NAJIB 'MINTA NYAWA' TAKUT UMNO/BN TUMBANG

Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2012 seolah-olah perhimpunan terakhir buat Umno dalam kekuasaan, jika diteliti dari ucapan dan nada penyampaian Presidennya, Najib Razak.

Kebimbangan jelas terpancar dari ucapan dan raut wajahnya yang memperlihatkan keresahan dan ketidakyakinan beliau terhadap sokongan rakyat kepada Umno/BN. Jeritan dan rayuan beliau semasa menyampaikan ucapan di sepanjang PAU 2012 bagaikan 'meminta nyawa' setelah denyut dan nadi Umno seolah-olah tinggal nyawa-nyawa ikan sahaja sejak peristiwa ngeri PRU 2008.

Malah Najib mengakui bahawa Umno masih terus dihantui dengan masalah duri dalam daging, 'cah keting pimpinan yang tidak terpilih menjadi calon. Najib sebenarnya sengaja meng'highlight'kan masalah ini padahal masalah sebenar yang sedang dihadapi Umno ialah kegagalan mereka untuk meraih sokongan rakyat yang semakin hari semakin meluat kepada Umno/BN.

Akhirnya terpaksalah Najib mengulangi skrip 'drama' lakonan Mahathir yang menangis pada Perhimpunan Agung Umno suatu ketika dahulu, konon-kononnya untuk berhenti sebagai taktik untuk meraih simpati ahli Umno dan rakyat Malaysia ketika itu. Najib dengan 'rendah diri' dan semacam insaf memohon maaf kepada rakyat terhadap apa juga kesilapan dan kesalahan lalu, sedangkan rakyat faham benar airmata yang keluar itu tidak lebih dari airmata buaya yang menagih simpati. Buktinya Umno dan kerajaan terus menganaktirikan Kelantan, parti-parti politik berdaftar dan rakyat dengan dasar-dasar diskriminasi seperti penafian royalti, sistem pilihanraya yang bersih, akses terhadap media, kenaikan harga barang dan macam-macam lagi.

Jangan harap rakyat akan terpedaya dengan airmata buaya ini kerana sebahagian besar rakyat sudah sedar dan tidak mahu mereka jatuh di dalam lubang yang sama sebanyak 2 kali.


Comments