HUTANG : MALAYSIA AKAN ALAMI EKONOMI YANG TERUK


Hutang negara Malaysia yang meningkat kepada hampir seratus peratus sejak 2007 kepada RM421 billion menunjukkan risiko fiskal bahawa sekiranya ekonomi negara ini tidak diuruskan secara berhemah ia boleh mencetuskan keadaan ekonomi yang teruk kata pakar analisis ekonomi hari ini.

Namun pemimpin BN tetap mendakwa bahawa kedudukan kewangan negara hebat dan stabil. Namun hakikatnya jumlah hutang ini menggambarkan keadaan yang sebaliknya.

Keadaan ini sebenarnya adalah disebabkan kegagalan kerajaan mentadbir kewangan dengan baik sehingga hutang meningkat dan rezab negara tidak menunjukkan jumlah yang memberangsangkan.

Kita yakin semua keadaan ini adalah disebabkan sikap pemimpin negara yang suka membazirkan, berlakunya ketirisan, rasuah, penyelewengan dan sebagainya.

Rakyat mesti menilai dan menganalisis perkara ini. Paling penting mereka mesti mengambil langkah drastik pada PRU 13 nanti dengan menukar kerajaan yang ada kepada kerajaan PR yang kita yakin lebih telus, berhemah, benci rasuah dan amanah.

Comments