PESERTA BERSIH 3.0 : BUKAN 22,O00 SEBENARNYA HANYA 2,000 ORANG SHJ


Perhimpunan di ibu negara bulan lepas disertai oleh 22,270 orang dan bukan ratusan ribu seperti yang didakwa pembangkang, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim, Isnin seperti yang disiarkan dalam Mstar.
Beliau berkata rumusan tentang jumlah mereka yang menyertai perhimpunan pada 28 April itu dibuat oleh Pertubuhan Berita Nasional (Bernama) dengan menggunakan sistem blok fotografi.
"Jumlahnya 22,270, agak hampir dengan konfigurasi British Broadcasting Corporation (BBC) (25,000), tetapi, yang pasti ia jauh daripada (jumlah) yang diumumkan (penasihat PKR dan Ketua Pembangkang) Datuk Seri Anwar Ibrahim ke seluruh dunia.
"Sehubungan itu, kami ingin berkata begini: "Bersikap jujurlah tentang jumlah orang yang menghadiri sebarang majlis.
"Dan idea untuk menjadikannya gah hingga mencapai beratus ribu bukan saja sesuatu yang agak nakal, tetapi juga menyatakan sesuatu yang begitu tidak benar kepada rakyat Malaysia dan kepada seluruh dunia," katanya selepas merasmikan kursus asas mengenai media baharu untuk anggota Mubarak (Majlis Bekas-bekas Wakil Rakyat) dan veteran Umno di sini.
Bagi blog Rais dan Bernama sebenarnya tidak pandai mengira. Kebiasaannya mereka akan mengurangkan satu kosong dalam nombor. Jadi jika mereka kata 22,000 itu maknanya 220,000 itu formula mereka yang kita semua sudah tahu lama.   
Tetapi kali ini sebenarnya bukan 20,000 wahai Rais. Mereka hadir pada himpunan Bersih 3.0 hanya 2,000 sahaja. Puashati engkau Rais ...................pimpinan Umno/BN begitu takut dengan jumlah kehadiran yang begitu ramai pada himpunan 28 April itu.

Comments

Anonymous said…
kalu gitu prhimpunan 66 tahun kat stadium seramai 120 orang kut, ikut kira guna blok fotografi...sengal ko Rais...
Alias Bin Hasan said…
Salam semua...

kan senang khabor

"Bukan 2.000 orang, tak de orang pun."

payoh no cakap dengan orang kaki bakor jembatan ni.
Anonymous said…
alahai!!satu dua tiga lekok jantan betina aku ketok.united melayu no otak nak kira camno?,tak tipu bukanya umno namanya.