UMNO MENGGANAS DI MELAKA : 2 CEDERA, CERMIN DAN BADAN BAS JELAJAH KEMERDEKAAN BERLUBANG


Melaka : Umno mengganas lagi malam ini. Dua orang penyokong PR tercedera terkena batu yang dibaling oleh penyokong BN. Manakala cermin tepi bas Jelajah Kemerdekaan Rakyat dan badannya berlubang dirosakkan oleh penyokong BN.


Ceramah anjuran PR yang diadakan di hadapan Dewan Tun Ali di Kg Bukit Katil diganggu oleh Umno yang turut mengadakan ceramahnya kira-kira 100 meter jaraknya.

Penyokong-penyokong Umno sejak dari awal ceramah lagi melancarkan provokasi kepada penyokong PR. Mereka membaling botol, batu dan objek-objek keras lain ke arah penyokong PR.

Salah seorang mangsa yang tercedera, Abdul Ghani Buang, 44 dari Bukit Lintang berkata kepalanya berdarah teruk selepas terkena batu yang datang dari arah yang tidak diketahui.

"Saya nampak botol-botol dibaling tetapi saya dapat elak, tetapi batu saya tidak nampak itu sebab kena kepala saya".


Ghani kesal dengan sikap ganas penyokong BN yang dibiarkan sahaja oleh pihak Polis.


"Mereka baling batu di depan Polis, tapi Polis biarkan sahaja" ujar Ghani.

Rata-rata orang ramai yang hadir marah dan kesal dengan sikap pimpinan Umno yang sengaja mengganggu ceramah PR dengan mengadakan ceramah pada jarak kurang yang sangat dekat jaraknya.

Polis langsung tidak bertindak menghalang Umno dari mengganggu ceramah PR walaupun mereka tahu ianya akan menimbulkan masalah kerana sikap Umno yang membiarkan penyokong mereka mengganas.

Bas Jelajah Kemerdekaan Rakyat telah dibaling di hadapan Klinik Amal Bukit Katil tidak jauh dari sekatan jalanraya Polis. Apa yang menghairankan macamana Polis boleh melihat sahaja keganasan penyokong Umno tersebut tanpa mengambil sebarang tindakan.

Ceramah PR dihadiri kira-kira 8,000 orang manakala di pihak BN kira-kira 500 orang. Ceramah tersebut terpaksa dihentikan lebih awal iaitu kira-kira 11.15 malam kerana keadaan sudah tidak dapat dikawal.


Dato Seri Anwar dalam ceramahnya kesal dengan sikap Polis yang tidak professional dan berat sebelah. Sepatutnya dari awal lagi Polis menghalang Umno dari mengadakan ceramah dalam jarak yang sangat dekat.

Selain Anwar turut berceramah malam ini ialah Ahli Parlimen Rasah, YB Anthony Loke, Ketua AMK, Shamsul Iskandar dan beberapa pimpinan PR yang lain.

Umi Hafilda dan Penasihat Sultan Sulu, Lokman Noor Adam menjadi tukang maki Umno malam  ini.

Comments

Anonymous said…
8000 ribu tak boleh lawan 500. Hairan
Anonymous said…
x mampus pun kira dah baik. Baru pecah kepala je. patut kepala Nuar yang kena. lain kerja x de. menabur fitnah dan menghasut je keja.