KEBEBASAN MEDIA : MALAYSIA ANTARA YANG TERCOROT



Ranking kebebasan media ini sama sahaja dengan ranking pasukan bolasepak kita terperosok jauh ditangga terbawah.

Paling memalukan apabila ranking kebebasan media kita lebih rendah dari negara asal Altantuya, Mongolia, Bangladesh dan Papua New Guinea.

Kerajaan BN sering mendabik dada kita negara maju. Mungkin kita maju dalam menyekat kebebasan media, maju dalam menyekat hak asasi manusia, maju dalam mengongkong rakyat dengan akta-akta drakonian.

Cuba rujuk ranking kebebasan media kita di rajah sebelah, cukup memalukan.

Rangking Kebebesan Media 2012 oleh FREEDOM HOUSE yang baru dikeluarkan  menunjukkan Malaysia terperosok jauh di belakang berbanding Monggolia (80), Papua New Guinea (54) dan Bangladesh (111). Malaysia berada di tempat 144 dari 197 negara.
Apa alasan Kerajaan umno BN untuk menafikan perkara ini? Adakah umno mengiktiraf  rangking kebebasan Media 2012 ini?  Kalau tidak,  mengapa? atau Kerajaan umno BN yang hendak membuat rangkingnya sendiri?

Sumber : Harakahdaily

Comments

Anonymous said…
bagus la macam tu kebebasan negara kita di tangga 147 lepas ni kalau boleh biar lah media negara kita sampai 177 atau 187 ke........atau lagi baik 197 apa macam.....bangga tak kita rakyat malaysia media negara kita sampai 180 ke atas mestilah banggakan..........