MUHYIDDIN TAKUT NAK KOMEN ISU SCORPENE


Muhyiddin Yassin mengunci mulut daripada memberi sebarang reaksi terhadap siasatan mahkamah Perncis berhubung urusniaga pembelian kapal selam Malaysia-Perancis.

Ditanya sama ada kerajaan yang terkait sama dalam kes itu patut menghantar seseorang untuk mempertahankan diri, Muhyiddin menjawab: "Saya tidak mahu komen tentang itu."

Beliau kemudiannya menambah lagi: "Tiada komen".
Muhyiddin sangat berhati-hati untuk memberikan pandangan lebih-lebih lagi dengan isu yang berkaitan dengan Najib. Beliau tahu silap haribulan beliau mengikut jejak langkah Allahyarham Tun Ghafar dan Musa Hitam yang tidak merasai 'nikmat' menjadi Perdana Menteri. Beliau sudah tentu sangat sensitif tidak mahu melukakan hati Kak Mah. Silap langkah Muhyiddin 'tutup kedai'.


Sepatutnya sebagai seorang pemimpin yang berjiwa besar dan akan bertaraf negarawan Muhyiddin tidak takut untuk memberikan komen membina bagi mengelakkan negara kita dimalukan dengan tindakan pimpinan kita yang mungkin enggan menjadi saksi di mahkamah Perancis. Nampak sangat pemimpin-pemimpin Umno tidak berani menyatakan kebenaran.

untuk rekod NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia (Suaram) pada 2010 memfailkan kes terhadap gergasi pertahanan Perancis DCNS atas dakwaan membayar komisyen secara tidak sah kepada pegawai tertinggi Malaysia dalam penjualan dua kapal semalam Scorpene kepada negara ini pada 2002.

Comments