'RATING' NAJIB MENINGKAT, PRU 13 BILA-BILA MASA

Sebuah badan pengkaji persepsi melaporkan bahawa rating Haji Ah Jib Gor meningkat kepada 69 % selepas beliau 'memberi' sedekah BR1M baru-baru ini. Fakta ini menurut pengkaji menyebabkan Najib lebih yakin untuk menang besar pada PRU13 ini ditambah lagi dengan pengumuman pembatalan SBPA. Tidak mustahil Najib juga akan membatalkan projek Lynas dan penyenaraian Felda di BSKL.

Najib sudah tentu bertambah yakin dengan situasi semasa.

Media melaporkan hari ini bahawa satu kajiselidik di kalangan pengundi Semenanjung Malaysia mendapati rating populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak meningkat kepada 69 peratus - sebahagian besarnya disebabkan oleh pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) serta peningkatan mood terhadap ekonomi.

Rating populariti Najib semakin merosot sejak Jun 2010, selepas mencapai rekod tertinggi 72 peratus dan merosot kepada 59 peratus pada Ogos 2011.

Sokongan kepada Perdana Menteri adalah tertinggi di kalangan isi rumah yang berpendapatan rendah daripada RM1,500 sebulan pada 78 peratus, responden kaum India pada 80 peratus dan responden Melayu pada 74 peratus.

Kaji selidik oleh badan kajiselidik pendapat awam bebas - Merdeka Centre - juga mendapati bahawa kepuasan dengan perdana menteri adalah tertinggi di kalangan responden berumur 50 tahun ke atas.

Kumpulan ini telah mencatat lebih 73 peratus, berbanding dengan responden yang lebih muda, pada kadar 64 peratus di kalangan responden berusia 21 hingga 30 tahun.

Comments