Harta keluarga Taib Mahmud tak banyak cuma RM4.6bilion sahaja

azlanKetua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud didakwa dengan bongkaknya berkata bahawa beliau mempunyai lebih banyak wang daripada boleh dihabiskannya.

Menurut sebuah NGO Switzerland yang berkempen menentang rasuah di Sarawak, Dana Bruno Manser (BMF) - di Malaysia sahaja, keluarga Taib memiliki U$1.46 bilion (RM4.6 bilion) aset korporat di 14 syarikat.

Dakwa BMF lagi, Taib, empat anaknya, lapan adik-beradik dan sepupu pertamanya, Abdul Hamed Sepawi, memiliki kepentingan dalam 332 syarikat-syarikat di Malaysia.

Antara tiga syarikat terbesar yang dikuasai mereka, menurut BMF, adalah Cahya Mata Sarawak atau CMS (84 peratus daripada aset bersih RM2.4 bilion), Custodev Sdn Bhd (25 peratus daripada RM1.6 bilion) dan Ta Ann Holdings Bhd (sekurang-kurangnya 35 peratus daripada RM1.4 bilion).


Ini baru harta dalam negeri, belum dikira harta di luar negeri yang mungkin berlipat kali ganda lebih jumlahnya. Dari mana Taib dan anak-anak dapat harta sebanyak ini..........Hendak harapkan SPRM siasat jauh panggang dari api ............


Taib Mahmud tidur atas duit ......sementara rakyat Sarawak ramai yang merempat dan melarat ....Malangnya mereka masih mengangkat BN menjadi Kerajaan pada pilihanraya negeri baru-baru ini.


Sumber : Malaysiakini

Comments