Pegawai 'SPR' kena TANGKAP


Seorang Pegawai Kanan Suruhanjaya Pilihanraya ditangkap polis kerana terlibat dengan pemalsuan pilihanraya. Ini suatu berita yang jarang kita dengar kerana menurut SPR Malaysia semua proses pilihanraya di negara kita adalah telus dan professional. Benarkah begitu????


Tetapi perkara ini memang mustahil berlaku di Malaysia buat masa dahulu sehingga saat kini. Tetapi kita tidak tahulah pada masa hadapan. Apa yang pasti jika Kerajaan PR memerintah semua penyelewengan dan penipuan akan disiasat tidak kira siapa yang bersalah.

Namun sebenar berita penangkapan Pegawai Kanan SPR ini bukan di Malaysia tetapi di Filipina sebuah negara jiran yang jelas lebih demokratik dan telus berbanding Malaysia.


Media hari ini melaporkan bahawa Polis Filipina menahan bekas pegawai kanan pilihan raya negara itu atas dakwaan terbabit dengan pemalsuan proses pilihan raya bersama bekas Presiden Gloria Macapagal Arroyo. 

Bekas Pengerusi Pilihanraya Myanmar, Benjamin Abalos, menyerah diri kepada hakim mahkamah perbicaraan wilayah Manila di kawasan pedalaman bandar Pasay dan kini ditempatkan di bawah tahanan.

Abalos menafikan dakwaan bahawa beliau memainkan peranan menentukan pilihan raya Senator pada 2007 bagi memastikan kemenangan ke atas calon yang memihak kepada Arroyo.(Perkara ini ada dimuatkan di dalam blog Cenangau juga)


Pada pandangan pembaca yang budiman agak-agaknya perkara sebegini boleh berlaku di Malaysia atau tidak. 

Kita yakin jika perkara ini berlaku di Malaysia pilihanraya kita akan lebih bebas, adil dan telus.


Comments