SISWAZAH PENDIDIKAN TERUS TERANIAYA

Siswazah pendidikan terus teraniaya lantaran kegagalan kerajaan membuat kajian terperinci tentang keperluan guru di negara kita. Sekarang ini terdapat kira-kira 10,000 siswazah pendidikan yang menamatkan pengajian dari IPTA masih belum mendapat tempat untuk memulakan tugas masing-masing.

Kementerian Pelajaran gagal menyediakan tempat untuk graduan ini menjadi guru di sekolah-sekolah kerajaan atau institusi pendidikan kerajaan yang lain. Kementerian itu lebih mengutamakan graduan dari Institut Pedidikan Guru (IPG) kendalian Kementerian Pelajaran di mana semua-semua siswazah dari IPG mendapat tempat mengajar selepas tamat pengajian mereka. Persoalannya apakah graduan pendidikan dari IPTA lain tidak berkualiti sehingga mereka dikesampingkan?

Kita juga hairan dan pelik bagaimana kerajaan khususnya Kementerian Pengajian Tinggi boleh menawarkan tempat di IPTA untuk kursus pendidikan jika sekiranya tiada tempat untuk graduan ini bekerja selepas mereka tamat pengajian. Bukankah lebih baik mereka ini ditawarkan dengan kursus-kursus lain yang mungkin mempunyai peluang lebih cerah untuk mendapat pekerjaan atau memulakan perniagaan sendiri selepas tamat pengajian.

Isu ini bukannya kali pertama berlaku malah telah puluhan tahun berlaku di mana Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran seolah-olah lepas tangan tidak mahu bertanggungjawab. Apa yang mereka tahu ialah menyediakan tempat untuk kursus pendidikan tanpa memikirkan peluang pekerjaan selepas siswazah ini menamatkan pengajian masing-masing.

Kita mendesak supaya Menteri Pengajian Tinggi dan Menteri Pelajaran, meletakkan jawatan kerana kegagalan mereka menyelesaikan isu setelah lebih puluhan tahun berulang.

Comments