PAS SUDAH LAMA TAWAR PENDIDIKAN PERCUMA

PAS sudah menawarkan pendidikan percuma andai kerajaan pusat diterajui oleh PAS. Seingat saya ianya sudah ditawarkan sejak beberapa pilihanraya umum terdahulu. Ini kerana pemimpin PAS yakin bahawa negara mempunyai dana yang cukup bagi menampung perbelajaan anak-anak kita secara percuma dari sekolah tadikan hingga pendidikan tinggi.

Malangnya pemimpin BN tidak pernah berusaha untuk melakukan perkara ini lantaran kerana mereka tidak yakin dengan kemampuan sendiri. Pemimpin BN sebenarnya tidak sedar bahawa berbilion duit rakyat dibazirkan melalui amalan rasuah, penyelewengan, 'bail out', pengurusan yang lemah, pembaziran, projek mega yang tidak bermanfaat, subsidi kepada kroni dan sebagainya,

Mereka memberikan pelbagai alasan yang cetek dan dangkal bagi menangkis fakta dan angka yang dikeluarkan oleh pemimpin PR. Kini pemimpin BN berada dalam kepanasan kerana angka-angka yang dikeluarkan oleh pemimpin PR memang munasabah dan jelas. Dengan fakta-fakta ini rakyat terutama golongan muda, mahasiswa dan siswazah mula faham dan sedar betapa logiknya cadangan dan perancangan PR.

Bayangkan dengan angka hanya RM24.7bilion setahun untuk PTPTN ianya memang boleh dicari dengan mudah. Sebaliknya Ah Jib Gor cuba mengelirukan rakyat dengan memberikan angka yang jauh lebih besar iaitu RM43 bilion.

Pada masa yang sama pemimpin PR menyedarkan rakyat betapa banyak duit rakyat dibazirkan. Ketua Audit Negara saban tahun melaporkan secara purata wang negara hilang atau tiris sebanyak RM28bilion, subsidi kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP) sebanyak RM19bilion ditambah dengan hangusnya wang negara akibat rasuah dan penyelewengan yang jumlahnya mungkin juga mencecah berbilion ringgit. Selain itu rakyat juga sedar sikap boros dan membazir kerajaan BN yang menyebabkan wang rakyat hilang begitu sahaja.

Malah rakyat juga melihat bahawa wang keuntungan Petronas sebanyak RM70bilion setahun juga tidak banyak memberi manfaat kepada mereka. Mungkin sebahagian dari wang ini boleh digunakan untuk meringankan beban rakyat untuk pendidikan.

Pendekata sekarang rakyat mula sedar dan buka mata dengan cadangan pendidikan percuma yang dicadangkan oleh PR. Kini bola di kaki rakyat samada ingin memilih PR dan mendapat nikmat pendidikan percuma atau mahu terus bersama BN yang langsung tidak berusaha untuk meringankan penderitaan rakyat menanggung kos pendidikan anak-anak mereka.

Danial Kassim - Kg Beletik, Pahang.

Comments

Unknown said…
Salam Tuan Rumah

Harap dapat link ghaflah.blogspot.com

terima kasih