JANJI PR : PEMIMPIN BN OTAK CETEK ATAU BUAT TAK RETI

Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata negara akan muflis dalam tempoh dua tahun jika Pakatan Rakyat memegang tampuk pemerinthan dengan menunaikan tiga janji mereka.

Katanya, dalam siri kempen politik mereka, pakatan pembangkang berjanji menghapuskan kutipan tol, gaji minium RM4,000 sebulan dan menghapuskan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Katanya sekiranya pakatan pembangkang memerintah negara, mereka memerlukan RM200 bilion setahun untuk menunaikan janji mereka.

"Ketiga-tiga janji itu tidak realistik kerana untuk menghapuskan kutipan tol sahaja kerajaan memerlukan perbelanjaan tambahan RM100 bilion, PTPTN RM43 bilion dan gaji minimum hampir RM60 bilion setahun," katanya.

Liow, yang juga Menteri Kesihatan, berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Felda Sertik, dekat sini, hari ini.

Justeru itu, beliau berharap golongan muda tidak terpengaruh dengan janji kosong pakatan pembangkang kerana ketika ini kerajaan Barisan Nasional (BN) menanggung 70 peratus kos pendidikan di institusi pendidikan tinggi awam (IPTA). 


Hujah Tiong Lai ini boleh ditangkis dengan hujah di bawah :


Pakatan Rakyat menawarkan tawaran menghapuskan PTPTN, Gaji Minimum dan penghapusan tol bukannya secara membuta tuli tanpa kajian dan analisis. PR bukannya bodoh untuk berjanji tanpa memikirkan samada janji itu boleh ditunai atau tidak.


Cuba renung fakta ini :


1) Saban tahun RM28 bilion wang negara tiris kerana kelemahan pentadbiran kewangan, penyelewengan dan sebagainya.


2) Subsidi kepada IPP sebanyak RM19 bilion


3) Rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya ........entah berapa bilion


4) Wang keuntungan Petronas


5) Jimat cermah dan elakkan pembaziran ....akan selamatkan berbilion wang negara


6) Pembaziran dan bail out oleh kerajana BN seperti NFC - RM 250 juta, bail out hutang Tajuddin - RM589 juta


6) dan banyak lagi.....


Semuanya akan membantu kerajaan  membantu rakyat ......malangnya kerajaan BN dan pemimpin BN tidak tahu apa itu jimat cermat, rasuah dan sebagainya. Sebab itu mereka merasakan bahawa mustahil bagi PR untuk menunaikan janji mereka ..............


Buktinya ada di hadapan mata bagaimana kerajaan PR di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan berjaya mentadbir negeri masing-masing dengan baik dan dipuji oleh Ketua Audit Negara. Malah Selangor dan Pulau Pinang berjaya menambahkan rezab negeri masing-masing manakala Kedah dan Kelatan berjaya membayar hutang mereka mengikut jadual.

Comments