KENYA ADAKAN DEBAT CALON PRESIDEN, DI MALAYSIA PM TAKUT DEBAT

Di Kenya ada Debat untuk calon-calon Presiden...Tetapi di Malaysia yang kononya mendabik dada mempunyai sistem demokrasi yang maju Perdana Menteri (Najib Razak) takut dan gentar untuk mengadakan debat terbuka secara 'live' dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perdana Menteri berkata debat bukan budaya kita. Mungkin budaya kita bagi Najib ialah fitnah, bohong, tipu dan seleweng fakta dalam media cetak dan elektronik pencacai Umno/BN.

Malu kita sebagai rakyat Malaysia kepada negara luar dengan perangai pemimpin Umno dan media pencacai Umno yang jelas ketinggalan zaman. Malah jauh tidak bertamadun dari negara-negara miskin di Afrika dan Amerika Latin.

Gambar menunjukkan calon-calon Presiden dalam satu perdebatan baru-baru ini. Mereka ialah Musalia Mudavadi (Amani coalition), Uhuru Kenyatta (Jubilee), Martha Karua (Narc-Kenya), James ole Kiyiapi (Restore and Rebuild Kenya), Peter Kenneth (Eagle Coalition), Paul Muite (SAFINA), Mohamed Abduda Dida (ARK) dan Perdana Menteri Raila Odinga dari CORD party.

Sumber : FB Mohd Ezli Meshut

Comments

Aku Cabar said…
Buat kerja dulu. Rakyat perlukan pembangunan dari segi kehidupan harian, persekolahan, kesihatan, keagamaan, pengangkutan, makan, pakai, perumahan, kebersihan persekitaran, air bersih, tenaga letrik, pekerjaan, keselamatan BUKAN hari-hari ceramah, debat, demostrasi.

Kalau nak debat sangat. Berdebatlah sesama sendiri siapa yang layak jadi PM.

Liwat sesama ahli PKR itu tak salah. Setuju atau tidak. Boleh pakai Bini kawan. Setuju atau tidak.

Bengali diwajibkan berserban seperti Nik Aziz setuju atau tidak.

Banyak lagi tajuk pilihan yang boleh didebat.

Sahutlah cabaran aku ni wahai Pakatan yang meroyan nak debat.