.

.

04 April 2012

AYUH KITA HADIRI BERSIH 3.0

Oleh kerana kedegilan dan kebongkakan Kerajaan BN dan SPR tidak mahu memperbaiki Sistem Pilihanraya maka rakyat tidak mempunyai jalan lain selain dari turun ke jalanraya sekali bagi menyatakan bantahan.

Gabungan Pilihanraya Bersih (BERSIH) 3.0 mengumumkan bahawa 28 April dipilih sebagai tarikh untuk mengadakan bantahan aman terhadap sistem pilihanraya yang korup, tidak telus dan berat sebelah.

Ternyata kerajaan dan SPR tidak faham bahasa rakyat yang mahukan perjalanan pilihanraya yang adil dan telus. Mereka mungkin hanya faham bahasa 'BERSIH' sahaja. Setiap rakyat tidak kira bangsa dan agama wajib hadir menyatakan bantahan dengan menyertai himpunan aman ini.

Hari ini Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) mengumumkan sekali lagi akan mengadakan himpunan besar-besaran Bersih 3.0 pada 28 April ini.


Ianya akan diadakan jam 2 petang bertempat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.
Perkara itu dijangka diumumkan jawatan kuasa pemandu NGO itu pada satu sidang media di sini, pagi ini.
Kesemua anggota jawatankuasa termasuk pengerusi bersama Datuk A.Samad Said dan Datuk Ambiga Sreenevasan turut hadir pada sidang media di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor itu.

Melalui bahan cetakan yang diedar awal kepada media, himpunan kali ini memilih tema 'Duduk Bantah' dan bakal diadakan serentak di seluruh negara dan dunia.

Himpunan itu juga akan disertai bersama oleh 84 NGO dan masih mengekalkan lapan tuntutan iaitu:
Bersihkan senarai undi
Mereformasikan undi pos
Gunakan dakwat kekal
Akses media bebas dan adil
Masa kempen minima 21 hari
Kukuhkan institusi awam
Hentikan rasuah
Hentian politik kotor



No comments:
Write comments
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter