MELAYU TAKUT TAK BERTEMPAT, ASYIK KENA TIPU DENGAN UMNO?


Umno telah berjaya mengeksploitasi ketakutan di kalangan orang Melayu dengan dakwaan bahawa Pakatan Rakyat yang kuat akan menjadikan DAP dominan, kata ahli jawatankuasa PAS, Dr Dzulkefly Ahmad.

Menurutnya, strategi ini digunakan Umno dengan berjaya di kawasan luar bandar dan di kalangan segelintir Melayu bandar - termasuklah di kalangan Melayu profesional, bekas pegawai kerajaan dan teknokrat.

Kumpulan ini katanya menolak PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum yang lalu, katanya.

Bekas ahli parlimen Kuala Selangor itu berkata, orang bukan Melayu, terutamanya orang Cina, tidak ada masalah untuk menyokong PAS yang berasaskan Islam.

Justeru katanya, PAS dan Pakatan perlu meredakan ketakutan ini di kalangan Melayu, terutamanya di kalangan profesional, sebelum pilihan raya umum ke-14 dalam masa lima tahun lagi.

Bilalah agaknya orang-orang Melayu hendak berfikir dengan waras dan terbuka. Mudah sangat kena tipu dan ditakut-takutkan dengan cerita-cerita tahyul tak masuk akal.

Antara cerita tahyul yang tak masuk akal ialah DAP akan perintah Malaysia kalau PR menang. Macamana DAP nak perintah Malaysia sedangkan mereka hanya bertanding kurang dari 50 kerusi parlimen.

Comments