PR Melaka sedia ambil alih kuasa ?

Pakatan Rakyatr (PR) Negeri Melaka telah bersedia untuk mengambilalih tampuk pemerintahan kerajaan negeri Melaka dari BN. Keyakinan ini dilihat berputik dari sokongan padu rakyat Melaka terhadap ketiga-tiga parti komponen PR iaitu PAS, PKR dan DAP.

Walaupum banyak pihak mentertawakan hasrat dan kemahuan PR ini, tetapi ianya tidak mustahil akan berlaku, rakyat dewasa ini sudah terdedah kepada maklumat dari media baru khususnya pengundi muda. Mereka ini adalah silent voters yang hanya menunggu masa untuk mengundi dan mengenepikan kerajaan BN darI Seri Negeri.

BN sudah tidak dapat menutup mata, memekakkan telinga rakyat dan menutup pekung di dada mereka semuanya telah terdedah kepada umum. Rasuah, penyalahgunaa kuasa, amalan kronisme, keborosan dan ketirisan sudah menzalimi rakyat lebih dari 54 tahun. Siapakah lagi yang boleh tahan dengan pemerintah semacam ini.

Dari congakan pemerhati politik dalam negeri bahawa PR Melaka akan memenangi sekurang-kurangnya 18 kerusi. Kerusi-kerusi tersebut sudah tentu kerusi majoriti pengundi Cina, kawasan campuran dan beberapa kerusi majoriti Melayu.

Walaupun BN Melaka perasan mereka begitu gagah tetapi itu syok sendiri kerana majoriti rakyat hari ini tidak menzahirkan sokongan mereka secara terbuka. Mereka akan tahu bila pengiraan undi dibuat nanti.

Comments