MAJLIS PEGUAM DIGANTI DENGAN MAJLIS PEGUAM BODEK

Ternyata Kerajaan BN dipenhujung umurnya begitu terdesak. Sesiapa juga yang tidak sehaluan dengan mereka akan ditekan dan ditindas. Apabila Majlis Peguam dilihat tidak menjadi 'Yes Man' kepada mereka, maka Umno mula mencongak untuk membubarkan badan tersebut dengan menubuhkan Majlis Peguam Bodek (MBD) yang mereka mahu taja.


Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohamed Nazri Abdul Aziz mencadangkan penubuhan akademi undang-undang yang "boleh menjadi alternatif" dan Majlis Peguam patut terbubar sendiri.

Tindakan ini tidak lain tidak bukan kerana Umno/BN melihat mereka tidak dapat mempengaruhi badan tersebut dalam membuat sesuatu keputusan. Umno/BN mahu Majlis Peguam menjadi "Yes Man' dan pembodek nombor wahid kepada mereka.


Mereka melayan Majlis Peguam bagaikan JKKK kampung. Terbukti Umno/BN memang tidak berfikir secara waras. Bila umur mereka semakin ke penhujung usia Umno/BN semakin nyanyuk dan tidak malu.


Umno/BN tidak boleh menerima hakikat bahawa Majlis Peguam adalah badan begas yang bertindak secara professional dan adil. Mereka mengambil sesuatu keketapan atas pandangan ahli yang bebas menyuarakan pendapat mereka.

Comments