PASCA BAJET : RAKYAT TERUS TERBEBAN

Rakyat Malaysia sebenarnya bukan mahu bantuan secara 'one off' atau tetapi mereka mahukan dasar yang dapat meringankan beban jangka panjang. Mereka sebenarnya menunggu dasar kerajaan yang dapat meringan beban secara menyeluruh seperti penurunan harga minyak, pendidikan percuma, kesihatan percuma, harga barang yang rendah, tol dihapuskan dan sebagainya.

Bantuan 'one off' sebanyak RM500 itu tidak memberi kesan jangka panjang kerana wang sejumlah itu boleh dihabiskan dalam sekelip mata. Tetapi bayangkan jika kerajaan dapat menurunkan harga minyak, barangan, tol, pendidikan percuma dan sebagainya sudah tentu perbelanjaan rakyat semakin berkurangan. Jika dikira secara purata mungkin selama setahun rakyat boleh mengurangkan perbelajaan mereka dengan jumlah ribuan ringgit. Malangnya kerajaan BN tidak dapat memikirkan perkara ini.

Hanya pemimpin PR yang dapat menyelami denyut nadi rakyat dengan menggariskan pelbagai dasar yang nyata dapat meringankan beban dan kesulitan rakyat.

Tidak syak lagi rakyat wajib menukar kerajaan dengan mengundi PR pada PRU 13 nanti demi kesejahteraan dan kebajikan rakyat masa depan.

Comments