NAJIB TIADA PILIHAN, PERANCIS BOLEH KELUARKAN 'AMARAN MERAH' KEPADANYA?

Amaran Merah atau 'Red Alert' akan dikeluarkan sekiranya Perdana Menteri, Ah Jib Gor masih enggan hadir membantu siasatan rasuah kes kapal selam Scorpene, kata Peguam Perancis, Joseph Breham.

"Waran Tangkap berkuatkuasa dalam Wilayah Perancis. Untuk kawasan antarabangsa 'Amaran Merah' akan dihantar kepada Interpol(Polis Antarabangsa)' kata Breham dalam kenyataannya yang dibaca oleh Pengarah Suaram Cynthia Gabriel.

Katanya, Waraan Tangkap antarabangsa boleh dikeluarkan oleh Hakim Perancis jika Najib Razak enggan membantu siasatan selepas sapian dikeluarkan.

"Jika saksi itu enggan mematuhi sapina tersebut, mahkamah boleh mengeluarkan notis manda d'amener, memaksa saksi hadir ke mahkamah.

"Jika saksi masih tidak mahu mematuhinya, maka waran tangkap boleh dikeluarkan" katanya dalam sidang media 3 Mei lalu.

Perkembangan ini sudah pasti merunsingkan Ah JIb Gor kerana ia sudah tentu menjejaskan peluangnya untuk terus berkuasa jika Umno/BN menang dengan penipuan yang bakal dilakukan pada PRU 13 nanti.

Perdana Menteri Malaysia seperti juga Mahathir boleh mengelak sapina dari mahkamah Malaysi tetapi belum tentu mereka dapat melakukan perkara yang sama di Perancis.

Dipetkik dari : SuarakeADILan

Comments

Putra IJ80 said…
Jgn terlalu mengharap.

Undang Undang dunia ciptaan manusia bolh berubah.

MELAINKAN undang undang Allah.,bagi mereka yg.beriman dgn nya.

Skdr pandangan.

Jgn Maree.
Anonymous said…
ya memang betul undang2 atau hukum Allah adalah benar, tp yg kita inginkan adalah undang2 yg telus bersih dan adil di malaysia, tp kalau dah kat msia ni undang2 dah macam haramjadah..mcmana nk dapat keputusan yg adil dan telus...so aku setuju 100% najib ni di adili di mahkamah luar..setidak2nya dia tidak boleh mempengaruhi kuasa mahkamah sana...itu sangat adil dan bersih...padan muka kau najib...lepas ni kau,bini kau danmenteri2 dlm umno semua kena siasat..