56 PETISYEN BUKTI PRU13 TIDAK TELUS DAN BANYAK KERAGUAN


56 petisyen. Itulah satu lagi rekod dicatatkan PRU13 selain apa yang digembar-gembur sebagai tsunami Cina, apa yang dikatakan sebagai antara punca terjejasnya reputasi BN di kawasan bandar pada pilihan raya umum lalu.


Berbanding sebelum ini, jumlah petisyen - 35 BN, 21 PR - yang difailkan sehingga semalam merupakan yang terbanyak dalam sejarah pilihan raya negara.



PRU10 (1999) sebelum ini memegang rekod tertinggi dengan sejumlah 40 petisyen difailkan. PRU11 (2004) pula, hanya lebih 30 manakala PRU12 (2008) yang dilabel tahun tsunami politik negara, hanya 26 petisyen.



BN yang sebelum ini agak senyap dalam isu petisyen, turut bangkit memperjuangkan keyakinan menerusi 21 petisyen, yang tertinggi pernah difailkan perikatan itu.


Jumlah petisyen yang banyak ini membuktikan bahawa PRU13 penuh dengan keraguan dan kecelaruan. Perkara paling asas ialah penipuan berkenaan dakwat kekal yang didakwa akan kekal selama 7 hari tiba-tiba pada hari pengundian banyak laporan Polis dibuat di mana pengundi mendapati dakwat itu tidak kekal dan hilang pada hari mengundi itu juga. 

Siapa menipu..................yang pasti SPR mesti bertanggungjawab dengan penipuan ini. Isu dakwat ini sahaja sudah cukup untuk membuktikan bahawa PRU13 adalah tidak telus dan penuh kecelaruan. 

Selain isu dakwat banyak lagi isu lain seperti merasuah pengundi, mengugut pengundi, terdapat pengundi lain yang mengundi atas nama orang lain dan sebagainya. 

Ternyata SPR tidak pernah serik dari meneruskan tradisi mencelarukan perjalanan pilihanraya. Diharap hakim yang mengendalikan petisyen ini benar-benar bebas dan membuat keputusan dengan professional.

Comments