TURKI SEDIAKAN PENDIDIKAN PERCUMA, MALAYSIA PERNIAGAKAN PENDIDIKAN

Amat jelas perbezaan sebuah kerajaan yang meletakkan Islam, kebajikan dan Keadilan sebagai asas perjuangan dengan sebuah kerajaan yang menjadikan nafsu, pangkat, harta dan kebendaan sebagai matlamat.

Buktinya ketika Turki diperintah oleh parti sekular pendidikan tidak diberikan percuma kepada rakyat. Tetapi bila parti AKP pimpinan Recep Toyyib Erdogan memerintah Turki selepas partinya mencapai kemenangan besar dalam Pilihanraya, kerajaan baru pimpinannya telah menyediakan perkhidmatan pendidikan secara percuma kepada warga Turki.

Kini perkara yang sama hendak dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat (PR) jika rakyat memberikan mandat kepada mereka. PR yakin dengan sumber yang ada; langkah perbelanjaan berhemat; pembenterasan rasuah dan tiada penyalahgunaan kuasa, PR mampu menyediakan pendidikan percuma selepas menang PRU 13 nanti. Berbeza dengan BN yang tidak pernah bermimpi untuk memberikan kemudahan pendidikan percuma, malah menjadikan pendidikan sebagai perniagaan dengan mengenakan caj kepada pinjaman pendidikan. Lebih teruk dari itu puluhan IPTS dan Kolej sawasta ditubuhkan bagi tujuan perniagaan dan cukai. Akhirnya rakyat yang terbeban dan ramai yang tercicir dalam pendidikan.

Inilah perbezaan utama antara PR dan BN. PR tidak menjadikan pendidikan sebagai perniagaan sebaliknya melihat pendidikan sebagai kewajipan yang mesti ditunaikan oleh kerajaan secara percuma.

Oleh itu tidak syak lagi rakyat mesti dan wajib memberikan undi kepada calon-calon PR bagi memastikan hasrat dan cita-cita untuk merealisasikan pendidikan percuma tercapai.

Comments