MTUC lembap : Rang Undang-undang Pinda Akta Pekerja sudah sampai ke Dewan Negara?

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia ((MTUC) dituduh lembap dan tidak memainkan peranan bagi menghalang pindaan Akta Kerja 1955.

Banyak pihak berpendapat MTUC bertindak sambil lewa sambil mengharapkan orang lain berusaha memastikan pindaan ini tidak berlaku,


Desakan daripada gabungan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berterusan, dengan yang terbaru menggesa kerajaan mengadakan satu suruhanjaya diraja bagi menyiasat motif Rang Undang-undang Kerja (Pindaan 2011, yang mendapat bantahan keras badan induk pekerja itu.

MTUC bahagian Selangor-Wilayah Persekutuan menegaskan, selain diadakan satu suruhanjaya diraja, kepimpinan kongres itu juga perlu mengadakan piket nasional kedua bagi terus mengenakan tekanan ke atas kerajaan berhubung Rang Undang-undang Kerja.
Isu ini jelas menunjukkan kerajaan mahu berlepas tangan dengan membiarkan kebajikan pekerja digadaikan. Mengikut pindaan tersebut para pekerja akan disalurkan melalui kontraktor yang akan menyediakan perkhidmatan 'supply' pekerja. Gaji pekerja juga dibayar oleh kontraktor berkenaan. 
Ini merupakans sesuatu yang merugikan pekerja kerana majikan tempat mereka bekerja tidak bertanggungjawab terhadap kebajikan pekerja malah semuanya dikendalikan oleh kontraktor yang 'supply' pekerja. Kita bimbang pekerja akan dianaktirikan dan kebajikan mereka terabai.

Comments