PTPTN : NAJIB MESTI MOHON MAAF PADA RAKYAT KERANA MENIPU

Bila PR menyatakan akan menghapuskan PTPTN jika menang pada PRU 13 nanti, pemimpin BN kalut dan sibuk mengeluarkan hujah untuk menunjukkan hasrat PR itu akan menjahanamkan negara. Mereka secara terang-terang memperlekehkan perkara tersebut sedangkan ianya benar-benar akan mengurangkan beban sebahagian dari rakyat khususnya para mahasiswa dan siswazah.

Ada menteri yang sengaja memperbodohkan diri mereka sendiri hanya kerana hendak menunjukkan kepada rakyat bahawa PTPTN tidak boleh dihapuskan.

Malah Perdana Menteri sendiri didakwa cuba mengelirukan fakta dengan memberikan data yang tidak betul. Dakwaan ini dibuat oleh Naib Presiden PAS, Dato Husam Musa yang menyatakan bahawa jumlah peminjam PTPTN adalah seramai 1.9 juta orang,  jumlah keseluruhan pinjaman yang dikeluarkan sejak ia mula dikeluarkan sehingga akhir 2012 hanya berjumlah RM28 bilion sahaja bukannya RM43bilion sebagaimana yang dinyatakan oleh Ah Jib Gor.

Nampak jelas bahawa Ah Jib Gor berada dalam kekalutan sehingga angka sebenarnya jumlah pinjaman PTPTN pun tersilap atau sengaja beri data yang silap. Sebagaimana seorang Perdana Menteri beliau sepatutnya memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana menipu.

Penipuan ini sangat serius kerana beliau adalah seorang Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Kalau di negara barat sudah tentu kesalahan ini menyebabkan Perdana Menteri meletakkan jawatan kerana mereka ada maruah dan harga diri.

Mana mungkin seorang Perdana Menteri tidak tahu jumlah yang tepat atau beliau sengaja ingin menunjukkan bahawa kerajaan tidak sanggup melupuskan hutan PTPTN kerana terlalu banyak. Seperti kata Anwar kalau Najib dan kerajaan BN sudah tidak ada idea dan perancangan untuk menyenangkan rakyat lebih baik undur diri.

Comments