MINYAK NAIK LAGI : RAKYAT DIKENAKAN DAHULU

Baru malam tadi Perdana Menteri Ah Jib Gor dengan bangga menyatakan kerajaan prihatin kepada rakyat. Tup tup hari ini harga petrol gred RON97 dinaikkan 10 sen mulai tengah malam ini - meningkat daripada RM2.80 kepada RM2.90 seliter.

Cakap tak serupa bikin, menanam tebu di bibir mulut .......inilah perangai pemimpin BN yang habis-habis menipu rakyat. Apakah rakyat masih mahu mempercayai pemimpin seperti ini.

Alasan biasa, harga minyak dunia meningkat, harga minyak kita masih rendah berbanding negara lain....itulah alasan lapuk dan tradisional yang dihamburkan oleh pemimpin BN bila harga minyak dinaikkan. Sedangkan sepatutnya bila harga minyak dunia meningkat negara akan mendapat keuntungan lebih banyak kerana kita dapat jual minyak ke luar negeri dengan harga yang lebih tinggi........dengan keuntungan ini sepatutnya harga minyak boleh diturun atau dikekalkan.

Inilah yang boleh kita katakan pemimpin yang cerdik tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar.

Harga baru ini sepadan dengan harga rekod yang ditetapkan pada Mei tahun lepas. Bagaimanapun, harganya turun RM0.10 seliter pada bulan berikutnya.

Persatuan Peniaga petrol Malaysia, Abdul Wahid Bidin mengesahkan ini.

Minggu lepas, kerajaan persekutuan mengumumkan ia telah meningkatkan subsidi petrol RON95 gred - yang paling banyak digunakan di Malaysia - sebanyak 10 sen ekoran harga minyak mentah global yang semakin meningkat.

Ini adalah kerana kerajaan persekutuan berkata ianya penting untuk mengekalkan harga RON95 bagi menghindari tekanan inflasi.

RON95 diperkenalkan pada bulan September 2009, selepas kerajaan persekutuan memutuskan untuk mengapungkan harga RON97 yang disemak setiap bulan.

Kenderaan pendaftaran asing tidak dibenar menggunakan minyak RON95.

Comments