PTPTN : MUHYIDDIN MULA TERASA PANAS

BN mula terasa panas dan lambat laun akan setuju dengan manifesto PR yang akan memberikan pendidikan percuma kepada rakyat.


Semalam Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin berkata kerajaan BN menanggung antara 85 hingga 95 peratus subsidi bagi yuran pengajian di institusi pengajian tinggi awam untuk meringankan beban pelajar, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Berikutan itu, katanya pelajar hanya perlu membayar yuran pengajian mereka pada kadar yang amat minimum.

"Contohnya bidang perubatan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), pelajar hanya perlu membayar yuran pengajian sebanyak RM9,000 bagi lima tahun pengajian berbanding RM166,000 yuran sebenar. Pelajar hanya perlu bayar 5.4 peratus daripada jumlah yuran sebenar dan baki 94.6 peratus dibayar oleh kerajaan.

"Bagi bidang kejuruteraan di UKM, pelajar hanya perlu bayar RM5,600 untuk tempoh empat tahun pengajian berbanding RM61,200 yuran sebenar. Hanya 9.2 peratus pelajar perlu bayar, manakala baki 90.8 peratur dibayar oleh kerajaan," katanya semasa berucap pada majlis makan malam Perdana Siswazah Kelantan 1Malaysia di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam.


Bagus Muhyiddin sekarang anda mula sedar bahawa pentingnya kerajaan memberikan pendidikan percuma kepada rakyat. Untuk pengetahuan Muhyiddin walaupun dia menyatakan kerajaan tanggung 85-95 % yuran tetapi pinjaman PTPTN yang ditanggung pelajar mencecah sehingga puluhan ribu, ini yang ditanggung pelajar. PR menawarkan kepada pelajar bahawa tiada PTPTN dan pelajar tidak perlu membayar PTPTN. Jadi kalau sekarang bila tamat pengajian siswazah kena bayar balik pinjaman hingga puluhan ribu, jika PR perintah mereka tidak perlu bayar apa-apa. Dengan kata lain mereka tidak perlu tanggung hutang. Itu bezanya PR dan BN .....jadi Muhyiddin tak perlu hendak cakap berpusing-pusing memeningkan kepada rakyat khususnya pelajar-pelajar.

Comments