PECAT ZAHID HAMIDI DARI KABINET DAN UMNO!

Baru sahaja menang dengan kontroversi dan margin yang kecil, tiba-tiba Naib Presiden Parti Rasis Umno mengeluarkan kenyataan biadap yang menyinggung rakyat Malaysia. Zahid Hamidi 

Dengan angkuh dan biadap Ahmad Zahid Hamidi menyeru golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikut kaedah yang digemari.

Beliau yang baru dilantik mengetuai kementerian dalam negeri mensasarkan perkara itu kepada golongan pengikut parti politik yang berpakaian serba hitam dalam kempen bagi membantah keputusan pilihan raya umum ke-13.

“Pemimpin-pemimpin parti pembangkang khususnya PKR dan DAP telah mengelirukan anak-anak muda Cina dan para pengikut yang buta politik untuk berpakaian serba hitam sebagai tanda protes terhadap keputusan PRU-13 yang dianggap memihak kepada mereka mengikut undi popular,” katanya.

Jika golongan ini mahu menerima pakai list system atau single transferable vote seperti mana yang digunakan oleh negara-negara republik, sepatutnya mereka berhijrah ke negara-negara berkenaan untuk mempraktikkan kepercayaan politik mereka,” katanya dalam tulisan di akhbar Utusan Malaysia semalam.

NONEZahid memang tidak sedar diri. Beliau naik menjadi menteri dan elaunnya dibayar oleh rakyat melalui pembayaran cukai dan sebagainya. Beliau tidak layak menjadi menteri dan pemimpin negara kerana tidak sanggup menerima pandangan dan pendapat orang lain. Orang seperti layak menjadi Ketua Gangster di mana pendapatnya sahaja yang betul dan tidak boleh disanggah.

Rakyat tidak menyangka Zahid terus berfikiran kolot sebegini sedangkan sokongan kepada BN semakin merosot sejak PRU 12. Sepatutnya Zahid sedar dan insaf bahawa rakyat semakin menolak BN. Mujurlah ada 'Pak Sanggup' BN iaitu SPR 'membantu' jika tidak entah apa nasih Zahid dan pemimpin BN lain.

Sebagai rakyat, kita mendesak Zahid menarik balik kenyataannya secepat mungkin sebelum beliau terus dibenci oleh rakyat.

Kepada Najib selaku Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia, rakyat menggesa supaya jawatan Zahid dalam kabinet dilucutkan dan pecat beliau dari Umno dengan serta merta jika Najib benar-benar ikhlas untuk melakukan transformasi dalam pentadbiran negara.





Ketika Khairy Jamaluddin berkata pandangan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meminta golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya berhijrah ke negara lain dianggap padangan peribadi, ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang pula menggesa parlimen mencela menteri dalam negeri itu.

Dalam kenyataannya Lim berkata tidak memadai bagi Khairy yang baru dilantik menteri belia dan sukan untuk mengelak daripada menjawab isu tersebut dengan menyatakan ia "pandangan peribadi" dan tidak mencerminkan pendirian kerajaan.

"Bagaimana Khairy tahu bahawa kenyataan Ahmad Zahid yang memalukan itu tidak mencerminkan kedudukan kerajaan BN? Adakah Khairy telah mendapat jaminan perdana menteri atau timbalan perdana menteri bahawa kabinet baru akan menolak kenyataan Zahid dengan satu kenyataan rasmi?" tanya pemimpin DAP itu.

"Adakah Khairy akan mengambil inisiatif sewaktu mesyuarat kabinet untuk mencadangkan jemaah menteri menjarakkan diri dan menolak kenyataan Zahid itu?" tanya Lim lagi.

Lim berkata, seseorang akan menjangka, ekoran keputusan pilihan raya umum ke-13 yang menunjukkan BN pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mendapatkan 48 peratus undi popular berbanding dengan 51 peratus untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat, seseorang itu akan menjangka para menteri bersikap merendah diri, mudah didekati dan sensitif. 

Tetapi malangnya, kata Lim, rakyat melihat keangkuhan Ahmad Zahid ketika menjadi salah seorang menteri kanan dalam kabinet Najib selepas pilihan raya umum itu.

Comments

Anonymous said…
Oi macai pakatan, bila Zahid sebut macam ni korang nampak bila kit siang malam provoke macam beruk hutan korang kata okey pulak. Politik jubor korang la. Sejenis dengan minat nuar anak lelaki berahim
Anonymous said…
prof Agus kata tak nampak apa2 kesalahan pada spr kecuali dakwat yg tak kekal.....Ko orang sepatutnya "membelasah" dia kerana cuba bercakap benar. Ayuh Tegakkan yg BATIL..