RM10 bilion untuk Rakyat, RM40 bilion untuk kroni.

Timbalan Perdana NFC Muhyiddin Yassin berkata kerajaan membelanjakan kira-kira RM300 juta setahun untuk subsidi gula manakala kira-kira RM10 bilion setahun pula untuk subsidi diesel dan petrol serta banyak lagi subsidi lain dibayar kerajaan bagi memastikan beban harian rakyat dikurangkan.

"Kalau syarikat-syarikat minyak ini mengenakan harga minyak diesel dan petrol mengikut harga pasaran, RM10 bilion ini mesti keluar daripada poket kita (rakyat). Tetapi tuan-tuan tahu tak, siapa bayar RM10 bilion ini? Kerajaan yang bayar.

"Tak baikkah kerajaan BN?" soal Muhyiddin sambil disambut gemuruh "baik" oleh masyarakat yang membanjiri setiap sudut Dewan Masyarakat Tawau." katanya.

Ini jawapan kepada pertanyaan Muhyiddin itu. Memang kerajaan BN baik. Buktinya kepada rakyat mereka beri RM10bilion untuk subsidi diesel dan petrol TETAPI kepada KRONI iaitu Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) untuk menjana elektrik mereka beri RM40bilion. Manakala wang yang tiris akibat RASUAH, PENYALAHGUNAAN KUASA dan KETIDAKCEKAPAN MENTADBIR lesap sebanyak RM20bilion. Baik sungguh kerajaan MUhyiddin NFC ini.

Comments