BERSIH 3.0 : PERISTIWA TAHUN LALU BAKAL BERULANG?

Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein telah memberi amaran bahawa tindakan akan diambil ke atas sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang. Tindakan itu akan berdasarkan undang-undang sedia ada.

Semalam DBKL telah mengeluarkan arahan bahawa Dataran Merdeka telah ditutup berdasarkan peraturan dan undang-undang kecil kerajaan tempatan. Ini bermakna sesiapa yang cuba memasuki Dataran Merdeka adalah salah di sisi undang-undang.

Dengan amaran Hishamuddin itu, kemungkinan besar tindakan ganas dan zalim pihak berkuasa ke atas peserta himpunan aman Bersih 2.0 akan berulang pada himpunan kali ini. Walaupun kenyataan Hishamuddin dan pihak berkuasa agak lunak sebelum ini tetapi semakin hari nampaknya semakin keras. DBKL pula telah memagar Dataran Merdeka dengan pagar besi dan penghadang jalan, satu usaha yang jelas bersungguh-sungguh untuk menggagalkan himpunan Bersih 3.0.

Namun begitu dari riak dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh Jawatankuasa Bersih 3.0, NGO dan parti-parti politik, jelas gelombang kebangkitan rakyat untuk himpunan Bersih 3.0 lebih hebat dari Bersih 2.0 Walaupun ianya tidak panas seperti sebelum Bersih 2.0 namun rakyat sebenarnya sudah tidak tahan lagi dengan penipuan, penyelewengan dan janji-janji kosong kerajana dan SPR untuk memperbaiki sistem pilihanraya negara kita. Lebih teruk lagi apabila diketahui kedua-dua teraju utama SPR iaitu Pengerusi dan Timbalannya adalah ahli Umno.

Selain itu tuntutan Bersih 3.0 yang antara lain mahukan daftar pemilih dibersihkan tidak diendahkan SPR dengan pelbagai alasan. Semalam Pengerusi SPR, Abdul Aziz Yusof sekali lagi menegaskan bahawa nama-nama 40,000 lebih pengundi yang tiada data dalam Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak boleh dibuang sewenang-wenangnya atas alasan ianya belum disahkan oleh JPN. Bila JPN hendak sahkan? Sedangkan isu ini telah lama dibongkar oleh PR. Selain itu isu kira-kira 100,000 orang yang mendaftar atas alamat rumah yang sama turut tidak diselesaikan. Bilangan pengundi Pos semakin meningkat malah petugas SPR yang mengundi secara pos pada PRU 13 ini akan meningkat kepada 240,000 berbanding hanya 120,000 pada PRU 12 dahulu. Banyak lagi isu lain sebenarnya yang membuktikan bahawa sistem pilihanraya kita adalah yang paling 'PENIPU' dalam dunia.

Oleh itu tidak ada cara lain selain rakyat mesti menuntut hak supaya sistem pilihanraya negara kita dibersihkan dari kekotoran yang sengaja dicipta untuk memenangkan Umno/BN.

Comments