menyerapkan semua anggota Polis yang bertugas dalam cawangan Khas (SB) (Politik) ke dalam bahagian Jenayah bagi mengatasi masalah kekurangan anggota bahagian Jenayah.

3) Mengadakan program pembasmian jenayah rasuah, penyalahgunaan kuasa, penyelewengan kuasa secara serius dan besar-besaran bagi memastikan tiadanya penyeludupan senjata ke negara kita akibat dari gejala rasuah.

4) Mendidik rakyat dari semua lapisan dengan ilmu agama di sekolah, pusat pengajian tinggi dan sebagainya. Institusi agama seperti surau dan masjid dibuka seluas-luasnya untuk program ilmu bagi mendidik rakyat supaya kembali kepada ajaran Islam sebenar.

5) Mengurang dan menghapuskan pusat-pusat maksiat seperti tempat perjudian, kelab malam dan sebagainya.

6) Mencari jalan supaya bebanan kehidupan rakyat dikurangkan dengan penurunan harga barang dan caj perkhidmatan, gaji minima RM1,100 dan sebagainya supaya rakyat yang susah tidak melibatkan diri dengan kegiatan jenayah hanya semata-mata untuk menampung kehidupan harian.

7) Mengurangkan bebanan rakyat dengan insentif, bantuan dan tabungan.

Comments

Anonymous said…
Buang masa saja bagi cadangan! UMNO BN tak akan buat...confirm!!
Anonymous said…
Semasa sekolah menengah di rekrut jd gangster.Mereka ta boleh keluar gang dan akan di bunuh jika mahu keluar.Bila dewasa di rekrut jadi polis dan ada yang jadi businessmen, ahli politik. Jadi bayangkan apa terjadi