MANA KELIBAT ULAMA MUDA DALAM ORGANISASI UNITED MALAY NATIONAL ORGANIZATION (UMNO)?

Sekretariat Ulama Muda dalam United Malay National Organization (Umno) hanyalah bayangan dan 'syok' sendiri. Ianya tidak ujud dalam struktut organisasi United Malay National Organization (Umno).

Berbeza dengan Parti Islam SeMalaysia Ulama diletakkan sebagai institusi paling tinggi mengawal halatuju dan dasar PAS. Malah ianya diperkukuhkan lagi dengan satu lagi sayap iaitu Dewan Ulama' PAS Pusat.

PAS terbukti menginstitusikan Ulama dalam perlembagaan dan struktur partinya. Ulama menjadi pengawal dan pakar rujuk dalam semua perkara. Semua keputusan besar melibatkan dasar perjuangan parti seperti Tahaluf Siyasi dan sebagainya diputuskan oleh Majlis Syura Ulama. Presiden tidak mempunyai kuasa untuk memutuskan keputusan secara sendiri.

Berbeza dengan United Malay National Organization yang memberikan kuasa penuh kepada Majlis Tertinggi  untuk membuat keputusan. Sebenarnya keputusan Majlis Tertinggi itu adalah keputusan Presiden kerana semua Ahli MT hanya menjadi 'Yes Man' kepada Presiden, takut karier politiknya mati sekerat jalan jika membantah keputusan Presiden.

Comments

Anonymous said…
SAMA LAH MACAM PAS PUN. BERAPA RAMAI DAH KENA BUNUH DALAM PAS DISEBABKAN BUKAN X SETUJU DGN KEPIMPINAN TERTINGGI PARTI, TETAPI X SETUJU DENGAN KEPIMPINAN TERTINGGI DAP. MUAHAHAHA, SAPE LAGI TERUK SEKARANG NI??